کارگروه خشکسالی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تشکیل مرکز ملی مدیریت خشکسالی شد. به گزارش اتاق ایران این کارگروه در چند سال گذشته به پایش و ارزیابی مجموعه اقدامات انجام شده در سطح ملی درباره موضوع خشکسالی و مشاوره با صاحب‌نظران داخلی و خارجی و رصد پیشرفت­‌های فن‌آوری‌های پایش و سازگاری با خشکسالی و نیز مطالعه تجارب کشورهای موفق در این زمینه پرداخته است.

مرکز ملی مدیریت خشکسالی تشکیل شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه پیام ما، حالا نتایج این بررسی به صورت یادداشت سیاستی در مورد ضرورت تجدیدنظر اصولی در سازماندهی فعالیت‌ها و اقدامات و ایجاد چارچوب جدیدی برای حضور ذی‌نفعان در مقابله و مواجهه با پدیده خشکسالی در سطح ملی در قالب نامه‌ای برای رئیس جمهور ارسال شده است.کارگروه خشکسالی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار تشکیل مرکز ملی مدیریت خشکسالی شد.

در این نامه ایجاد و راه‌اندازی یک نهاد فرابخشی مقتدر و پویا با عنوان «مرکز ملی مدیریت خشکسالی» با استفاده حداکثر از ظرفیت‌های موجود کشور پیشنهاد شده است تا با حفظ وظایف و تکالیف سازمان‌ها و نهادهای موجود از طریق هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و به‌ویژه بهره‌برداران، ذی‌نفعان و جوامع تحت تأثیر، برنامه‌های عملیاتی لازم را تدارک دیده و در اجرا و پایش آن نظارت کند.

بنابر این پیشنهاد، این نهاد باید زیر نظر رئیس‌جمهور و طی یک حکم قانونی دائمی تاسیس شود تا بتواند با اختیارات قانونی و اقتدار لازم و از طریق تقسیم کار ملی، فعالیت‌های مستمر و پویا را برای مدیریت خشکسالی در کشور سازماندهی و هدایت کند. مرکز ملی مدیریت خشکسالی یک نهاد فرابخشی است که امور هماهنگی سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های عملیاتی و اجرایی کلیه دستگاه‌های ذی‌مدخل در چرخه مدیریت خشکسالی (قبل از وقوع، در حین وقوع و بعد از وقوع پدیده) را در کشور عهده‌دار شده و با اتخاذ تدابیر مناسب برای کاهش ابعاد و دامنه پدیده خشکسالی در ابعاد ملی، منطقه‌ای و محلی به نفع جوامع و اکوسیستم‌ تحت تأثیر تلاش کرده و نظارت عالیه بر فعالیت‌ها و برون‌دادهای هر یک از عوامل دخیل در برنامه‌های مدیریت خشکسالی را خواهد داشت.

این مرکز همچنین تبصره‌ای با همین مضمون به‌عنوان پیشنهاد بخش خصوصی برای مدیریت خشکسالی جهت درج در برنامه هفتم توسعه کشور ارائه داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha