سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 35231

نوع واکسن آنفلوآنزا وجود دارد نوع اول به شکل آمپول است این واکسن سنتی حاوی ویروس زنده نیست از این رو پس از تزریق آن حتی علائم شبه آنفلوآنزا ایجاد نمی شود.

سلامت نیوز:عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی گفت: فصل سرما (مهر و آبان) بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزاست.

اعظم دبیریان در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: 2 نوع واکسن آنفلوآنزا وجود دارد نوع اول به شکل آمپول است این واکسن سنتی حاوی ویروس زنده نیست از این رو پس از تزریق آن حتی علائم شبه آنفلوآنزا ایجاد نمی شود.
 
وی با بیان اینکه این نوع واکسن حاوی ویروس غیرفعال است، گفت: نوع دوه واکسن آنفلوآنزا به شکل اسپری بینی(فلومیست) و حاوی ویروس ضعیف شده است و پس از استفاده در مواردی افراد به علائم خفیف آنفلوآنزا دچار می شوند.
 
این عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی ادامه داد: واکسن آنفلوآنزا به شکل اسپری بینی برای افراد غیرباردار، سالم و در رده سنی 3 تا 49 سال تجویز می شود.
 
دبیریان در خصوص مکانیسم تاثیر واکسن آنفلوآنزا گفت: هر 2 نوع واکسن از طریق ایجاد آنتی بادی علیه ویروس ایمنی را در افراد ایجاد می کند احساس خستگی، دردهای ماهیچه ای و تب از عوارض واکسن آنفلوآنزاست.
 
وی افزود: واکسن آنفلوآنزا همه ساله از چندین نوع متفاوت ویروس(سوش) رایج همان سال تهیه می شود و محققان می کوشند برای افزایش میزان اثربخشی ویروس های شایع شناسایی و در تهیه واکسن استفاده کنند.
 
عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری مامایی شهیدبهشتی یادآور شد: تاثیر هیچ واکسن آنفلوآنزایی 100درصد نیست و اگر از همه سوش های  ویروسی رایج در واکسن استفاده شود میزان اثربخشی 70 تا 90 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha