سلامت نیوز: مدیر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد با بیان اینکه اغلب جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری معتادان ایران متاهل هستند، گفت: این مسئله در کشورهای دیگر دنیا چندان رایج نیست و این بدان معناست که می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی جایگزین این معتادان را به زندگی بازگرداند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آنتونیو دلئو در نشست سالانه نمایندگان برنامه‌ها، صندوق‌ها و کارگزاری‌های سازمان ملل متحد در ایران با خبرنگاران با بیان اینکه این دفتر هیچ خط قرمزی برای فعالیت در ایران ندارد اظهار کرد: دفتر مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل از 12 سال پیش در ایران ایجاد شده و در زمینه مبارزه با مواد مخدر انتقال HIV در میان زندانیان و همچنین درزمینه جرایم سازمان یافته فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر توانسته با تعاملات داخلی به طور مستقیم برنامه‌هایی را در سطح ملی اجرا کرده و به استانداردهای بین‌المللی دست یابد. ضمن اینکه همکاری خوبی را با نهادهای متولی در داخل کشور از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از بهترین نمونه‌ها در اجرای روش ترک اعتیاد از طریق درمان جایگزین معتادان است عنوان کرد: این برنامه که توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ایران و دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل انجام شده توانسته تاکنون 200 هزار نفر را در جوامع محلی تحت پوشش قرار دهد و همچنین از انتقال HIV در جوامع محلی و زندان‌ها پیشگیری کند.

دلئو در ادامه با اشاره به اینکه در10 سال گذشته مهمترین راه ابتلا به HIV در ایران از طریق اعتیاد تزریقی و تبادل سرنگ بوده است، گفت: دولت توانسته از طریق روش‌های جایگزین ترک اعتیاد، گسترش HIV از طریق سرنگ را متوقف کند.

مدیر دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره سیاست این دفتر در رابطه با اردوگاه‌های درمان اجباری معتادان، عنوان کرد: ما از این سیاست طرفداری می‌کنیم و به دنبال استانداردهای بین‌المللی هستیم. بحث درمان اجباری معتادان در شرایط خاصی در سازمان ملل تعریف شده است و آن هم تحت نظارت پزشک، روانشناس و یک تیم از کارشناسان متعهد تعریف شده است و طی صحبت‌هایی که با ستاد داشته‌ایم عنوان کردند که این درمان اجباری در طی زمان کنار گذاشته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های مبارزه با جرایم دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر در سازمان ملل اظهار کرد: در زمینه مبارزه با فساد دولت ایران کنوانسیون معتبری را امضا کرده و عملکرد دولت ایران در این زمینه تا پایان سال جاری میلادی مورد ارزیابی کارشناسانی از دو کشور دیگر قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در خصوص درمان مواد مخدر و فعالیت‌های ضد پولشویی در ایران به دستاوردهای بزرگی نائل شده‌اند.

دلئو در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه محرک‌های آمفتامین، دومین مواد مخدر شایع در جهان هستند، گفت: در آمریکا و کشورهای جنوب شرقی آسیا شیوع مصرف این مواد به 20 سال می‌رسد اما شیوع مصرف این مواد در ایران به کمتر از 5 سال می‌رسد و تهدید قدیمی تریاک و هروئین در ایران به محرک‌های آمفی تامین تبدیل شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیرکلی در ستاد مبارزه با مواد مخدر انواع محرک‌های آمفتامین را در کشور رصد می‌کند، گفت: وزارت بهداشت ایران متولی تدوین پروتکل درمان آمفتامین‌ها نیست و ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی این امر است که واکنش‌های قوی را در زمینه پیشگیری و مبتنی بر روشهای علمی و درمان آمفتامین‌ها تاکنون انجام داده است.

دلئو در ادامه با بیان اینکه آمفتامین‌ها هیچ نوع درمان فارموکولوژیک ندارند عنوان کرد: مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نشان می‌دهد میزان خشونت و خودکشی در میان مصرف کنندگان این مواد افزایش می‌یابد و این مواد بسیار اعتیادآور هستند و ایران در پنج سال اخیر با این چالش جدید مواجه بوده و وام‌هایی را در جهت تولید غیرقانونی و قاچاق این مواد برداشته است.

مدیر دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آماری از میانگین سن ابتلا به مواد مخدر در ایران در دست نیست اظهارکرد: اعتیاد به مواد مخدر جنبه‌های مختلفی از جمله بهداشت، امنیت اقتصادی، امنیت خانواده و غیره دارد.

وی افزود: قصد ترویج فعالیت‌های دولت ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر را نداریم اما واقعیت این است که ایران عملکرد خوبی در زمینه درمان‌های جایگزین و ضعف مواد مخدر را در جهان دارا است و 99 درصد مواد مخدر ضبط شده در دنیا مربوط به ایران است و 41 درصد هروئین کشف شده در ایران هم توسط دولت ایران کشف شده است.

وی اضافه کرد: در زمینه کشف هروئین کشور کلمبیا هم کاری مشابه با دولت ایران را دنبال می‌کند. با این تفاوت که کلمبیا با کوکائینی مبارزه می‌کند که در کشور خودش تولید شده است اما ایران با تریاک و هروئین تولید شده در افغانستان مبارزه می‌کند و کلمبیا برای این مبارزه میلیاردها دلار کمک از آمریکا دریافت می‌کند اما ایران به تنهایی این کار را انجام می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به سیاستهای دفتر مبارزه با مواد مخدرسازمان ملل گفت: این برنامه‌ها و سیاست‌ها از سال 2011 تا سال 2014 اجرایی می‌شوند و قسمت آن مربوط به نیروهای انتظامی و کنترل مواد مخدر، قسمت دوم آن مربوط به دست توانبخشی و بازپروری و مبارزه با شیوع اچ آی وی در میان زندانیان سیاسی است و مبارزه با جرایم سازمان یافته و فساد هم قسمت سوم آنرا تشکیل می‌دهد که در قسمت اول و دوم ستاد همکار اصلی ماست و سعی داریم با تبادل اطلاعات میان ایران، افغانستان و پاکستان برنامه‌های مشترک را پیگیری کنیم و در زمینه مبارزه با فساد و پولشویی هم با همکاری 12 نهاد دیگر موضوع پیگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha