سلامت نیوز: یك دانشمند ایرانی مقیم آمریكا از راز چندین ساله چگونگی ارتباط بین استرس و چاقی پرده برداشت.

دكتر مهدی اخبارده پژوهشگر مركز بالینی تحقیقات پزشكی واشنگتن روز یكشنبه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: چگونگی تاثیر استرس بر افزایش وزن در افراد، همیشه سوال مهمی در ذهن دانشمندان بوده است.

اكنون این دانشمند ایرانی با تحقیقات گسترده به راز شیمیایی این تاثیر پی برده است.

وی گفت: مطالعات نشان می دهد الگوهای ذاتی هر فرد یكی از عوامل تعیین كننده مشكلات پرخوری و اضافه وزن هستند، البته عامل دیگری نیز وجود دارد و آن عوامل استرس زا است.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات نوین پزشكی، بررسی این موضوع كه استرس از چه راه هایی می تواند باعث افزایش وزن در افراد شود، راهی برای شناخت شیمیایی افسردگی است.

دكتر اخبارده خاطر نشان كرد در استرس های كوتاه مدت به علت عملكرد اعصاب سمپاتیك و هورمون نور آدرنالین كاهش موقتی اشتها در افراد ایجاد می شود.

به گفته وی ‌این سازوكار از طریق كاهش میزان جریان خون و آنزیم های مربوطه در دستگاه گوارش در نتیجه تاثیر اعصاب و هورمون صورت می گیرد.

عضو انجمن رژیم درمانی آمریكا اظهار داشت: ولی در استرس های طولانی مدت، موضوع كاملا متفاوت است؛ به گونه ای كه استرس هایی كه فرد را دچار افسردگی می كند؛ به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم موجب افزایش وزن می شود.

وی اضافه كرد: در استرس كوتاه مدت، افزایش سطح پلاسمایی هورمون كورتیزول باعث افزایش وزن از سه روش می شود. روش اول: تجزیه پروتئین ها و در نهایت كاهش و آتروفی ماهیچه های بدن مخصوصا دور شكم؛ روش دوم:‌ هورمون های لاغری از جمله هورمون رشد? تستسترون در سطح خون خاصیت بازخورد منفی دارد و روش سوم: به دلایل ناشناخته ای هورمون كورتیزول تجمع چربی در نواحی اطراف دور شكم را افزایش می دهد.

این فوق تخصص تغذیه بالینی خاطر نشان كرد از سوی دیگر مغز با مشاركت بدن برای متعادل نگه داشتن وضعیت بدن و حفظ تعادل زیست شیمیایی مغز كه به علت ترشحات مكرر كورتیزول دچار اختلال كمبود ماده سروتونین شده است، اقدام به دریافت قابل ملاحظه ای كالری می كند تا شاید كمبود این ماده در مغز را جبران كند.

وی افزود: كاهش میزان سروتونین در مغز به هنگام افزایش كورتیزول فرضیه های متعددی دارد: یك فرضیه علت آن را تاثیر كورتیزول بر ژن های تولید كننده سروتونین در بین سلول های مغز می داند.

دكتر اخبارده اضافه كرد: فرضیه دیگری افزایش میزان خودكشی سلول ها در سطح بدن بویژه سلول های سروتونین ساز را مطرح می كند.

به گفته وی، جریان هر چه باشد هر دو دلیل مذكور هدفی یك سان دارند و آن كاهش میزان سروتونین در مغز است.

این پژوهشگر خاطر نشان كرد شاید دلیل تمایل ما به شیرینیجات و مواد غذایی در موقع استرس به علت خوشمزه بودن آنها نیست، بلكه بدن سعی دارد از این طریق یعنی حفظ تعادل
زیست شیمیایی مغز روی پدال قرمز ماشین خسته استرس های مزمن و شدید پا بگذارد و یا از سویی افزایش سطح گلوكز در خون باعث افزایش تحریك پذیری سلول های مغزی به دریافت اسید آمینه تریپتوفان شود كه این اسید آمینه در تولید سروتونین نقش مهمی را دارد.

وی ادامه داد: در حالت غیر مسقیم استرس های مزمن باعث ایجاد خلق افسرده در فرد شده و در نهایت این نوع افراد رغبت كمتری به فعالیت و تحرك دارند كه این خود می تواند باعث كاهش سطح میزان سوخت و ساز بدن شده و افزایش وزن را به صورت غیر مستقیم به همراه داشته باشد.

به گفته وی، افراد در شرایط استرس زا با عجله غذا می خورند كه این هم می تواند دلیلی دیگر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha