یک متخصص و جراح زنان و زایمان با بیان اینکه نارس بودن نوزاد می‌تواند آسیب‌های غیر قابل جبرانی به فرزند در آینده وارد کند، گفت: احتمال فلج مغزی، مشکلات ریوی، کاهش اکسیژن بدن در نوزادانی که زود یا دیرهنگام به دنیا می‌آیند وجود دارد.

بازی پر ریسک با جان مادر و نوزاد به قیمت چند لایک بیشتر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا: تاریخ تولدهای لاکچری موضوعی که چند سالی بر سرزبان‌ها افتاده است، برای نخستین‌بار برخی خانواده‌ها در تاریخ ۷.۷. ۱۳۷۷ تمام تلاش خود را کردند فرزند خود را در روز به دنیا آوردند و در این راستا متوسل عمل خطرناک سزارین شدند، بیست سال بعد هم این ماجرا با گستره بیشتری تکرار شد؛ اما این بار بیشتر دوره قبلی، تاریخ بعدی ۹.۹. ۱۳۹۹ که اتفاق رخ داد و با بیماری کرونا و گسترش فضای مجازی همراه بود این بار، چون اکثر خانواده‌ها عضو صفحات مجازی بودن صف طویلی در اکثر بیمارستان‌ها برای به دنیا آوردند فرزند خود زودتر یا دیرتر از تاریخ موعود بسته شد.

این روزها در صفحات مجازی و فضاهای مختلف صحبت از یک تاریخ تولد لاکچری دیگر با عنوان «۰۲.۰۲.۲» است، زیاد شنیده می‌شود که بیمارستان‌ها از الان برای چنین تاریخ تولدی برای سال جدید برنامه‌ریزی کرده و مادران تاریخ خود را مشخص کرده‌اند. صرف‌نظر از اینکه کدام بیمارستان‌ها و پزشکان اجازه چنین چیزی را برای مادران صادر می‌کنند و چه هزینه‌های هنگفتی طلب می‌کنند که تا سال‌های گذشته به مبالغ ۲۰۰ میلیون تومان نیز رسیده بود، خود خانواده‌ها چقدر آگاهی از زایمان‌های زودرس و عوارض آن برای فرزندانشان دارند.

سال‌هاست که در این زمینه رسانه‌ها، پزشکان و مسئولان زیاد صحبت می‌کنند و برای آگاهی‌رسانی به مادرانی که پس از ۹ ماه زحمت بارداری تصمیم به‌دنیاآوردن فرزندشان در یک تاریخ تولد لاکچری دارند، تلاش می‌کنند. طبق آمارها از سال ۸۸ به بعد میزان تولد نوزادان در روزهای خاص بیش از میانگین بوده و بر اساس آمار ثبت‌اسناد نیز در سال ۹۸، ۴ هزار و ۱۹۵ تولد در تاریخ ۸۸.۸.۸ ثبت شده و در روزهای ۹۵.۵.۵ و ۹۶.۶.۶ به ترتیب ۶ هزار و ۱۳ و ۵ هزار و ۶۸۰ نوزاد در سراسر کشور متولد شده‌اند.

این در حالی است که نرخ تولد روزانه در طول یک دهه اخیر حدود ۳ هزار و ۸۰۰ بوده است. سال گذشته نیز چنین معضلی برای تاریخ تولد رُند ۹۹.۹.۹ ایجاد شد و به همین دلیل ثبت‌احوال برای کاهش آمار زایمان‌ها چاره‌ای اندیشید و مطرح کرد که محدودیتی برای ثبت تاریخ تولد در این تاریخ وجود ندارد و خانواده‌ها به‌سلامت فرزندانشان بیندیشند.

درهمین راستا با متخصص و جراح زنان و زایمان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه با هم می‌خوانیم:

طاهره لباف با بیان اینکه دو نوع سزارین الکتیو و اورژانسی درطول بارداری و زایمان وجود دارد، عنوان کرد: در سزارین الکتیو پزشک از قبل برنامه ریزی می‌کند و بر اساس برنامه تقویمی انجام شده سزارین انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه به طور معمول در سزارین‌های تکراری بیماری در ۳۹ هفتگی اقدام به سزارین می‌کند، عنوان کرد: در واقع این بیمار سابقه یک الی چند بار سزارین را درگذشته داشته است.

این متخصص و جراح زنان و زایمان با بیان اینکه در برخی از موارد همانند مسمومیت حاملگی، بیماری دیابت پیشرفته مادران مجبور هستند در ۳۸ هفتگی سزارین کنند، ابراز کرد: این موضوع ارتباطی به تاریخ‌های رند و لاکچری ندارد و فرد مجبور به سزارین زودتر از تاریخ اعلام شده می‌شود.

**احتمال نارس بودن جنین در زایمان‌های زودهنگام وجود دارد

لباف با بیان اینکه گروهی دیگر از افراد به دلایلی همچون هم‌زمان تاریخ تولد فرزندشان با تاریخ تولد خودشان؛ تاریخ تولد در زمان خاص و رند و ... اقدام به زایمان دیرهنگام و یا زودهنگام می‌کنند، ابراز کرد: احتمال نارس بودن جنین در زایمان‌های زودهنگام وجود دارد در واقع امکان دارد نوزادپرمچول باشد و در آینده با مشکلات ریوی و تنفسی دست‌وپنجه نرم کند وجود دارد.

وی با بیان اینکه زایمان زودهنگام عوارضی برای نوزاد و مادر دارد، خاطرنشان کرد: نوزاد نارسی که زودهنگام به دنیا باید چند در «اِن‌ای سی یو» بستری باشد و آنتی‌بیوتیک دریافت کند این امر سبب می‌شود که مادر نتواند به‌راحتی به فرزندش شیر دهد و لازم است در روزهای تولد فرزند خود چند روزی از او دور باشد.

این متخصص و جراح زنان و زایمان با بیان بستری «اِن‌ای سی یو» برای سیستم درمان و خانواده‌ها بسیار هزینه بر است، اضافه کرد: زمانی که فرد برای‌آنکه فقط فرزند خود را در یک تاریخ مشخص و ُرند به دنیا آورد دیرتر از زمان مقرر به بیمارستان مراجعه می‌کند متحمل آسیب‌های زیادی می‌شود و حتی ممکن است که در اورژانسی‌ترین حالت ممکن به دنیا بیاورد در واقع این احتمال وجود دارد که فرد نتواند به مقصود خود برسد.

** زایمان با اورژانسی‌ترین حالت ممکن

لباف با بیان اینکه احتمال پاره شدن کیسه آب و تحمل درد شدید برای مادرانی که دیرتر از زمان موعود به بیمارستان مراجعه می‌کنند وجود دارد، خاطرنشان کرد: این نوع اقدامات و بازی‌های بی‌فکر و اساس برای این امر حیاتی خطرناک است و ممکن است آسیب‌های غیر قابل جبرانی به‌سلامت مادر و جنین وارد کند.

وی با بیان اینکه نارس بودن نوزاد می‌تواند آسیب‌های غیر قابل جبرانی به فرزند در آینده وارد کند؛ افزود: احتمال فلج مغزی، مشکلات ریوی، کاهش اکسیژن بدن و ... در نوزادانی که زود یا دیرهنگام به دنیا می‌آیند وجود دارد.

این متخصص و جراح زنان و زایمان با بیان اینکه کودکان نارس بیشتر از سایر کودکان دچار یرقان و زردی می‌شوند؛ ابراز کرد: اگر شدت این میزان بالا باشد احتمال دارد که روی مغز کودک تأثیر بگذارد و یا فرد در آینده دچار اختلالات تنفسی شود.

لباف با بیان اینکه برای ازبین‌بردن اثراتی مثل اختلالات نفسی نوزادان نارس پزشکان مجبور به تجویز آنتی‌بیوتیک هستند؛ عنوان کرد: زمانی که مادر در زمانی شیردهی به مقدار زیادی آنتی‌بیوتیک مصرف کند با عوارض مثل خشک شیر و ... دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.

**مراجعه دیرتر از موعود مادران سبب مرگ داخل رحم نوزاد می‌شود

وی با بیان اینکه گاهی اوقات مراجعه دیرتر از موعود مادران سبب مرگ داخل رحم نوزاد می‌شود؛ تصریح کرد: توصیه می‌شود مادران به‌خاطر به‌دنیاآمدن فرزند خود در یک تاریخ مشخص سلامت خود و فرزندشان را به خطر نیندازند.

این متخصص و جراح زنان و زایمان با بیان اینکه در ساله‌های اخیر به طورغیراصولی میزان و درصد سزارین در کشور افزایش‌یافته است، گفت: سزارین می‌تواند به طور مؤثری از مرگ‌ومیر مادران و نوزادان جلوگیری کند؛ اما درصورتی‌که لزومی به انجام این جراحی نباشد، خطراتی برای مادر و نوزاد به همراه خواهد داشت.

لباف ترس از زایمان طبیعی؛ داشتن اطلاعات و ناکافی، تشویق برخی پزشکان برسزارین بر درآمدزایی بیشتر و ... معلول افزایش سزارین در ایران دانست و تصریح کرد: از سال ۱۹۸۵، جامعه بین‌المللی مراقبت‌های بهداشتی نرخ ایدهال برای سزارین را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در نظر گرفته است حدود ۵۰ درصد عمل‌های سزارین در بیمارستان‌های دولتی و حدود ۹۰ درصد در بیمارستان‌های خصوصی انجام می‌شود؛ این در حالی است که ۸۰ درصد از مادران باردار توانایی این را دارند که زایمان خود را به‌صورت طبیعی انجام دهند.

وی با بیان اینکه داده‌های کشوری حاکی از آن است که بیش از ۹۰ درصد زایمان‌ها به‌صورت سزارین در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد، عنوان کرد: در واقع سزارین یک روش علمی است برای مواقع ضروری و نمی‌توان برای هر فردی آن را تجویز کرد، این در حالی است که برخی خانواده‌ها تمام مشکلات و آسیب‌ها را به جان می‌خرند فقط برای‌آنکه‌فرزند خود را یک تاریخ شیک به دنیا بیاورند.

این متخصص و جراح زنان و زایمان با بیان این که زایمان زودهنگام در «روزهای رند» با اصرار والدین اتفاق می‌افتد و به نظر می‌رسد اتفاق منحصربه‌فردی در کشور ماست، اظهار کرد: جلوگیری از زایمان‌های طبیعی و علاقه والدین بر تولد فرزندشان در تاریخی خاص برخلاف تصور عامه، امری کاملاً غیر روشن‌فکرانه است، بنابراین نیاز به اصلاح این باور و فعالیت فرهنگی در خصوص تولد ایمن و جلوگیری از عوارض مادری و نوزادی یکی از شاخص‌های مهم بهداشتی در هر کشور است که در اهداف توسعه هزاره نیز بدان اشاره شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha