چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 248680

رابطه جنسی در دوره پریودی معمولا توصیه نمی شود، اما در این مطلب نکاتی بیان می شوند که به برقراری رابطه جنسی در دوره پریود کمک می کند.

اصول رابطه جنسی در دوران قاعدگی

سیکل قاعدگی چیست؟

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایوکلینیک، چرخه قاعدگی مجموعه ای از تغییرات ماهانه است که بدن زن برای اینکه خود را برای بارداری آماده کند آن را می گذراند. در واقع به عنوان یک زن، عادت ماهانه شما روشی است که بدن شما برای رهاسازی بافتی که دیگر به آن نیاز ندارد، آن را طی می کند. هر ماه یکی از تخمدان ها یک تخمک آزاد می کند (فرآیندی که تخمک گذاری نامیده می شود) در عین حال، تغییرات هورمونی، رحم را برای بارداری آماده می کند. اگر تخمک گذاری انجام شود و تخمک بارور نشود، پوشش داخلی رحم از طریق واژن فروریخته و فرد دوره قاعدگی خود را تجربه می کند.

بیشتر بدانید : آیا پریود من طبیعی و منظم است؟

چه چیزی در زمان قاعدگی طبیعی است؟

چرخه قاعدگی، که از روز اول یک قاعدگی تا روز اول پریود بعدی محاسبه می شود،برای هر زن متفاوت بوده و منحصر به فرد است. جریان قاعدگی ممکن است هر 21 تا 35 روز اتفاق بیفتد و دو تا هفت روز طول بکشد. 

در چند سال اول پس از شروع قاعدگی، شخص چرخه های طولانی مدت را تجربه می کند اما با افزایش سن، چرخه های قاعدگی کوتاه شده و منظم تر می شوند. و وقتی به یائسگی نزدیک می شود، ممکن است چرخه شما دوباره نامنظم شود. با این حال، از آنجایی که با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان رحم افزایش می‌یابد، هرگونه خونریزی نامنظم در حوالی یائسگی را با پزشک خود در میان بگذارید.

شما ممکن است یک سیکل قاعدگی منظم یا تا حدودی نامنظم ، قاعدگی سبک یا سنگین، دردناک یا بدون درد، طولانی یا کوتاه را تجربه کنید و همچنان طبیعی در نظر گرفته شود. در واقع تجربیات هرکس در این زمان با شخص دیگر متفاوت می باشد.


چگونه می توانم چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنم؟

برای اینکه بفهمید چه چیزی برای شما طبیعی است، شروع به ثبت سیکل قاعدگی خود در تقویم کنید. با پیگیری تاریخ شروع  هر دوره برای چندین ماه متوالی  منظم یا غیر منظم بودن پریودهای خود را مشخص کنید.

بیشتر بدانید : برای پریود شدن چی بخوریم؟


اگر نگران پریودهای خود هستید، هر ماه به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

  • تاریخ  شروع و پایانقاعدگی شما معمولا چقدر طول می کشد؟ طولانی تر یا کوتاه تر از حد معمول است؟
  • میزان و حجم خونریزی:  سنگینی یا سبکی قاعدگی خود را ثبت کنید.  سبک تر یا سنگین تر از حد معمول به نظر می رسد؟ هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض پد بهداشتی خود دارید؟ آیا لخته خونی از پد عبور کرده است؟
  • خونریزی غیر طبیعی: آیا در بین پریودها خونریزی دارید؟
  • درد: آیا دردی که در هر دوره تجربه می کنید عادی است؟
  • تغییرات دیگر: آیا تغییراتی را در خلق و خو یا رفتار تجربه کرده اید؟ آیا در حول و حوش زمان تغییر در دوره های شما اتفاق جدیدی افتاده است؟

دلایل بی نظمی سیکل قاعدگی

  • بارداری یا شیردهی
  • اختلالات خوردن، کاهش وزن شدید و یا ورزش بیش از حد
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • نارسایی زودرس تخمدان
  • بیماری التهابی لگن
  • فیبروئید رحم
  • بهداشت ضعیف قاعدگی

رابطه جنسی در دوران پریود


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، در طول سال هایی که توانایی باروری دارید، تقریباً ماهی یک بار قاعدگی را تجربه خواهید کرد؛ به غیر از مواردی که شما بسیار حساس و آسیب پذیر هستید، نیازی به اجتناب از فعالیت جنسی در طول قاعدگی نخواهید داشت. داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی می تواند مزایایی از جمله تسکین دردهای قاعدگی داشته باشد.

مزایای داشتن رابطه جنسی در دوران پریود

داشتن رابطه جنسی در دوران قاعدگی به شرط رعایت نکات بهداشتی ، چند مزیت دارد:

 تسکین گرفتگی عضلات

ارگاسم ممکن است دردهای قاعدگی را تسکین دهد. دردهای قاعدگی در نتیجه انقباض رحم شما برای آزاد کردن پوشش آن است. زمانی که به ارگاسم می رسید، ماهیچه های رحم نیز منقبض  شده وسپس آزاد می شوند، این رهاسازی باید تا حدودی از دردهای پریودی  بکاهد.

رابطه جنسی همچنین باعث ترشح مواد شیمیایی به نام اندروفین می شود که به شما احساس خوبی می دهد. به علاوه، انجام فعالیت جنسی ذهن شما را به خود مشغول می کند که ممکن است به رفع ناراحتی شما در دوران قاعدگیتان کمک کند.

دوره های کوتاه تر

داشتن رابطه جنسی ممکن است دوره های شما را کوتاه تر کند. انقباضات عضلانی در حین ارگاسم، محتویات رحم را سریعتر خارج می کند که می تواند طول دوره ی پریودی را کاهش دهد.

 افزایش میل جنسی

میل جنسی شما در طول چرخه قاعدگی به خاطر نوسانات هورمونی تغییر می کند. در حالی که بسیاری از زنان می گویند که میل جنسی آنها درطی دوران تخمک گذاری ، که حدود دو هفته قبل از پریود است، افزایش یافته، برخی دیگر گزارش داده اند که در طول دوره قاعدگی خود احساس نیاز بیشتری برای برقراری رابطه  پیدا می کنند.

 بیشتر بدانید : چگونه زودتر پریود شویم؟

روان کننده ی طبیعی

خون موجود در واژن مانند یک لوبریکانت یا روان کننده عمل می کند که در نتیجه فرد راحت تر به ارگاسم می رسد.

ممکن است سردرد شما را تسکین دهد

اگرچه اکثر زنان مبتلا به میگرن قاعدگی در طول حملات خود از رابطه جنسی اجتناب می کنند، بسیاری از کسانی که رابطه جنسی دارند مدعی هستند که در زمان رابطه تا حدی یا به طور کامل سردرد آنها بهبود پیدا کرده است.

عوارض و خطرات برقراری رابطه جنسی در دوران پریودی

به هر حال خطراتی در رابطه با این مسئله وجود دارد که قبل از شروع رابطه جنسی در دوره پریود باید با این خطرات آشنا شوید. 
رعایت بهداشت در زمان برقراری رابطه جنسی یکی از مهم ترین مسائل است که این مسئله در دوره پریود اهمیت بیشتری پیدا می کند. به یاد داشته باشید که در زمان برقراری رابطه نباید از تامپون استفاده کنید.

بی نظمی و آلوده شدن محیط

بزرگترین نقطه ضعف رابطه جنسی در دوران قاعدگی، احتمال آلوده شدن محیط است. خون می تواند به شما، شریک زندگیتان و حتی ملحفه ها مالیده شود، به خصوص اگر شدت خونریزی شدیدی داشته باشید. جدای از کثیف شدن تخت، خونریزی ممکن است باعث شود احساس اضطراب را تجربه کنید؛ اضطراب ناشی از ایجاد آشفتگی و آلودگی می تواند تا حدودی یا تمام لذت جنسی را از بین ببرد؛ در این دوره ممکن است نگران مسائل مختلفی باشید، از جمله اینکه : رابطه در دوره پریود دردناک نیست؟ اگر بوی بدی بدهم چه؟ و ...

خطر انتقال بیماری های مقاربتی

یکی دیگر از نگرانی‌های مربوط به رابطه جنسی در طول قاعدگی، خطر انتقال یک عفونت یا بیماری مقاربتی مانند HIV یا هپاتیت است. این ویروس ها در خون زندگی می کنند و می توانند از طریق تماس با خون قاعدگی آلوده پخش شوند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی می تواند خطر گسترش یا ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهد.

به هرحال خطر انتقال بیماری ها و عفونت های مقاربتی در خارج از دوران پریود هم وجود دارد و کم بودن خطر انتقال بیماری قبل و بعد از پریود به معنای نبودن خطر نیست. توصیه می شود از روش های پیشگیری و محافظتی معمول استفاده کنید.

اعتقاد اکثر مردم این است که احتمال بروز عفونت ها و بیماری های مقاربتی در دوره پریود افزایش پیدا می کند، چرا که دهانه رحم باز است تا اجازه خروج خون از رحم داده شود.

از آنجایی که بیماری هایی مانند سوزاک یاگونوره (gonorrhea) وکلامیدیا (chlamydia) عفونت های بالا رونده هستند، هر چیزی که به آنها کمک کند در رحم به سمت بالا حرکت کنند، می تواند احتمال انتقال آنها و ابتلای فرد را افزایش دهد.

آیا در زمانی که قاعدگی را تجربه میکنیم، احتمال  بارداری وجود دارد؟

بله. بسیاری از خانم ها تصور می کنند خونریزی از واژن مانع از بارداری می شود و با وجود رابطه جنسی در دوره پریود نگران بارداری نیستند. گرچه این مسئله اغلب درست است، اما همیشه اینطور نیست و لازم است احتیاط کنیداحتمال باردار شدن در طول دوره قاعدگی کمتر است، اما همچنان امکان بارداری در این زمان وجود دارد.

شما به احتمال زیاد در طول تخمک گذاری، که حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی شما اتفاق می افتد، باردار خواهید شد. با این حال طول چرخه هر زن متفاوت است و طول چرخه شما می تواند ماهانه تغییر کند. اگر سیکل قاعدگی شما کوتاه است، خطر باردار شدن در دوران قاعدگی شما بیشتر خواهد بود.

اسپرم تا 5 روز می تواند در بدن زن زنده بماند، اگر رابطه جنسی در روزهای آخر پریود باشد و تخمک گذاری شما زود انجام شود، طی 4 یا 5 روز بعد از آن احتمال بارداری وجود دارد. بنابراین نمی توان کاملا مطمئن بود که رابطه جنسی در دوره پریود باعث بارداری نمی شود.

به علاوه برخی خانم ها در دوره تخمک گذاری خونریزی می کنند و این خونریزی را با پریود اشتباه می گیرند و در نتیجه در شرایطی که بدن بیشترین آمادگی برای باروری را دارد رابطه جنسی محافظت نشده برقرار می کنند.

بیشتر بدانید : آیا پریود من طبیعی و منظم است؟

با مشاهده ی چه علائمی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

در حالی که سیکل قاعدگی زنان منحصر به فرد بوده و هرکس زمان و بازه ی خاص خود را دارد، علائمی وجود دارد که نشان می دهد ایده خوبی است که با  پزشک خود صحبت کرده و از او مشاوره بگیرید.

 این علائم عبارتند از:

  • قاعدگی شما پس از اینکه برای مدت طولانی ثابت و قابل پیش بینی بود، به طور ناگهانی نامنظم می شود.
  • قاعدگی شما بدون اینکه باردار باشید، برای 90 روز یا بیشتر متوقف می شود.
  • فکر می کنید ممکن است باردار باشید.
  • قاعدگی شما بیش از هشت روز طول می کشد.
  • خونریزی شما بسیار شدیدتر از حد معمول است.
  • هر دو ساعت یکبار بیش از یک تامپون یا پد خیس می‌کنید.
  • شما ناگهان شروع به لکه بینی می کنید.
  • در طول قاعدگی دچار درد شدید می شوید.
  • فاصله پریودهای شما بیش از 35 روز یا کمتر از 21 روز است.
  • اگر بعد از استفاده از تامپون ناگهان تب شدید و علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان دهنده یک عارضه خطرناک به نام سندرم شوک سمی (Toxic Shock Syndrome) باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید بهنام ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
    0 0
    با سلام .از انجا که نزدیکی در پریود از نظر اسلام حرام است لطفا این مسایل را در ترجمه مطالب خارجی در نظر داشته باشید.با تشکر دکتر سعید بهنام
  • تانیا ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
    0 0
    من در روز دوم قاعدگی رابطه داشتم و بعدش فقط لک دیدم ولی روز اول خونریزی شدیدی داشتم الان دو روزه میگذره فقط لک دیدم ی بار بنظرتون قرص بخورم ؟