سلامت نیوز: رییس اداره داروهای طبیعی و مكمل سازمان غذا و دارو از طراحی سیستم مستقل توزیع داروهای گیاهی برای نخستین بار در كشور خبر داد.

دكتر امیرحسین جمشیدی در گفت وگو با ایسنا، افزود: این سیستم كه به منظور توزیع داروهای طبیعی در حال طراحی است، پروسه آمارگیری را آسان‌تر می‌نماید.

وی ضمن بیان این مطلب كه در حال حاضر سیستم‌های پخش دارو، مسئولیت توزیع تمامی داروها را در كشور بر عهده دارند، اظهار كرد: به كارگیری این سیستم، همچنین موجب ارتقای مصرف و توزیع بهینه داروهای گیاهی و سنتی می‌شود.

جمشیدی افزود: ضمن آن كه برخورداری از یك سیستم مستقل توزیع داروهای طبیعی می‌تواند به امر فرهنگ سازی كمك كند تا دارو بهتر به مصرف كننده، پزشك و داروساز شناسانده شود.

رییس اداره داروهای طبیعی و مكمل سازمان غذا و دارو با بیان این كه در زمینه تنوع داروها رشد خوبی داشته‌ایم، عنوان كرد: اكنون به جایی رسیده‌ایم كه فرآورده‌های طبیعی در حال اثبات و دفاع از خودشان هستند.

وی همچنین درباره پروسه اعطای مجوز به فرآورده‌های طبیعی و لزوم اثبات علمی كاربرد داروهای گیاهی همانند داروهای شیمیایی توضیح داد: مسیر روشنی برای اعطای مجوز به یك فرآورده وجود دارد. برای بسیاری از فرآورده‌های طبیعی، رویكردی كه برای داروهای صناعی هست، لزومی ندارد زیرا در ارتباط با داروی صناعی با مولكولی مواجه هستید كه این مولكول در بسیاری از موارد در دنیا وجود نداشته و توسط بشر ساخته شده و او با ساخت آن با انبوهی از سوالات مواجه می‌شود كه ابتدا باید به آنها پاسخ داده و سپس آن دارو را وارد چرخه دارویی كند. یكی از این سوال‌ها، عوارض جانبی داشتن آن دارو است.

وی با اشاره به این كه این روند، یك سیر طولانی است، اظهار كرد: در مورد فرآورده‌های طبیعی این مشكل وجود ندارد و بشر هزاران سال است كه آنها را مصرف می‌كند و با یك داروی جدید مواجه نیست به همین علت به كار بستن آن الزاماتی كه برای تایید داروی شیمیایی لازم است در بسیاری از موارد ضرورت پیدا نمی‌كند. در مواردی هم كه ضرورت وجود دارد طبق آیین نامه برای دارو كارآزمایی انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha