سلامت نیوز: مازندران این روزها نگران کلنگی است که قرار است این بار به نام "سد کسلیان" و به بهانه‌ "تأمین آب شرب"، بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی و ثبت جهانی شده‌اش را از دست بدهد. پروژه‌ای که شرکت آب منطقه‌ای استان مازندران از دهه‌ی ۸۰ تاکنون نتوانسته به دلیل اثرات جبران ناپذیرش مجوزهای لازم احداث آنرا اخذ کند و با وجود فشار مسئولان استانی و برخی نمایندگان بر "سازمان حفاظت محیط زیست"، تمام دستگاه های متولی صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست کشور، با اجرای آن مخالفت کرده اند.

مخالفت دستگاه های متولی جنگل و محیط زیست با سد کسیلیان/ نابودی ۵۰۰ هکتار جنگل هیرکانی ثبت جهانی

به گزارش سلامت نیوز دیگر فرقی ندارد کجای این کشور باشی، از شهرکرد با بالاترین میانگین بارش در سال و چشمه های معروفش تا خوزستان، اصفهان، سیستان و نقاط کم بارش؛ همه امروز با بحران آب مواجه هستند که نتیجه حکمرانی نادرست آب است.

حتی واقع شدن در نوار باریک سبز و محدود شمال کشور هم نتوانست مازندران را از بحران ناشی از سدسازی‌ها و انتقال آب بین‌حوضه‌ای دور نگه دارد؛ مازندران اما این روزها نگران کلنگی است که قرار است این بار به نام "سد کسلیان" و به بهانه‌ "تأمین آب شرب"، بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگل های هیرکانی و ثبت جهانی شده‌اش را از دست بدهد.

پروژه‌ای که وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان مازندران، از دهه‌ی ۸۰ تاکنون به دلیل اثرات جبران ناپذیرش نتوانسته است مجوزهای لازم جهت احداث آنرا اخذ کند، این روزها اما زمزمه‌هایی از فشار مسئولین استانی و برخی نمایندگان بر سازمان حفاظت محیط زیست جهت اجرای این طرح به گوش می‌رسد و این در حالی است که دستگاه های متولی صیانت و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست کشور ضمن ارائه نظرات فنی کمیته‌های تخصصی خود با اجرای طرح مذکور موافقت نکرده‌اند.

سرپرست دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در همین باره در نامه شماره ۱۴۰۱/۳۴۰/۱۸۶۱۰ مورخ ۱۴۰۱/۵/۴ با عنوان مشاور محترم رییس و سرپرست دفتر ریاست آن سازمان اشاره کرده که ضمن برشمردن اثرات و تبعات زیست محیطی غیرقابل جبران طرح "احداث سد کسلیان "و مخالفت کارشناسان و متخصصان و دفاتر تخصصی سازمان با اجرای این طرح، پیشنهاد خارج کردن طرح از دستور کار سازمان را ارائه داده است.

در ادامه نیز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری نیز طی نامه شماره ۱۴۰۱/۴۲/۱۲۳۳۵ مورخ ۱۴۰۱/۵/۲۴ پیشنهاد مذکور را به مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اعلام داشته است.

لازم به توضیح اینکه ریاست وقت "سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور" در ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ طی نامه شماره ۹۹/۱/۲۳۰۹۴ و در پاسخ به نامه سازمان حفاظت محیط زیست، با استناد به بند «۳» مصوبه شماره ۲۰۱۴۷/ ت ۲۴۱۲۰- ۱۳۸۰/۵/۱ هیأت وزیران در خصوص صیانت از جنگل های کشور و ممنوعیت صدور مجوزهایی که به کاهش مساحت جنگل های شمال کشور منجر می‌شوند و همچنین مخالفت "شورایعالی جنگل"، با احداث سد کسلیان موافقت نمی کند.

در خصوص سایر مخالفت‌های صورت گرفته با احداث سد مذکور می‌توان به مخالفت "کمیته فنی دفتر جنگلداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور" و "کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری" در سال ۱۳۹۱ و مخالفت مدیرکل وقت منابع طبیعی مازندران - ساری در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد.

گرچه باوجود این مخالفت‌ها، وزارت نیرو(شرکت آب منطقه‌ای مازندران) همچنان در تلاش است تا با همراهی مسئولین استانی و برخی نمایندگان، کلنگ این سد را بر زمین بکوبد؛ اما مردم مازندران و جوامع محلی منطقه با آگاهی از پیامدهای ساخت سدهای متعدد روی رودخانه های استان، با وجود وعده‌های شرکت آب منطقه ای استان در خصوص تأمین آب بیشتر برای کشاورزی و شرب، با استناد به تجربه تلخ و شکست خورده سدسازی در دیگر نقاط کشور، با ساخت این سد که با شعار تأمین آب شرب و به کام شرکت های پیمانکار آبی برنامه ریزی شده بود مخالفند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha