سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در دومین گردهمایی بزرگ دست‌اندركاران نظام سلامت از پنج برابر شدن بودجه كشور در سال‌های اخیر و ثابت ماندن بودجه وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دكتر مرضیه وحید دستجردی گفت: البته سرانه‌های كل سلامت در طی سال‌های 81 تا 90 رشد جدی یافته ولی به علت گرانی هزینه‌های سلامت در دنیا این مقدار كافی نیست.

وی افزود: مقایسه‌ای بین رقم اعتبارات كل كشور و وزارت بهداشت در سال‌های اخیر نشان می‌دهد بودجه كل كشور رشد 5 برابری داشته ولی بودجه وزارت بهداشت ثابت مانده است.

وی با اشاره به اینكه مطالعه بر روی 100 سال اخیر پیشرفت‌های 9 كشور دنیا نشان می‌دهد بین سطح سلامت و درآمدها رابطه‌ای مستقیم وجود دارد گفت: براساس این ارزیابی‌ها 26 تا 40 درصد این رشد مدیون ارتقای سطح سلامت جامعه و سرمایه‌گذاری در این عرصه بوده است.

وی جهاد اقتصادی را یكی از محورهای مهم توسعه برنامه‌های وزارت بهداشت در همه زمینه‌ها اعلام كرد و گفت: در سال 2010، گردش مالی حساب سلامت در دنیا حدود 5400 میلیارد دلار بوده در حالی كه این رقم در كشور ما متناسب با این گردش مالی نیست.

وی بخش سلامت را پرهزینه‌ترین و البته پرثمرترین بخش‌های كشورهای دنیا اعلام كرد و گفت: نگاه ما در این بخش نباید هزینه، سرباری باشد بلكه هرچقدر به انسان سالم و گستره بازار سلامت توجه كنیم به همان نسبت جامعه سالمتری داشته و در آینده هزینه‌های كمتری می‌پردازیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از موارد مرتبط با بخش سلامت در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، هیئت دولت و لوایح سفرهای استانی مطرح می‌شود اما فعالیت‌ها در این عرصه فقط یك تلاش اقتصادی نیست بلكه نگاه ما به اقتصاد سلامت باید نگاهی جهادگونه باشد.

وی با اشاره به كارگاه‌هایی كه در گردهمایی بزرگ دست‌اندركاران نظام سلامت با حضور مدیران این حوزه برگزار خواهد شد بیان كرد: این كارگاه‌ها در حوزه‌های سیاستگذاری، آموزش و تحقیقات، مدیریت بیمارستانی، منابع مالی نظام سلامت و توجه به بخش‌های  مختلف انسان سالم می‌تواند دستاوردهای این گردهمایی را پربارتر كند.

وی اصول 3، 29 و 43 قانون اساسی درخصوص حق همگانی برخورداری از سلامت برای مردم جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق بررسی‌ها 25 درصد سلامت در دست وزارت بهداشت و 50 درصد مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت است كه بدون تعامل بین‌بخشی و كمك نهادهای مسئول از جمله بیمه‌ها به وزارت بهداشت، این مؤلفه‌ها قابل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نیست.

دكتر دستجردی كاهش جدی میزان مرگ و میر كودكان و مادران باردار طی چند سال گذشته را از موفقیت‌های برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت دانست و افزود: توجه به منحنی‌های جمعیتی و وارد شدن جمعیت میانسال به جمعیت سالخورده، بار بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی و مغزی، كاهش پرداخت از جیب مردم از 54 درصد فعلی به 30 درصد، حذف مالاریا، كاهش مخاطرات ناشی از تصادفات، رسیدگی به وضعیت اورژانس‌ها، تكمیل شبكه‌های بهداشت و درمان، توجه به تولید داروهای نوتركیب، گسترش گردشگری سلامت، تدوین سند جامع تربیت نیروی انسانی در پزشكی، كارآفرینی، تدوین تعرفه خدمات سلامت، تدوین راهنماهای بالینی، حاكمیت بالینی، اجرای طرح تمام وقتی پزشكان، تشكیل سازمان بیمه سلامت و سطح‌بندی خدمات سلامت در برنامه پزشك خانواده همه مواردی هستند كه باید در یك بسته كامل خدماتی لحاظ شده و به سوی دستیابی به آنها تا پایان برنامه پنجم توسعه پیش برویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha