سلامت نیوز: رئیس انجمن طب فیزیكی توانبخشی و الكترودیاگنوز ایران گفت : جدیدترین آمار سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده است كه ششمین عامل مرگ و میردر جهان پوكی استخوان و مهمترین عارضه آن شكستگی استخوان است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا دكتر سید منصور رایگانی امروز در نشست خبری سمپوزیوم تازه های پوكی استخوان در بیمارستان مدرس افزود :پوكی استخوان یا بیماری خاموش كه تظاهرات بالینی و بیرونی خاصی ندارد و شكستگی مفاصل و استخوان منجر به بی حركتی و اختلال در افراد مسن و سالمند می شود در مواردی به مرگ نیز منجر می شود.
وی اظهار داشت :مهمترین اقدامی كه روش درمانی و پیشگیری تغذیه ای و دارویی می شود مقابله با شكستگی استخوان است كه در این زمینه گروه های مختلف پزشكی ، گروه طب فیزیك و روماتولوژی ، پیراپزشكی سعی در آگاهی و اطلاع رسانی بیماران می كنند.

مدیر گروه طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطر نشان كرد : 35 درصد از افراد سالمند بالای 55 سال مبتلا به پوكی استخوان هستند .

رایگانی با اشاره به روز جهانی یوكی استخوان 20 اكتبر (28 مهرماه ) استخوان افزود : در تمامی دنیا در این روز برنامه خاصی برای مبتلایان به پوكی استخوان برگزار می شود و در همین راستا انجمن علمی طب فیزیكی و توانبخشی ویزیت رایگان برای افراد در معرض ابتلا به پوكی استخوان را در این روز برای نخستین بار در كشور اجرا خواهد كرد .

وی ادامه داد: درروز 28 مهر ماه روز جهانی پوكی استخوان در كلیه مراكز بهداشتی و درمانی در سراسر كشور دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ،تهران ،‌ شیراز ، تبریز ، اصفهان انجام خواهد شد.

رئیس همایش پوكی استخوان خاطر نشان كرد : آمارهای دقیق و كاملی درباره مبتلایان به پوكی استخوان و پایین آمدن سن پوكی استخوان نداریم ،اما لازم است بدانیم بی‌حركتی و عدم فعالیت فیزیكی مناسب و عدم تغذیه مناسب می‌تواند سن پوكی استخوان را كاهش دهد.

رایگانی گفت : مصرف غیر منطقی كورتون فرد را به سمت پوكی استخوان می برد و داروهای غضروف ساز برای پیشگیری از پوكی استخوان تاثیری ندارد .

تازه های پوكی استخوان روز 28 مهرماه (20 اكتبر روز جهانی پوكی استخوان ) در بیمارستان مدرس در تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha