دوشنبه ۲ آبان ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 35590
سلامت نیوز: نظارت بر غذا یك دستور قرآنی است و همه باید بر غذای خود و فرزندانشان نظارت کنند.

به گزارش سلامت نیوز، رییس اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان این که انسان باید به غذای خود بنگرد و از لحاظ سلامت و حلال بودن غذا آن را بررسی كند، افزود: علاوه بر رعایت اصول بهداشتی در تهیه غذا باید به تركیبات و مواد تشكیل دهنده آن از نظر فواید و ارزش تغذیه‌ای توجه كنیم.

مهندس  سوسن صدری گفت: تضمین سلامت غذا به اندازه  تأمین غذا اهمیت دارد و برای دستیابی به  این هدف علاوه بر همكاری‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی دولتی ضرورت‌ همكاری صنعت و مصرف‌كنندگان به عنوان محورهای اصلی سیاست‌های تأمین غذای سالم احساس می‌شود.

این  مقام مسئول خاطرنشان كرد: مسئولیت دولت، تدوین قانون غذا، به روز نمودن و اجرای آن، همچنین آموزش مصرف‌كنندگان، نظارت بر صنعت، حمایت از  تحقیقات، سیاست‌گذاری و تقویت سیستم‌های نظارتی بر بخش غذا برای حصول اطمینان از ایمنی  غذا و تضمین سلامت مصرف‌كنندگان است و مصرف‌كنندگان نیز با داشتن  اطلاعات كافی باید در سیاست‌ های غذای سالم شركت فعال داشته و غذای سالم را در خانه تولید و فراهم كنند.

وی بیان داشت: صنایع باید با استفاده از  مواد اولیه مناسب و سالم و تكنولوژی مناسب كیفیت محصول تولید شده ر ا كنترل و تأمین كنند.

صدری افزود: علاوه بر نظارت مداوم بر كیفیت كالاهای خوراكی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و دارویی تولیدی صنایع داخل كشور، كنترل مبادی ورودی مانند گمركات و بازارچه‌های مرزی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این كارشناس دانشگاه علوم پزشكی بوشهر گفت: كالاهایی كه شرایط تولید و منشأ آنها مشخص نیست و احتمال  تقلبی یا قاچاق بودن آنها می‌رود، به دلیل عدم وجود مجوز ورود وزارت بهداشت و یا مجوز تولید پروانه ساخت كالا، مورد تأیید نبوده و اطمینانی نسبت به كیفیت آنها وجود ندارد و لازم است از خرید آنها خودداری شود.

صدری، عدم آگاهی مصرف‌كنندگان از وجود كالای تقلبی و قاچاق در بازار، توجه نكردن به هشدارهای بهداشتی سازمان‌های ذیربط، ارزان بودن كالاهای مذكور و  دقت نكردن در اطلاعات فارسی روی برچسب را از علل عمده فروش و عرضه اینگونه محصولات دانست.

وی خاطرنشان كرد: مؤثرترین كنترل واقعی می‌تواند توسط خریدار و مصرف‌كنندگان  اعمال شود و وزارت بهداشت باید از طریق آموزش عمومی و بسیج همگانی در حفظ سلامت و امنیت ملی اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha