سلامت نیوز :بر اساس یك نظرسنجی صورت گرفته توسط مركز افكارسنجی سلامت ایران(IHPA )، بیش از 81 درصد اعضای جامعه پزشكی شركت كننده در این نظرسنجی خواستار تجمیع بیمه ها تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شده اند.


به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، در این نظرسنجی كه اخیرا تحت نظارت دكتر سید شهاب الدین صدر، رییس مركز افكارسنجی سلامت ایران انجام شده است، از 190 نفر از جامعه آماری ، شامل کلیه اعضاء جامعه پزشکی از قبیل پزشکان عمومی و متخصص سراسر کشور سوالاتی درباره میزان تعامل و همكاری بیمه های درمانی با آنان،‌ چگونگی ساختار و وظایف بیمه سلامت ایرانیان و مواد قانونی پیش بینی شده در قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت طرح شده و نتایج بررسی پاسخ ها نشان می دهد كه اكثریت قاطع جامعه سلامت خواستار تغییر در ساختار بیمه هستند. آنها معتقدند كه باید  کلیه بیمه ها دوباره تحت نظارت کامل وزارت بهداشت قرار گیرند.

5/81 درصد از شركت كنندگان در نظرسنجی موافق بوده اند که کلیه بیمه ها زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرند

در این خصوص، 5/81 درصد از شركت كنندگان در نظرسنجی به این سوال كه آیا موافق به تجمیع كلیه بیمه های حوزه سلامت زیر نظر وزارت بهداشت هستید یا نه؟  پاسخ مثبت داده اند در حالیكه 2/13 درصد نظر مخالف داشته و 3/5 درصد نظری نداشته اند.

همچنین 7/73 درصد از این افراد در صورت ایجاد هرگونه تغییری در ساختار بیمه از بین دستگاهها و وزارتخانه های متولی حوزه سلامت، خواسته اند كه بیمه های سلامت زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرند، 5/10 درصد خواستار تصدی گری وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی بر بیمه ها بوده اند و 8/15 درصد از جامعه پزشكی خواهان تشكیل  یك ساختار مستقل زیر نظر رئیس جمهوری برای این موضوع شده اند.

تاكید 6 /67 درصد از پاسخگویان بر لزوم واقعی كردن تعرفه های درمان در بیمارستان ها در برنامه پنجم توسعه

بر اساس آمار ارایه شده، درباره مفید و كارا  بودن طرح  تشكیل سازمان  بیمه سلامت ایران (ادغام  تمام سازمانهای بیمه‌گر کشور اعم از دولتی و خصوصی ) 7/66 درصد در حد زیاد  و خیلی زیاد به آن خوش بین بوده اند2/21 درصد خیلی کم و کم امیدوار بوده اند و1/12 درصد هم در حد متوسط به این طرح اعتقاد داشته اند.
6/67 درصد از پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد بر واقعی كردن تعرفه های درمان در بیمارستان ها در برنامه پنجم توسعه تاكید كرده اند، 6/21 درصد خیلی کم و کم و 8/10 درصد در حد متوسط به مفید و ضروری بودن این طرح نظر داده اند.
همچنین نظرات پاسخگویان درباره مفید و كارا  بودن طرح   اجرای طرح تمام وقتی پزشكان در بیمارستان های دولتی اینگونه بود كه 7/65 درصد خیلی کم و کم به اجرای مفید آن امیدوار بوده اند، 3/14 درصد در حد متوسط و 20 درصد هم در حد زیاد  و خیلی زیاد به مفید بودن این طرح خوش بین بوده اند.

از این رو و بر اساس نتایج این نظرسنجی، عموم اعضای جامعه پزشکی معتقدند كه برای تحقق اهداف قانون برنامه پنج ساله پنجم  توسعه كشور در موضوع ارتقای سلامت آحاد جامعه، اجرای طرح  تشكیل سازمان  بیمه سلامت ایران (ادغام  تمام سازمانهای بیمه‌گر کشور اعم از دولتی و خصوصی ) طرح  پرونده الكترونیك سلامت(برای بیماری های افراد)  طرح  ارتقای بیمه درمانی به بیمه سلامت و طرح  واقعی كردن تعرفه های درمان در بیمارستان ها بسیار مفید و ضروری است.

گفتنی است، 5/10 درصد از شركت كنندگان در این نظرسنجی عضو هیات علمی، 8/36 درصد شاغل در مراكز خدمات درمانی آموزشی دولتی، 3/5 درصد شاغل در مراكز تامین اجتماعی و 4/47 درصد شاغل در مراكز خصوصی و مطب بوده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha