بیشتر افراد فارغ از این که چه ساعتی به خواب رفته و چند ساعت در خواب بودند، در هنگام بیدار شدن برای دقایقی گیج هستیم و قادر به استفاده درست از مغز و حواسمان نیستیم. این پدیده با عنوان اینرسی خواب شناخته می شود.

چرا وقتی از خواب بیدار می شویم، گیج هستیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از sciencefocus، اینرسی خواب حالت گیجی است که گاهی اوقات هنگام بیدار شدن تجربه می کنیم. در این شرایط بسیاری از افراد در ۱۵ تا ۳۰ دقیقه اول پس از بیدار شدن از خواب هنوز گیج و گنگ هستند. در این حالت عملکرد شناختی ما کاهش یافته و پس از مدتی به حالت عادی بازمی گردد.

نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۹ در مجله Nature And Science Of Sleep منتشر شد، تیمی از محققان به سرپرستی کاسی هیلدیچ (Cassie Hilditch) و اندرو مک هیل (Andrew McHill) دریافتند در حالی که اینرسی خواب می تواند در غیاب عوامل خطر رخ دهد، زمانی که بیداری در طول خواب بیولوژیکی اتفاق می افتد، شرایط بدتر می شود یافته های این مطالعه همچنین نشان می دهد اینرسی خواب ممکن است با خواب عمیق تر مرتبط باشد. در واقع، گاهی اوقات توصیه می شود که پس از بیدار شدن، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه چرت بزنید تا احتمال بروز اینرسی کاهش یابد.

متاسفانه هنوز دلیل اصلی این حالت کشف نشده و تحقیقات در مورد فیزیولوژی عصبی اینرسی خواب ادامه دارد. طی مطالعات فعلی تنها تفاوت ‌های خاصی در فعالیت و اتصال مغز در حالت خواب و بیداری مشخص شده است.
اینرسی خواب همچنین می تواند منعکس کننده پاکسازی ناکارآمد آدنوزین از مغز در طول خواب باشد ، زیرا مشخص شده است که کافئین در کاهش اینرسی خواب موثر است. ما نمی دانیم که آیا اینرسی خواب با مزایای خاصی مرتبط است یا خیر، اما یک فرضیه جالب که در بررسی فوق الذکر نشان داده شده ، این است که این فرآیند می تواند ما را به خواب ماندن به جای بیدار شدن کامل به دنبال اختلالات ناخواسته در خواب تشویق کند.

باید توجه داشت که اینرسی خواب می‌ تواند پیامدهای واقعی داشته باشد. مثلاً این حالت، خطر تصادفات را در هنگام رانندگی افزایش می‌دهد و به همین دلیل است که همیشه باید به خودمان زمان بدهیم تا بعد از خواب و قبل از شروع کارهای روزانه، کاملاً بیدار شویم. در حال حاضر فقدان روش های موثر و عملی برای کاهش اینرسی خواب وجود دارد، اما استفاده از ورزش به عنوان روشی برای کاهش اینرسی خواب ممکن است مثمر ثمر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha