امروزه ایمپلنت از درمان های پر طرفدار برای جایگزین کردن جای خالی دندان از دست رفته شده است. افرادی که به دلایل مختلف تعدادی از دندان ها یا همه دندان های خود را از دست داده اند، به این روش درمانی روی می آورند. کاشت ایمپلنت، خود نوعی عمل جراحی به حساب می آید و مراحل مختلفی دارد. در این مطلب سعی داریم مراحل مختلف قبل و حین انجام و بعد از ایمپلنت را برایتان توضیح دهیم. چنانچه شما هم به زودی قرار است تحت چنین عملی قرار گیرید، بهتر است برای آمادگی بیشتر این مطالب را مطالعه کنید.

مراحل ایمپلنت دندان (کاشت دندان)

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یک روش درمانی و ترمیمی جدید است که برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت ساده تر، ایمپلنت به عنوان یک ریشه برای دندانی است که دیگر وجود ندارد. بیشتر ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم هستند. تیتانیوم تنها فلزی است که توسط بدن به عنوان مهاجم شناسایی نمی شود و بیشترین سازگاری را دارد. این پروتز دندان به شکل یک پیچ است که داخل استخوان فک قرار می گیرد و نقش پایه برای تاج دندان را بازی می کند. انجام این کار شرایط خاص خودش را دارد.

مراحل ایمپلنت

اولین مرحله، همانطور که گفته شد مشاوره و بررسی شرایط دندانی و جسمی شما است. در این مرحله یک عکس رادیوگرافی از دندان شما گرفته می شود. گاهی نیاز است با توجه به ساختار فک، ابتدا جراحی پیوند استخوان و یا لیفت سینوس انجام شود. همه این موارد در مرحله اول بررسی می شود.

مرحله دوم، کشیدن دندان آسیب دیده و در صورت نیاز پیوند استخوان فک است. در صورتی که بر روی فک شما عمل پیوند استخوان انجام شود، نیاز است چهار تا دوازده ماه زمان بگذرد تا استخوان فک ترمیم و آماده جاگذاری ایمپلنت شود.

مرحله سوم، بعد از گذشت زمان لازم و بهبود استخوان فک، با استفاده از دریل، استخوان فک را سوراخ کرده و پیچ فلزی ایمپلنت را جاگذاری می کنند. ممکن است نیاز باشد لثه اطراف پیچ بخیه شود. این مرحله نیاز به پنج تا هفت ماه زمان دارد تا پیچ کاملا به استخوان پیوند بخورد.

در مرحله چهارم، هیلینگ کپ یا همان تاج موقت را بر روی ایمپلنت قرار می دهند. هیلینگ کپ، یک پایه فلزی است که لثه را از ایمپلنت جدا می کند و باعث می شود لثه به درستی ترمیم شود. این قطعه باید 10 تا 14 روز روی ایمپلنت بماند و بعد از گذشت زمان لازم آن را از ایمپلنت جدا می کنند.

مرحله پنجم، گذاشتن اباتمنت بر روی ایمپلنت است. اباتمنت یا تاج موقت دندان به مدت 4 تا 6 هفته روی ایمپلت قرار می گیرد. بعد از جاگذاری از آن قالب گیری می کنند تا دندان مناسب طراحی و ساخته شود.

در مرحله ششم که آخرین مرحله است، تاج دائمی که قالب گیری و طراحی شد را روی ایمپلنت قرار می دهند. این تاج را روی اباتمنت توسط چسب مخصوص می چسبانند و یا پیچ می کنند. این تاج مهم ترین بخش دندان است و نمای دندان و زیبایی آن در گرو این بخش است.

تمامی این مراحل باید توسط متخصصین ایمپلنت یا ایمپلنتولوژیست ها انجام شود تا کمترین خطر و عوارض را در پی داشته باشد.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می کشد؟

قرار دادن ایمپلت دندان مانند دندان مصنوعی نیست و زمان بیشتری نیاز دارد. اما به صورت قطعی نمی توان زمان مشخصی را تعیین کرد. زیرا مراحل کاشت ایمپلنت برای هر فرد متفاوت است. برخی بیماران به دنبال زیبایی هستند و ترجیح می دهند در کمترین زمان ممکن این کار انجام شود. برخی پزشکان هم عقیده دارند که بهتر است چند ماه بعد از پیوند استخوان کاشت ایمپلنت انجام شود. به طور خلاصه می توان گفت زمان مورد نیاز برای ایمپلنت به مواردی از جمله: میزان آسیب دیدگی دندان، نیاز یا عدم نیاز به پیوند استخوان فک، زمان مورد نیاز برای رشد استخوان که با توجه به آناتومی هر فرد متفاوت خواهد بود، بستگی دارد. بنابراین با توجه به نظر پزشک مورد نظرتان و شرایط جسمی و سلامت عمومی بیمار، زمان مورد نیاز برای کاشت ایمپلنت دندان متفاوت خواهد بود. لازم به ذکر است اگر زمان زیادی هم صرف این عمل بشود، ارزش زیادی دارد. چون ایمپلنت مانند دندان طبیعی و دائمی و اصلی شما عمل خواهد کرد.

بعد از کاشت ایمپلنت چه کارهایی باید انجام داد؟

بعد از آن که مراحل کاشت ایمپلنت توسط پزشک متخصص به پایان رسید، حالا نوبت شما است که با انجام برخی کارها روند بهبود را سرعت ببخشید. خونریزی بعد از جراحی کاملا طبیعی است اما اگر زمان و مقدارش زیاد شد، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت تورم باید از کمپرس سرد استفاده کنید. به این صورت که کمپرس سرد را30 دقیقه روی گونه قرار می دهید و 30 دقیقه هم برمی دارید. اولین شب بعد از کاشت بهتر است سر خود را روی سطح مرتفع قرار دهید تا از خون ریزی احتمالی جلوگیری کنید.

دو روز اول بهتر است از غذاهای مایع و نرم استفاده کنید و فشار روی ایمپلنت وارد نکنید. از کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی جدا خودداری کنید.

برای تمیز کردن دندان ایمپلنت شده، باید از محلول آب و نمک استفاده کنید. بعد از گذشت 4 هفته می توانید به صورت آرام مسواک بزنید.

ایمپلنت دندان امروزه روشی متداول و پرطرفدار است که هم باعث جایگزین کردن دندان های خالی می شود و هم از ظاهر زیبا و طبیعی برخوردار است. طبیعی است که همه مراحلی که در این مطلب گفته شد، باید توسط متخصصین و افراد با تجربه و هم چنین در فضایی مناسب و معتبر انجام شود. شرایط بیمار، مهارت پزشک و همکاری بیمار بعد از اتمام مراحل کاشت ایمپلنت، مواردی هستند که برای گرفتن نتیجه مثبت و دل خواه باید به آنها توجه کرد.

کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر وحید دهقان

کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر وحید دهقان

برای انجام ایمپلنت دندان مراجعه به یک کلینیک معتبر با کادر حرفه ای و مجرب نیازی اساسی است تا بهترین نتیجه را بگیرید. در کنار کلینیک های مطرحی مانند دکتر ابراهیم گل و دکتر سجودی ، کلینیک ایمپلنت در تهران دکتر وحید دهقان (implanttehran.com) نیز از مراکز معتبر در زمینه ایمپلنت یا کاشت دندان می باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha