دوشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: «بالا رفتن هزینه درمانی باعث می شود تا زمانی که بیماری به اوج خود نرسیده باشد مردم به پزشک مراجعه نکنند. همین باعث ایجاد بیماریهای صعب العلاج، لاعلاج و مشکلات دیگری برای جامعه می شود.»

سلامت نیوز :عضو کمیسیون بهداشت مجلس، گفت: «بالا رفتن هزینه درمانی باعث می شود تا زمانی که بیماری به اوج خود نرسیده باشد مردم به پزشک مراجعه نکنند. همین باعث ایجاد بیماریهای صعب العلاج، لاعلاج و مشکلات دیگری برای جامعه می شود.»

دولت بر اساس قانون بودجه مکلف بود که مقداری از درآمد مازاد نفتی خود را به ردیف های مختلفی از قبیل وزارت دفاع، وزارت بهداشت و یا موضوعاتی همچون مقابله با ریز گرد ها و ... اختصاص دهد اما قوه مجریه تاکنون زیر بار اجرای این دو بند بودجه نرفته و هیچ مبلغی را به هیچ یک از سازمان ها، نهادها و یا وزارتخانه های مشمول این بند پرداخت نکرده است. مبلغ 5 هزار میلیارد تومان از مازاد درآمد نفتی به عنوان یارانه نقدی به مردم داده شده است و همین مشکلاتی را در بخش بهداشت به وجود آورده است.

دکتر محمد ضابطی طرقی، در گفتگو با فرارو؛ گفت: «بحث ریز گرد‌ها یک بحث اورژانسی نیست و زمانبر است. قسمت عمده ریز گرد‌ها وارداتی است که محصول کشورهای همسایه و به خصوص عراق است. چون حل این پروژه زمانبر است هر چه زود‌تر اقدام شود، بهتر خواهد بود.»

ضابطی ادامه داد: «خوب این طور نیست که امروز اقدام را انجام دهیم و یکی دو ماه بعد نتیجه را ببینیم، اما به هر حال تعلل دراین زمینه روا نیست. شاید اگر پیش‌تر عمل می‌کردیم مشکل حل می‌شد اما تعلل در این زمینه به ضرر جامعه خواهد بود. و تاخیر در اختصاص منابع مالی این پروسه را به تاخیر خواهد انداخت.»

وی افزود: «نوع سوختی که در داخل تولید می‌شود هم چون کیفیت سوخت تولید در داخل مطلوب نبود، به ایجاد آلودگی دامن زده بود. این مشکل محصول داخل بود و باید قوه مجریه در حل آن اقدام لازم می‌کرد.»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه ما بار‌ها و بار‌ها شنیده‌ایم که پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: «آن قسمتی از ممنابع مالی که به وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد، صرف قسمت درمانی می‌شود و وزرات بهداشت سهمی در پیشگیری از این مساله ندارد. اما بخش اصلی این بودجه به وزارت خانه‌های مثل جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت خارجه و نیرو بر می‌گردد.»

وی در مورد تبعات عدم پرداخت تعهدات دولت در مورد بیمارستان‌ها، گفت: «در این زمینه ما نگران مردم هستیم. چون نهایتا کسانی که باید غرامت تمام این مسائل را بپردازد مردم هستند. ولی زمانی که بدهکاری‌ها داده نمی‌شود، هم تلورانس بیمارستان‌ها پایین می‌آید و هم تا حدودی مستقیما به خدمات کمی و کیفی بیمارستان‌ها آسیب می‌زند.»

ضابطی ادامه داد: «الان کسی با وعده و عید کسی امکاناتی را به شما نمی‌دهد، نهایتا می‌توان با وعده و وعید در بازار تا یک زمانی امکانات تهیه کرد اما در میان مدت با مشکلات روبرو می‌شویم. چنانچه این مشکلات چهره خودشان را در بخش خصوصی و دانشگاهی نشان داده است و موجب افت کیفی وکمی در خدمات ارائه شده به بیماران شده است.»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: «ما یک واقعیت داریم و آن این است که می‌خواستیم به این سمت پیش رویم که از هزینه های درمانی 70 درصدش را بیمه ها بدهند و 30 درصد را مردم بدهند، اما در وضعیت حاضر تقریبا برعکس است و حدود 70 درصد از هزینه های درمانی را مردم می پردازند و 30 درصد را بیمه ها.»

ضابطی در پایان گفت: «با شرایط فعلی که در جامعه حاکم است و با وجود تورم و شرایط اقتصادی خاص این برای مردم طاقت فرساست که بخواهند 70 درصد هزینه های درمانی را از جیبشان بپردازند. بالا رفتن هزینه درمانی باعث می شود که تا زمانی که بیماری به اوج خود نرسیده باشد مردم به پزشک مراجعه نکنند. همین باعث ایجاد بیماریهای صعب العلاج، لاعلاج و مشکلات دیگری برای جامعه می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha