دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 352291

تغییر اقلیم فصل مشترک مشکلات همه کشورهاست. همه اکوسیستم‌های درون ایران نیز متاثر از تغییرات اقلیمی و پدیده‌های حدی به‌خصوص خشکسالی و سیل شده‌اند و فعالیت‌های انسانی نیز ۹۵درصد بر تغییر اقلیم تأثیر دارند.

لایحه تغییرات اقلیمی به مجلس می‌رود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، نخستین «کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‌های فرامرزی زیست‌محیطی ایران» با محوریت وزارت خارجه کشورمان و با حضور مقامات مسئول، صبح دیروز و درحالی برگزار شد که انتقادها به سیاست‌های خارج از عرف محیط‌زیستی برخی کشورهای همسایه که به تخریب مضاعف تغییرات اقلیمی افزوده است، مطرح شد.رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز اعلام کرد که به‌زودی لایحه تغییرات اقلیمی تحویل مجلس شورای اسلامی می‌شود.



پیش‌قراولی سیاسی ایران در تغییر اقلیم



علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: محیط‌زیست مسئله درون‌مرزی نیست و کاملا پیوسته است. وزارت امور خارجه با سازمان حفاظت محیط‌زیست - که حداقل در ۱۵کنوانسیون مختلف و کمیته‌های مختلف عضو است - همکاری و همراهی مناسبی دارد. وزارت امورخارجه یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌هاست که درون و برون مرزها فعال است و در دولت سیزدهم نیز شاهد همکاری مناسب وزارت امورخارجه و سازمان محیط‌زیست بوده‌ایم. براساس فرمایش‌های مقام معظم رهبری، سازمان محیط‌زیست باید پیش‌قراول باشد و این مقدمه‌ای در پیش‌قراولی سیاسی است.

برای داشتن محیط‌زیست سالم باید نشست‌های تغییر اقلیم، گردوغبار، آلودگی جوی، آلودگی منابع آبی و... برگزار شود. سرنوشت، ما انسان‌ها را به اینجا کشانده و مولفه‌های محیط‌زیستی توانسته ما را در کنار هم قرار دهد، اما تغییر اقلیم موجب حذف بشریت و در نتیجه از بین رفتن طبیعت، گونه‌های گیاهی و جانوری و... می‌شود. باید تدابیری اندیشید و امیدوارم روندی که در پیش گرفته شده است، ادامه یابد و ایران در فعالیت‌های محیط‌زیستی پیشگام باشد. پیش‌نویس لایحه مربوط به تغییرات اقلیمی آماده شده و تلاش می‌کنیم این لایحه را به‌زودی به مجلس تقدیم کنیم.‌



عدم همکاری‌ زیست‌محیطی برای هیچ کشوری چاره‌ساز نیست



پیام امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه: در این کنفرانس چالش نوظهور و فرامرزی تغییرات اقلیم، توفان‌های گردوغبار، آلودگی دریایی و آلودگی رودخانه‌های مرزی که مناطق گسترده‌ای از جهان و منطقه اطراف کشور ما را دستخوش تبعات ناگوار خود ساخته، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا راه‌حل‌هایی برای کاهش تبعات و مدیریت این چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی از طرف کارشناسان ارائه شود. از آنجا که چالش‌های زیست‌محیطی رابطه‌ای تنگاتنگ با دیگر مسائل اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی، سیاسی - امنیتی و همچنین فرهنگی دارند، هرگونه همکاری در سطح منطقه‌ای نیازمند حمایت و همراهی نهادهای ذی‌ربط داخلی و کارگزاری‌های بین‌المللی برای فراهم کردن منابع مالی و ارائه و انتقال فناوری‌های لازم و همچنین ظرفیت‌سازی‌ جهت تحکیم و تداوم این همکاری‌هاست.

اجرایی کردن توافقات منطقه‌ای علاوه بر اراده سیاسی نیازمند منابع و همکاری مناسب و ضروری در حوزه‌های فنی، فناوری و ظرفیت‌سازی‌ است. تبعات و معضلات زیست‌محیطی منطقه تنها متوجه چند کشور خاص نیست، بلکه تمامی منطقه غرب آسیا را متأثر کرده و توسعه و رفاه مردم این منطقه را دستخوش ناملایمات جدی قرار داده است. سیل و خشکسالی، مرزهای سیاسی یا ملاحظات سیستم‌های سیاسی را رعایت نمی‌کند. پرهیز از همکاری‌های زیست‌محیطی برای هیچ کشوری چاره‌ساز نیست. این چالش‌ها در درازمدت و در فقدان همکاری به بحران‌های زیست‌محیطی بدل می‌شوند که هزینه‌های بسیار زیادی را بر همه کشورهای منطقه تحمیل خواهند کرد.‌



تغییر اقلیم، عامل افزایش ۵درجه‌ای میانگین دما



سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی: براساس بررسی‌ها، دمای هوا به‌صورت میانگین سالانه ۱.۵ تا ۵ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد داشت. در سال‌جاری با وجود بارندگی‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی ۱۴.۵درصد کاهش بارندگی داریم. طی ۵۰سال گذشته میزان تبخیر و تعرق سالانه 5میلی‌متر و دمای کشور سالانه ۰.۶درجه سلسیوس افزایش یافته است؛ بنابراین افزایش دما، افزایش تبخیر و کاهش بارندگی‌ها نشان‌دهنده تداوم خشکسالی است.

هرچند در سال‌جاری بارندگی‌هایی داشتیم، اما به‌دلیل خشکسالی‌های پی در پی همچنان با کم‌آبی مواجهیم و الزام مصرف بهینه آب وجود دارد. در منطقه غرب و مرکز آسیا جریانات گرمایی و بارش‌های سیلابی به‌شدت افزایش یافته است. پیش‌بینی‌ها برای ایران به این صورت است که میانگین دمای سالانه به‌صورت خوش‌بینانه ۱.۵ و به‌صورت بدبینانه ۵ درجه سانتی‌گراد افزایش خواهد یافت و بارش‌ها نیز به‌صورت سیلابی خواهد بود، اما این بارش‌ها در شمال کشور مشاهده نخواهند شد. تغییرات اقلیمی بر موارد بسیار زیاد و مهمی ازجمله به خطر افتادن امنیت غذایی، کاهش کیفی و کمی آب، افزایش دمای سالانه تا ۵.۲درجه تا آخر قرن، افزایش بیماری، از بین رفتن جرم و یخ‌های شمال و جنوب تأثیرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha