اعتقاد مردم بر این است که مدت‌ها قبل از اینکه بیماری‌های آلزایمر یا پارکینسون علائم واضح‌تری از خود نشان دهند، این اختلالات ممکن است در تغییرات ظریف در الگوهای خواب فرد قابل توجه باشد. هدف یک پروژه جدید این است که ببیند آیا می‌توان چنین تغییرات آشکاری را توسط یک دستگاه کوچک هدفون مانند شناسایی کرد یا خیر، که این امکان را به شما می‌دهد که خیلی زودتر اقدام شود.

هدفونی که آلزایمر را خیلی زودتر تشخیص میدهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیواطلس پروژه چهار ساله ارزیابی پیشرفت در اختلالات عصبی پیری با همکاری دانشگاه آرهوس دانمارک، دانشگاه Rigshospitalet و شرکت فناوری سلامت T&W Engineering است.

این دستگاه حول یک دستگاه آزمایشی به نام ear-EEG (الکتروانسفالوگرام) متمرکز شده است.

بیشتر بخوانید: فردابانک ، نئوبانک هوشمند

اگرچه پوشیدنی طراحی شده توسط آرهوس بسیار شبیه یک هدفون استاندارد به نظر می رسد، اما در واقع با اندازه گیری تغییرات جزئی ولتاژ روی سطح پوست در کانال گوش، فعالیت الکتریکی مغز را کنترل می کند.

همچنین مجهز به یک اکسی متر برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون، یک دماسنج برای اندازه گیری دمای بدن و یک میکروفون برای نظارت بر ضربان قلب و تنفس است.

نگاهی دقیق تر به EEG-Ear

برخلاف سیستم‌های نظارت بر خواب موجود، که معمولاً افراد را ملزم می‌کند تا چند شب در کلینیک بخوابند در حالی که به الکترودهای متعدد متصل هستند، گوش EEG می‌تواند برای مدت طولانی‌تری در خانه‌های خود افراد استفاده شود. علاوه بر این، از آنجایی که نسبت به چیدمان‌های سنتی انسداد کمتری دارد، باید نشان‌دهنده بهتری از الگوهای خواب طبیعی و معمولی پوشنده‌اش باشد.

برنامه‌ها بر این است که این دستگاه بر روی گروه‌هایی از داوطلبان با و بدون آلزایمر و پارکینسون آزمایش شود تا ببینیم آیا الگوهای قابل تشخیص دائمی در الگوهای خواب آن گروه‌ها ظاهر می‌شود یا خیر. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مطالعه، امید می‌رود افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، در نهایت بتوانند از EEG برای نظارت بر الگوهای خواب خود برای چند روز یا هفته به صورت سالانه استفاده کنند.

پروفسور پربن کیدموس از دانشگاه آرهوس گفت: "آلزایمر و پارکینسون بیماری هایی هستند که در طول سالیان متمادی ایجاد می شوند." تشخیص به طور کلی آنقدر دیر است که تنها گزینه درمانی، درمان علائم است. در این پروژه، ما سعی خواهیم کرد علائم این دو بیماری را 10 تا 15 سال قبل از شروع اولین مشکلات شناسایی کنیم و اگر بتوانیم می توانیم علائم این دو بیماری را شناسایی کنیم. گزینه های درمانی بسیار بهتری امکان پذیر خواهد بود."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha