شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸

قیمت خودرو و مسکن در هفت سال گذشته به حدی افزایشی شده که این دو کالای مصرفی جزء سبد کالای لوکس قرار گرفته است.

خرید خودرو و مسکن آرزو شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در سال های گذشته چراغ قیمت خودرو در بازار همواره قرمز بوده و به تبع آن نیز قیمت کارخانه ای افزایش داشته است و به فراخور افزایش قیمت خودرو بازار مسکن هم با شیب تندتری بالا رفته است.

تنش های بازار مسکن و خودرو این روزها دغدغه بسیاری است که برای تأمین هر کدام از این دو کالا در فاصله زمانی کوتاه باید هزینه چندبرابری صرف کنند ؛به نحوی که بازار مسکن و خودرو در این دوره، افزایش بیش از 15 برابر داشته است.

بررسی بازار خودرو و مسکن در یک دوره هفت ساله موضوعی است که ایلنا در این گزارش به آن پرداخته است.

بررسی قیمت خودرو در بازار طی این سال‌ها نشان دهنده افزایش قیمتی است که به عنوان مثال یک خودرو پراید را از 21میلیون تومان در سال 95 به 360 میلیون تومان در سال 1402 رسانده است .

البته بهتر است یادآور شویم که این میزان کمترین افزایش قیمت در سال های گذشته است و افزایش نرخ در محصولاتی مانند ایران خودرو و خودروهای وارداتی چندین برابر بوده است؛ به این صورت که قیمت خودرو تندر 90 در سال 95 از 48میلیون تومان به یک میلیارد و 150 میلیون تومان و خودرو 207 از 52 میلیون تومان در سال 96 به یک میلیارد 115 میلیون تومان رسیده است.

قیمت برخی از خودروهای داخلی از یک میلیارد هم گذشت

تغییرات قیمتی خودرو از سال 99 تا 1402 به حدی است که طی دو سال گذشته قیمت 206 از 125 میلیون تومان به 607 میلیون تومان، پژو 207 دنده ای از 180 میلیون تومان به 790 میلیون تومان و پژو پارس سال از 138 میلیون تومان به بیش از 610 میلیون تومان رسیده است.

در این میان قیمت برخی از خودروهای داخلی از جمله دنا پلاس و 207 اتومات از یک میلیارد تومان هم عبور کرده است و با این وجود همچنان قیمت کارخانه نسبت به بازار تقریبا نصف قیمت بوده و همین موضوع منجر به افزایش تقاضای خرید خودرو از کارخانه شده است.

خودرو خارجی از یک میلیارد و 500 تا 10 میلیارد تومان

درحالی افزایش قیمت‌ها در خودروهای خارجی شتاب بیشتری داشته است که خودروهای کم تقاضای چینی این روزها متقاضیان زیادی دارد و قیمت این خودروها به بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است .

به عنوان نمونه خودرو جک اس 5 از 95 میلیون تومان در سال 95 به بیش از یک میلیارد و 840 میلیون تومان در سال 1402 رسیده است.

خودروهای با کیفیت وارداتی نیز افزایش قیمت بیشتری داشته است و به عنوان نمونه بی ام و 528 ای از 440 میلیون تومان در سال 96 به 9 میلیارد و 200 میلیون تومان در سال 1402 رسیده است.

همچنین خودرو کیا اسپورتیج از 155 میلیون تومان در سال 96 به 3میلیارد و 500 میلیون تومان در سال جاری و بنز ای 250 از 470 میلیون تومان در سال 96 به 10 میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است.

کاهش کیفیت قطعات خودرو تحویلی

اما تغیرات کیفیتی خودروها در مقابل افزایش قیمت در این سال‌ها به حدی ضعیف بوده است که به گفته بسیاری از کارشناسان با وجود افزایش قیمت خودرو اما کیفیت آن کمتر شده است.

یکی از مسئولان خدمات پس از فروش خودرو در این باره می گوید: بسیاری از خودروهای داخلی که از کارخانه به مشتری تحویل داده می شود عیب های زیادی دارد و مالکان خودروها بارها با نقص فنی به نمایندگی مراجعه می کنند.

به گفته وی کیفیت پایین قطعات خودرو تحویلی و خراب شدن سریع قطعات مصرفی دو ایراد اصلی خودروها ست و با وجود اینکه مشتری هزینه چندبرابری را نسبت به گذشته پرداخت کرده اما کیفیت خودرو چه از نظر بدنه و چه فنی ضعیف تر شده است.

پیشی گرفتن بازار مسکن از خودرو

اما بازار مسکن نیز از قافله افزایش قیمت‌ها عقب نمانده و با هر بار افزایش قیمتی در بازار ارز و خودرو بازار ملک و مسکن هم افزایشی شده است.

قیمت آپارتمان 60 متری از 100 میلیون تومان در سال 96 به بیش از یک میلیارد و 800 میلیون تومان در سال جاری رسیده است.

همچنین آپارتمان 150 متری دو خواب از 250 میلیون تومان در سال 96 به بیش از 6 میلیارد در سال جاری رسیده است.این بررسی‌ها از بازار مسکن در نقاط مرکزی شهر است و یک 500 میلیون، واحد آپارتمان در نقطه شمال شهر که در سال 95تومان معامله می شد امروز بیش از 10 میلیارد تومان قیمت دارد .

همچنین در اطراف شیراز افزایش قیمت‌ها به حدی بوده که به گفته بسیاری از کارشناسان از قیمت سطح شهر پیشی گرفته است.

براساس بررسی‌ها قیمت یک واحد مسکونی درحومه شهر شیراز از 70 میلیون تومان در سال 96 به بیش از 2 میلیارد تومان رسیده است .

نرخ واحدهای 50 متری از یک میلیارد و 500 میلیون گذشت

یکی دیگر از کارشناسان حوزه مسکن در شیراز می گوید: قیمت‌ها به حدی افزایشی شده است که درحال حاضر در هیچ نقطه ای از شهر شیراز واحد کمتر از یک میلیارد تومانی وجود ندارد و نرخ بسیاری از واحد های با متراژ پایین تا 50 متر که در سال گذشته 500 تا 600 میلیون بود امروز بالای یک میلیارد و 500 معامله می شود.

بنا به گفته وی به همین میزان درصد افزایش در واحدهای لوکس تر بیشتر است و اگر واحدی در 6 ماه سال گذشته 5 میلیارد تومان بود امروز با 2 برابر قیمت به فروش می رسد.

این مشاور املاک می گوید: با قیمت بسیاری از املاک در چندماه گذشته امروز تنها می شود خودرو داخلی و یا زمینی در حاشیه شهر خریداری کرد.

قیمت 30 تا 70 میلیون تومانی هر متر آپارتمان در شیراز

درحالی قیمت هر متر واحد مسکونی در مرکز شهر شیراز از 30 میلیون تومان گذشته است که این مقدار در مناطق بالا شهر به بیش از 2 تا 3 برابر هم می رسد.در مرکز شهر و محدوده بولوار مدرس یک واحد آپارتمان 165 متری، متری 30 میلیون معامله می شود.

یکی از مشاورین املاک در محدوده قصردشت قیمت هر متر آپارتمان 100 متری را بالای 70 میلیون تومان و واحدهای لوکس تر تا 100 میلیون تومان اعلام می کند.

همچنین در منطقه بولوار شریعتی قیمت هر متر آپارتمان 160 تا 170 متری به 40 تا 50 میلیون تومان می رسد.در شمال غرب شیراز نیز هر متر واحد مسکونی بین 30 تا 45میلیون تومان قیمت گذاشته می شود.

در سال های اخیر نرخ خودرو و مسکن به رشد بی سابقه ای رسیده است و این روند افزایشی در هر دوره ای با تنش در بازار ارز افزایش می یابد و رویای خانه دار شدن را برای بسیاری بر باد می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha