چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 354430

اگر قاعدگی شما به تعویق افتاده یا چند دوره پریود نشده اید، درمان علت ممکن است به شما در تنظیم چرخه ماهانه کمک کند. با این حال در اینجا مواردی نام برده شده است که به شما کمک می کند زودتر قاعدگی را تجربه کنید.

برای پریود شدن چی بخوریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین،‌ دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است بخواهید فرآیند قاعدگی خود را تحریک کنید و زودتر پریود شوید. شاید بخواهید قبل از تعطیلات یا یک مناسبت خاص پریود خود را به پایان برسانید. شاید شما یک سیکل نامنظم دارید و می خواهید قابلیت پیش بینی بیشتری داشته باشید تا بتوانید برای بارداری برنامه ریزی کنید. یا شاید قاعدگی شما به تعویق افتاده و باعث می شود احساس استرس یا نگرانی کنید. اگر قاعدگی شما به تعویق افتاده یا دیگر آن را متوقف کرده اید، درمان علت ممکن است به شما در تنظیم چرخه ماهانه کمک کند.

دلایلی که ممکن است پریود شما به تاخیر بیفتد

سیکل قاعدگی معمولی 21 تا 35 روز در نظر گرفته می شود. عدم قاعدگی در سال های باروری را آمنوره می گویند.

بیشتر بدانید : آیا پریود من طبیعی و منظم است؟

برای افرادی که به طور منظم پریود می شوند، اگر 6 ماه بدون آن بمانید، ممکن است آمنوره داشته باشید. این وضعیت حدود 1 درصد از زنان را تحت تأثیر قرار می دهد.

آمنوره می تواند ناشی از شرایطی باشد که ممکن است شامل موارد زیر بشود:

  • بارداری
  • فشار
  • وزن کم یا زیاد بدن
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • داروهای ضد بارداری هورمونی
  • شرایط مزمن مانند دیابت یا بیماری سلیاک
  • برخی از بیماری های حاد مشکلات تیروئید، مانند کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید
  • مشکلات هورمونی، مانند مواردی که توسط غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس ایجاد می شود
  • یائسگی
  • تومورهایی که بر تخمدان ها یا غده هیپوفیز تأثیر می گذارند
  • تخمک گذاری مزمن

دخترانی که تا سن 15 یا 5 سال بعد از رشد اولیه سینه پریود خود را شروع نکرده اند، آمنوره اولیه در نظر گرفته می شوند.

چند دلیل احتمالی برای تاخیر یا از دست رفتن قاعدگی وجود دارد:

  • تفاوت‌های آناتومیکی، مانند آن‌هایی که می‌توانند باعث انسداد واژن یا عدم وجود واژن یا دهانه رحم شوند.
  • آسیب به اندام های تولید مثل، مانند سندرم آشرمن یا تنگی دهانه رحم
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • افزایش سطح هورمون محرک فولیکول (FSH)
  • هیپرپرولاکتینمی یا داشتن سطوح بالای هورمون پرولاکتین
  • مشکلات غده هیپوفیز

خطرات تلاش برای ایجاد قاعدگی در صورت بارداری

استفاده از روش هایی برای ایجاد قاعدگی ممکن است حاملگی شما را خاتمه دهد که می تواند خطرناک باشد. اگر احتمال بارداری وجود دارد، از مصرف این مواد خودداری کنید. اگر هر گیاهی را امتحان می کنید، حتما آن را از یک منبع معتبر تهیه کنید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) بر مکمل های گیاهی را مانند سایر داروها و داروها نظارت نمی کند. در حالی که FDA دستورالعمل‌هایی را در مورد مکمل‌های غذایی تنظیم می‌کند، اما لازم نیست مکمل‌ها قبل از فروش، ایمن بودن آنها را با این استانداردها ثابت کنند.

با این حال، برخی از مراحل نظارت بر ایمنی پس از ورود به بازار، مانند گزارش رویدادهای نامطلوب، انجام می شود.

بهتر است به دنبال مکمل های گیاهی باشید که ممکن است توسط شخص ثالث یا پزشک متخصص تأیید شود.

برای پریود شدن چی بخوریم؟

درمان آمنوره

از آنجا که فقدان پریود شما ممکن است به دلیل شرایط دیگری باشد، درمان معمولاً ابتدا شامل تعیین علت می شود. پس از درمان علت، ممکن است دوباره پریود شوید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک اختلال هورمونی است که باعث بزرگ شدن تخمدان ها و کیست های کوچک می شود. اگر دلیل قاعدگی شما این اختلال باشد، پزشکان ممکن است درمان هایی را توصیه کنند که شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضد بارداری خوراکی یا ضد بارداری حاوی پروژسترون
  • متفورمین (گلوکوفاژ، ریومت، گلومتزا) برای مقاومت به انسولین برای جلوگیری از دیابت
  • کاهش وزن
  • داروهایی به نام استاتین برای پیشگیری یا درمان کلسترول بالا

شرایط تیروئید

اگر کم کاری تیروئید دارید، به این معنی است که تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند که می تواند بر عملکردهای بدن شما از جمله متابولیسم تأثیر بگذارد و منجر به افزایش وزن، خستگی و افسردگی شود.

شایع ترین علت یک اختلال خود ایمنی به نام تیروئیدیت هاشیموتو است. درمان کم‌کاری تیروئید می‌تواند شامل مصرف یک جایگزین هورمون تیروئید برای افزایش سطح این هورمون باشد.

برعکس، اگر پرکاری تیروئید دارید، به این معنی است که تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند که می تواند منجر به کاهش وزن، اضطراب و ضربان قلب نامنظم شود. درمان پرکاری تیروئید می‌تواند شامل دارو، ید رادیواکتیو برای آسیب رساندن به تیروئید و کاهش تولید هورمون تیروئید یا جراحی باشد.

هیپرپرولاکتینمی

هایپرپرولاکتینمی زمانی رخ می دهد که سطح پرولاکتین در خون شما بالا باشد. این هورمون توسط غده هیپوفیز تولید می شود و در تحریک تولید شیر مادر نقش دارد. این شرایط می تواند توسط برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد فشار خون و شرایط سلامتی ایجاد شود.

شایع ترین علت تومور غیر سرطانی در غده هیپوفیز است. درمان هیپرپرولاکتینمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر دارو
  • داروهایی برای کاهش سطح پرولاکتین، مانند بروموکریپتین (پارلودل، سیکلوست) یا کابرگولین
  • پرتو درمانی
  • جراحی برای برداشتن تومور غده هیپوفیز
  • هورمون درمانی تیروئید

نارسایی تخمدان

نارسایی تخمدان، زمانی رخ می‌دهد که تخمدان‌ها قبل از سن 40 سالگی از کار بیفتند. می تواند مشکلاتی در باروری و علائم یائسگی ایجاد کند.

این وضعیت می تواند به دلیل برداشتن تخمدان ها، درمان های سرطان یا سایر شرایط سلامتی ایجاد شود. همچنین می تواند ناشی از مشکلات غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد.

درمان اولیه، درمان جایگزینی هورمون یا HRT است.

اگر دلیلی که شما نارسایی تخمدان را تجربه می کنید به دلیل مشکلات هیپوتالاموس یا غده هیپوفیز باشد، پزشکان ممکن است تغییرات سبک زندگی مانند راهنمایی تغذیه یا هورمون درمانی را توصیه کنند.

داروهای طبیعی و مکمل ها برای آمنوره

ویتامین سی

برخی افراد بر این باورند که ویتامین C، که اسید اسکوربیک نیز نامیده می شود، می تواند پریود شما را تحریک کند. اما شواهد علمی معتبری برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

تصور می شود که ویتامین C می تواند سطح استروژن شما را افزایش و سطح پروژسترون را کاهش دهد. این امر باعث انقباض رحم و ریختن پوشش داخلی رحم شده که منجر به شروع قاعدگی می شود.

یک مطالعه در سال 2016 مشاهده کرد که ویتامین C با افزایش پروژسترون و کاهش سطح FSH مرتبط است. با این حال، نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند که تحقیقات بیشتری برای درک بهتر نقش بالقوه آنتی اکسیدان ها در باروری و اینکه چگونه می توانند بر هورمون های تولید مثلی تأثیر بگذارند، مورد نیاز است.

برای امتحان این روش می توانید از مکمل های ویتامین استفاده کنید یا به سادگی غذاهای حاوی ویتامین C مصرف کنید. مرکبات، انواع توت ها، توت سیاه، کلم بروکلی، اسفناج، کلم بروکسل، فلفل قرمز و سبز و گوجه فرنگی همگی منابع خوب ویتامین C هستند.

در صورت مصرف مکمل‌ها، مراقب باشید که در محدوده ایمنی توصیه شده باقی بمانید؛ ویتامین C بیش از حد می‌تواند خطرناک باشد.

آناناس

آناناس منبع غنی بروملین است، آنزیمی که بر استروژن و سایر هورمون ها تأثیر می گذارد. یک مطالعه در سال 2017 نشان می دهد که بروملین ممکن است به کاهش التهاب منجر می شود؛ این ویژگی بدان معنی است که می تواند به علل پریودهای نامنظم مرتبط با التهاب کمک کند.

با این حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد مکمل های آناناس یا بروملین باعث قاعدگی می شود.

بیشتر بدانید : اصول رابطه جنسی در دوران قاعدگی

زنجبیل

زنجبیل یک درمان سنتی برای تحریک قاعدگی است و اعتقاد بر این است که باعث انقباضات رحمی می شود. زنجبیل ممکن است خواص ضدالتهابی داشته باشد و طبق یک بررسی در سال 2015 از آن برای درمان معده درد و درد قاعدگی استفاده می شود.

در یک بررسی منبع معتبر در سال 2016، محققان دریافتند که زنجبیل ممکن است در درمان خونریزی شدید قاعدگی استفاده شود و درد قاعدگی را تسکین بدهد.

خوردن زنجبیل به صورت خام می تواند ناخوشایند باشد، بنابراین ساده ترین راه برای مصرف آن، تهیه چای زنجبیل است. برای استفاده از این روش، یک تکه زنجبیل تازه پوست کنده و ورقه شده را در یک تابه آب به مدت 5 تا 7 دقیقه بجوشانید. در صورت نیاز، قبل از نوشیدن چای را صاف کرده و شیرین کنید.

جعفری

جعفری حاوی سطوح بالایی از ویتامین C و همچنین آپیول است که ممکن است به تحریک انقباضات رحمی کمک کند. با این حال، آپیول نیز در مقادیر مشخصی سمی است و برای افراد باردار خطرناک است. اگر باردار هستید، شیرده هستید یا مشکلات کلیوی دارید، نباید چای جعفری بنوشید.

برای تهیه چای جعفری کافی است یک فنجان آب جوش را روی دو قاشق غذاخوری جعفری تازه بریزید و اجازه دهید حدود 5 دقیقه قبل از نوشیدن دم بکشد.

برای پریود شدن چی بخوریم؟

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از درمان های سنتی است که برخی معتقدند باعث می شود قاعدگی را تجربه کنید. زردچوبه بر سطوح استروژن و پروژسترون در بدن تاثیر می گذارد.

راه های زیادی برای گنجاندن زردچوبه در رژیم غذایی وجود دارد. می توانید آن را به کاری، برنج یا سبزیجات اضافه کنید. یا می توانید آن را به همراه آب یا شیر با سایر ادویه ها و شیرین کننده ها برای نوشیدنی گرم کننده نوش جان کنید.

دونگ کوآی

دونگ کوآی همچنین به عنوان جین سینگ زنانه یا angelica sinensis شناخته می شود، گیاهی بومی چین و یک داروی گیاهی محبوب است که صدها سال است برای تسکین علائم مرتبط با یائسگی و قاعدگی استفاده می شود.

تصور می‌شود که این داروی گیاهی با بهبود جریان خون به لگن و همچنین با تحریک ماهیچه‌های رحم و تحریک انقباضات رحمی، به ایجاد قاعدگی کمک می‌کند.

مصرف آن در دوزهای زیاد یا اگر باردار یا شیرده هستید ممکن است بی خطر نباشد.

دونگ کوای ممکن است به صورت چای درست شود و اغلب در مخلوط با گیاهان دیگر فروخته می شود.

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه یکی دیگر از مکمل های گیاهی است که ممکن است به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند.

گفته می شود که این مکمل گیاهی به تقویت رحم کمک می کند و باعث ریزش پوشش داخلی رحم می شود. با این حال، مطالعات هیچ اثر ثابتی بر هورمون محرک فولیکول، استروژن، یا بافت‌های دستگاه تناسلی زنانه نشان نداده‌اند و مطالعات بیشتری برای تعیین اثرات سلامتی کوهوش سیاه مورد نیاز است.

استفاده کوتاه مدت از این گیاه به نظر بی خطر است. کوهوش سیاه با بسیاری از داروها تداخل دارد.

مصرف این گیاه برای افرادی که فشار خون یا داروهای قلبی مصرف می کنند یا سابقه مشکلات کبدی دارند توصیه نمی شود.

فعالیت ها و تغییر سبک زندگی

کاهش استرس

استرس گاهی اوقات می تواند دلیل تاخیر یا عقب افتادن قاعدگی باشد. یک بررسی در سال 2018 نشان داد که استرس با چرخه های قاعدگی نامنظم مرتبط است. نویسندگان این بررسی پیشنهاد کردند که این ممکن است به دلیل کورتیزول باشد که یک هورمون استروئیدی است که در پاسخ به استرس ترشح می‌شود.

در مدل‌های حیوانی، کورتیزول می‌تواند افزایش سایر هورمون‌ها را که قبل از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد، به تاخیر بیندازد. افزایش هورمون های استرس ممکن است بر هورمون هایی تأثیر بگذارد که برای حفظ چرخه قاعدگی منظم مورد نیاز هستند.

راه‌های زیادی برای کاهش استرس و تقویت آرامش وجود دارد و بهترین عملکرد در بین افراد متفاوت است.

برای کاهش استرس می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • در صورت امکان حجم کاری یا سایر عوامل استرس زا را کاهش دهید
  • گذراندن وقت با دوستان و خانواده را فراموش نکنید
  • یوگا و تکنیک های تنفسی را امتحان کنید
  • ورزش کنید
  • در یک سرگرمی لذت بخش غرق شوید
  • از تکنیک های مدیتیشن یا ذهن آگاهی استفاده کنید

کمپرس گرم یا حمام

حمام آب گرم ممکن است به شل شدن عضلات سفت و کاهش استرس عاطفی کمک کند. می توانید مقداری روغن معطر آرامش بخش به حمام اضافه کنید. همچنین می توانید از کمپرس گرم مانند بطری آب گرم استفاده کنید و آن را روی شکم قرار دهید. گرما ممکن است به آرامش شما و افزایش جریان خون در ناحیه کمک کند، بنابراین به آرامی چرخه قاعدگی را تسریع می کنید.

ارتباط جنسی

رابطه جنسی منظم همچنین می تواند اثرات استرس را کاهش دهد و به ایجاد تعادل هورمونی سالم کمک کند.

اگر ورزشکار هستید، ورزش را کاهش دهید

قاعدگی های از دست رفته ممکن است به دلیل کمبود انرژی، به ویژه در ورزشکاران نوجوان رخ دهد. اگر انرژی کافی را نسبت به انرژی که از طریق ورزش می سوزانید دریافت نکنید، ممکن است قاعدگی شما به تاخیر بیافتد. افرادی که مصرف غذای خود را محدود می کنند و ورزش های شدید انجام می دهند، ممکن است دچار آمنوره شوند. این ممکن است به عنوان یک علامت هشدار برای سایر مشکلات سلامتی مرتبط با انرژی کم در نظر گرفته شود، مانند تجمع ضعیف استخوان و تراکم استخوان پایین، که هر دو با کاهش استحکام استخوان مرتبط هستند.

بیشتر بدانید : چگونه زودتر پریود شویم؟

اگر ممکن است به دلیل کمبود انرژی، آمنوره داشته باشید، بهتر است میزان ورزش روزانه خود را کاهش دهید. ممکن است بخواهید به یک پزشک یا مربی مراجعه کنید تا تعیین کنید که چقدر ورزش برای شما بی خطر است.

ضدبارداری هورمونی

یک راه حل طولانی مدت تر برای مشکل پریودهای نامنظم استفاده از یک ضد بارداری هورمونی است. با کنترل سطح هورمون‌ها در بدن، این ضدبارداری‌ها می‌توانند تا حدودی از زمان رسیدن قاعدگی شما اطمینان حاصل کنند. این داروها همچنین می توانند با عوارض جانبی همراه باشند.

قبل از تصمیم گیری در مورد مصرف این نوع دارو که می خواهید امتحان کنید با پزشک خود صحبت کنید.

برای پریود شدن چی بخوریم؟

برای زودتر پریود شدن چه بخوریم؟

شما می توانید برای اینکه زودتر دوران قاعدگی خود را تجربه کنید موارد زیر را استفاده کنید؛ با این حال فراموش نکنید که قبل از استفاده از هریک از گیاهان یا داروهای زیر با پزشک خود مشورت کنید.

زیره


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیا تایمز، زیره که در هندی به نام jeera نیز شناخته می شود، از خانواده جعفری است و می تواند قاعدگی شما را تسریع بخشد.

دانه خراطین و هل


معجون دانه‌های خراطین و سنجد علاوه بر تسکین دردهای قاعدگی به ایجاد دوره‌های قاعدگی منجر می شود.
روش مصرف: 1 قاشق چایخوری دانه هل را با 1 قاشق چایخوری دانه خراطین در 1 لیوان آب بجوشانید و صبح ناشتا میل کنید.

پاپایا


این موثرترین درمان خانگی موجود برای زودتر پریود شدن است. پاپایای خام انقباضات رحم را تحریک می کند و می تواند به ایجاد قاعدگی کمک کند. کاروتن موجود در پاپایا هورمون استروژن را تحریک می کند و در نتیجه پریود زودرس ایجاد می کند.
روش مصرف: پاپایا را می توان به صورت خام یا به شکل آب پاپایا دو بار در روز مصرف کرد. یک فنجان آب پاپایا (تقریباً 200 میلی‌لیتر) یا یک کاسه پاپایای رسیده تازه را می‌توانید در اواسط دوره میل کنید.

کرفس


نوشیدن آب کرفس یکی از راه هایی است که می توانید بی خطر پریود زودرس را ایجاد کنید.
نحوه استفاده:یک آب کرفس تازه دو بار در روز می تواند جریان خون را به لگن و رحم شما تحریک کند و در نتیجه باعث تحریک قاعدگی شود.

تخم گشنیز


گفته می شود که تخم گشنیز موثرترین درمان خانگی برای ایجاد دوره های نامنظم قاعدگی است.
روش مصرف: 1 قاشق چایخوری تخم گشنیز را با ۲ فنجان آب بجوشانید و صبر کنید تا آب به یک فنجان کاهش یابد. از یک صافی برای جدا کردن دانه ها استفاده کنید و معجون را سه بار در روز به مدت چند روز قبل از پریود ماهانه بنوشید.

دانه‌های رازیانه


می‌توانید رازیانه را در آب بجوشانید و چای معطری تهیه کنید که باید هر روز صبح با معده خالی مصرف شود تا عادت ماهیانه شما تنظیم شود و جریان سالمی داشته باشد.
نحوه استفاده:۲ قاشق چایخوری دانه رازیانه را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بگذارید یک شب بماند. آب آن را صاف کرده و صبح آن را بنوشید.

دانه های شنبلیله

دانه های شنبلیله توسط متخصصان برای ایجاد قاعدگی توصیه می شود.


روش مصرف: دانه شنبلیله را در آب جوشانده بنوشید.

انار


آب دانه های انار نیز برای پریود شدن مفید است.
روش مصرف: با نوشیدن آب انار خالص سه بار در روز حداقل 10 تا 15 روز قبل از قرار معمول خود پریود شوید. از طرف دیگر می توانید آب انار را با آب نیشکر (1:1) مخلوط کرده و چهار بار در روز بنوشید.

آلوئه ورا


آب آلوئه ورا به طور معمول برای تسکین ناراحتی معده استفاده می شود، اما می توان از آن برای زودتر پیریود شدن نیز استفاده کرد.

نحوه استفاده:یک برگ آلوئه ورا را به دو نیم کرده و ژل آن را خارج کنید.. ژل را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و قبل از صبحانه میل کنید.

برای پریود شدن چی بخوریم؟

دانه‌های کنجد

دانه‌های کنجد می‌توانند برای تحریک قاعدگی مصرف شوند، اما آنها را فقط باید در حد اعتدال مصرف کرد، زیرا باعث گرمای زیادی در بدن شما می‌شوند.

نحوه استفاده: این دانه ها را می توان روزانه حدود 15 روز قبل از تاریخ مورد انتظار مصرف کرد تا به شما کمک کند زودتر پریود شوید. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری دانه کنجد را دو بار در روز با آب داغ میل کنید.

همچنین می توانید یک قاشق چای خوری کنجد سرخ شده یا ساده را با عسل 2 تا 3 بار در روز نوش جان کنید.

هویج

یکی دیگر از غذاهای غنی از کاروتن، هویج است که می‌توان آن را به‌صورت ساده یا به‌صورت آب‌میوه، 3 بار در روز مصرف کرد.

کدو تنبل

کاروتن موجود در کدو تنبل یک مکانیسم عالی در ایجاد پریود است. می توانید آن را به رژیم غذایی خود به اشکال مختلف اضافه کنید.

بیشتر بدانید : علت طولانی شدن پریود چیست ؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

مهم است که به یاد داشته باشید که از دست دادن یا تاخیر در قاعدگی ممکن است علائم یک مشکل اساسی باشد. شما باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید اگر:

  • احتمال بارداری شما وجود دارد
  • شما سه دوره متوالی قاعدگی را از دست می دهید
  • پریودهای شما قبل از 45 سالگی متوقف می شود
  • بعد از 55 سالگی هنوز پریود می شوید
  • در بین قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی می شوید
  • دوره های شما ناگهان تغییر می کند، بسیار سنگین تر می شود یا نامنظم تر می شود
  • خونریزی پس از یائسگی (بیش از 12 ماه پس از قطع قاعدگی خونریزی)
  • هنگام درمان جایگزینی هورمونی، خونریزی را تجربه می کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha