درد گردن و شانه دردی تقریبا شایع میان افراد است که در افرادی که سر خود را به دلیل کاری و مختلفی بسیار خم می کنند شایع تر است. پس می توان علت درد پشت گردن و شانه را الگوی ناصحیح فیزیک بدن عنوان کرد. گاهی خستگی عضلات گردن باعث ایجاد این درد می شود. درمان درد پشت گردن و شانه به علت آن بستگی دارد. درد مزبور نوعی درد مزمن است که علاوه بر آنکه آستانه تحمل درد در افراد را کاهش می دهد بلکه باعث کاهش فعالیت روزمره آن ها نیز می شود.

درمان درد پشت گردن برای همیشه

درد پشت گردن نشانه چیست

در بیشتر مواقع علت درد پشت گردن و شانه پیچ خوردگی و کشیدگی می باشد. ورزش های شدید و بیش از حد و یا قرار گرفتن گردن در وضعیت نامناسب از دیگر دلایل درد پشت گردن و شانه می باشند. بافت گردن از قسمت هایی چون عضله، تاندون و رباط ها تشکیل شده است. عضلات شانه نیز شامل چهار تاندون در قسمت بالای دست می باشد. تاندون ها در بالای دست یعنی بازو را به قسمت شانه متصل می کند. پارگی تاندون ها نیز باعث ایجاد درد های شدیدی می شود. البته که پارگی تاندون ها بیشتر در ورزش های سنگین و حرفه ای انجام می شود.

علت درد پشت گردن و شانه چنانچه به خاطر یکی از شرایط ناگهانی فوق الذکر باشد، آسیب وارد شده را آسیب شلاقی می گویند. علائم آسیب های شلاقی ممکن است با سردرد، گردن درد، سرگیجه، احساس سفتی، تاری دید و احساس خستگی مداوم باشد.

آرتروز گردن نیز از دیگر دلایلی است که درد پشت گردن و شانه به آن مربوط است. آرتروز گردن در افراد مسن بیشتر اتفاق می افتد. آرتروز گردن به دلیل ساییدگی بین دیسک و استخوان ایجاد می شود. فشار های عصبی نیز دلیلی دیگری برای ایجاد درد های پشت گردن می باشد. فشردگی عصب در گردن با علائمی چون فتق دیسک، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در انگشتان دست و ضعف در عضلات بازو و دست و شانه همراه است.

حرکات اصلاحی گودی کمر

افزایش انحنا در زاویه لوردوز به تناسب باعث افزایش کرنش یا تنش برشی در جهت قدامی می شود و مرکز ثقل را به سمت جلو تغییر می دهد. این افزایش زاویه و استرس به عقیده برخی با وضعیت نامناسب و کمردرد مرتبط است. از نقطه نظر بیومکانیکی، لوردوز کمری برجسته با افزایش شیوع کمردرد همراه است. با این حال چندین مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که کمردرد ارتباط مستقیمی با هیپرلوردوز کمری ندارد. عواملی وجود دارند که در افزایش میزان لوردوز کمری نقش دارند. این عوامل سببی مانند ضعف تنه، عضلات کوتاه پشت، ضعیف شدن ران و همسترینگ و غیره به نوبه خود می توانند باعث کمردرد شوند.

عضلات مولتی فیدوس، عرضی شکم و عضلات داخلی تنه در بیماران مبتلا به هایپرلوردوز دیر عمل می کنند. بین ضعف ماهیچه های تنه و افزایش زاویه لوردوز، که می تواند علت کمردرد باشد، ارتباط وجود دارد. ضعف در هر یک از عضلات کمربند کمری- لگنی می تواند به دنبال چرخش های لگنی و انحراف قوس پشت با اختلال در تعادل عضلانی در این ناحیه باشد و در نتیجه فرد مستعد ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی باشد.

عوامل مختلفی بر لوردوز کمری تأثیر می گذارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که دامنه لوردوز کمری تحت تأثیر سن، جنس، حرکت در مرکز توده مانند بارداری و چاقی است. علل احتمالی هایپرلوردوزیس:

ناهنجاری های مادرزادی ستون فقرات

شیب داخلی لگن

عضلات کمر کوتاه

عدم تعادل بین عضلات احاطه کننده استخوان های لگن مانند خم کننده های لگن سفت، عضلات مرکزی ضعیف، عضلات گلوتئال ضعیف. این عدم تعادل عضلانی (سندرم متقاطع پایین) باعث کوتاه شدن عضلات وضعیتی در پاسخ به استرس می شود و آنها نیز به نوبه خود آنتاگونیست های خود را مهار می کنند.

افراد مبتلا به کمردرد، دامنه حرکتی کمری و حس عمقی را کاهش داده اند. عضلات تثبیت کننده آنها در مقایسه با افراد بدون انحنا کندتر عمل می کنند. معمولاً عضلات تثبیت کننده قبل از شروع حرکت فعال می شوند، اما در افراد مبتلا به کمردرد، این انقباض به تأخیر می افتد.

چگونه ویزیت رایگان دریافت کنم ؟

در بیشتر موارد، ایجاد گودی کمر به دلیل الگوهای وضعیتی و شیوه زندگی است. غالباً داشتن وزن مناسب و ورزش منظم می‌تواند مشکلات مربوط به کمردرد را بهبود بخشد. برای داشتن یک شیوه‌ی صحیح زندگی و داشتن وضعیت بدنی صحیح فرد باید به یک متخصص حرکات اصلاحی مراجعه کند. می توانید برای ویزیت رایگان به وب سایت تیم تخصصی دکتر گلشنی مراجعه نمایید و با پر کردن فرم مربوطه منتظر تماس کارشناسان باشید.

مطالعاتی در مورد تأثیر برخی تمرینات بر خمیدگی ستون فقرات، قدرت عضلات کمر و درد مزمن کمر مورد بررسی قرار گرفته است. برخی شامل موارد زیر هستند که باید با توجه به نکات و رعایت موارد صحیح انجام شوند:

دراز و نشست در اصلاح گودی کمر

به پشت دراز بکشید و زانوها را با زاویه 90 درجه خم کنید، بازوها را روی قفسه سینه یا پشت سر خود گذاشته و نیم تنه خود را به سمت بالا بکشید. سپس نیم تنه خود را به پایین بکشید.

تمرین سوپرمن در اصلاح گودی کمر

به روی شکم دراز بکشید بازوها را به جلو دراز کنید. هم‌ زمان بازوها، پاها و قفسه سینه را از زمین بلند کنید. در حین بازدم، 2 ثانیه دست‌ها را جلو نگه دارید. در حین دم، بازوها، پاها و قفسه سینه خود را به آرامی به سمت زمین بکشید.

چهار دست و پا و بلند کردن پا

روی زمین در حالت چهار دست و پا قرار بگیرید و کف دست خود را بر زمین قرار دهید. زانوها را به طور موازی و دست‌ها را در جلو نگه دارید. هم‌زمان یک دست را بلند کرده و پای مخالف را دراز کنید، به طوری که با ستون فقرات در یک راستا باشند. به موقعیت شروع بازگردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha