سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 351999

خوزستان، البرز، آذربایجان شرقی، ایلام، گیلان و لرستان در زمینه تولید بیشترین مشارکت را در نهضت مردمی کاشت نهال خواهند داشت.

کاشت یک‌میلیارد نهال در 3 سال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، نهضت مردمی کاشت یک میلیارد نهال آغاز شده و قرار است طی 3سال آینده در کشور کاشته شود. نهالستان‌های هر استان برای تولید میزان مشخصی نهال اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال حاضر، 6استان خوزستان، البرز، آذربایجان شرقی، ایلام، گیلان و لرستان با تولید بیشترین تعداد نهال، طلایه‌دار شده‌اند. کاشت نهال از پاییز سال آینده و با همکاری نهادها و مردم انجام می‌شود و اجرای آن علاوه بر جبران روند تخریب جنگل‌ها و افزایش سرانه فضای سبز، در سیستان و بلوچستان و خوزستان با هدف کاهش ریزگرد، البرز، گیلان، مازندران و آذربایجان‌شرقی با هدف زراعت چوب و تهران و اصفهان هم کاهش آلودگی هوا انجام می‌شود.

خوزستان، رتبه اول تولید نهال


طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال قرار است از سال۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ در سراسر کشور اجرا ‌شود. به‌گفته مجری این طرح در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، خوزستان با ظرفیت تولید 70میلیون نهال در سال رتبه نخست را دارد که این ظرفیت حتی می‌تواند تا 100میلیون هم برسد. رضا احمدی در گفت‌وگو با همشهری، البرز را با تولید 40میلیون نهال رتبه دوم می‌داند و می‌گوید: در آذربایجان‌شرقی 25میلیون، ایلام 18میلیون، گیلان 12میلیون و لرستان 8میلیون نهال تولید و کاشته خواهد شد. به‌گفته وی، برای اجرای این طرح سالانه باید ۲۵۰ میلیون نهال تولید شود.

مسئولیت اجتماعی و کاشت درخت


طرح کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مردمی است، اما آموزش و پرورش، هلال احمر، آموزش عالی، ارتش و سپاه، صنایع، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان‌های مردم نهاد و خیران در کنار عموم مردم به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی در تولید و کاشت نهال همکاری دارند. 70درصد نهال‌کاری توسط کشاورزان در حاشیه اراضی کشاورزی و باغی و همچنین توسط صاحبان صنایع دولتی و خصوصی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، وزارتخانه‌ها و دیگر نهادهای عمرانی کشور در قالب مسئولیت‌های اجتماعی انجام می‌شود.

«راش» در شمال و «کُنار» در جنوب


نگهداری و آبیاری نهال‌ یکی از مهم‌ترین نکات طرح است. مجری طرح در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری می‌گوید: گونه‌های مناسب هر اقلیم در هر استان کاشته می‌شود. به‌عنوان مثال نهال راش که بومی استان‌های شمالی است در این منطقه و در استان‌های جنوبی کنار کاشته می‌شود. احمدی به استفاده از روان‌آب‌ها، بارش‌های فصلی، کشت در شیب مناسب برای تامین آبیاری درختان این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: 3ونیم میلیون هکتار در کشور برآورد شده که شرایط کاشت گونه‌های بومی را دارند و آبیاری تکمیلی نیاز ندارند. معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی نیز به همشهری می‌گوید: گونه‌ها باید پاسخگوی نیازهای امروز و فردای ما باشند. برای مثال در مناطقی از خوزستان که مشکل ریزگرد داریم گونه‌های سازگاری که بیشترین اثر را در کاهش ریزگردها داشته باشند، کاشته می‌شود یا در تهران و اصفهان که آلودگی هوا وجود دارد گونه‌هایی کشت می‌شود که بیشترین نقش را در کاهش گازهای آلاینده داشته باشند. نقی شعبانیان ادامه می‌دهد: جنگل‌کاری ۵۰۰ تا ۲۵۰۰مترمکعب آب ذخیره می‌کند بخشی از کاشت نیز در محیط‌های جنگلی است که به آبیاری نیاز ندارد.‌

همکاری بوم‌گردی‌ها برای احیای جنگل


به‌گفته سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، ۳سایت برتر جنگل‌های هیرکانی به وسعت ۵۰ هکتار برای کاشت نهال درنظر گرفته شده است. سرخوش کرم‌زاده می‌گوید که ۱۵۰مرکز بوم‌گردی در گیلان برای کاشت نهال و مشارکت در اجرای این طرح آمادگی خود را اعلام کرده‌اند. با برنامه‌ریزی درست می‌توان از موزه میراث روستایی به وسعت ۲۵۳ هکتار، پارک‌های جنگلی گیلان و ۳ هزار مرکز گردشگری در استان برای کاشت نهال استفاده کرد.

مردم درخواست بدهند


قرار است یک وب‌سایت از هفته آینده با عنوان کاشت یک میلیارد درخت فعال شود که طی آن، مردم درخواست‌ خودشان را ثبت کنند و نهال‌هایی که در هر نهالستان در هر شهرستان، تولید شده‌ را ببینند. همچنین اپلیکیشنی طراحی شده که همین کار را از طریق تلفن همراه انجام دهد. نهال‌ها رایگان است و هدایت علمی و فنی هم با کارشناسان منابع طبیعی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha