دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
کد خبر: 356607

وزوز گوش یا هر صدای اضافی که در گوش شنیده می شود در افراد می تواند دلایل متعددی داشته باشد. صدای وزوز یا هر صدای اضافی می تواند به صورت یکسره یا هنگام خواب و برخی اوقات شنیده شود که در صورت ماندگاری باعث آشفتگی در افراد خواهد شد.

وزوز گوش چیست و راه های درمان آن چیست؟

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش یا هر صدای اضافی که در گوش شنیده می شود در افراد می تواند دلایل متعددی داشته باشد. صدای وزوز یا هر صدای اضافی می تواند به صورت یکسره یا هنگام خواب و برخی اوقات شنیده شود که در صورت ماندگاری باعث آشفتگی در افراد خواهد شد. این مشکل ممکن است برای افراد در هر سنینی به وجود آید اما لازم به ذکر است که در افراد مسن رایج تر می باشد. وزوز گوش می تواند باعث ایجاد ناراحتی در افراد هنگام خواب و یا هنگام مطالعه، کار و... شود و می بایست آن را به طریقی رفع نمود.

وزوز گوش

وزوز گوش گاهی باعث کم شنوایی در افراد و اختلال در تمرکز و روند زندگی آن ها نیز می شود. زیرا وجود وزوز گوش ممکن است باعث شود فرد نتواند صداهای واقعی موجود در فضا را به درستی بشنود. باید گفت که ممکن است این وزوز و هر صدای اضافی، در یک گوش یا هر دو گوش افراد ایجاد شود. 10 تا 20 درصد از افراد در جامعه ممکن است دچار این عارضه شوند و می بایست با تشخیص دلیل آن؛ برای رفع دائمی این مشکل اقدام نمایند.

جالب است بدانید وجود وزوز گوش در مردان بیش تر از زنان اتفاق می افتد. وجود این صدای اضافی در گوش ممکن است به صورت ناگهانی آغاز یا آهسته شروع شده و به مرور افزایش یابد. در صورتی که با این مشکل مواجه هستید و می خواهید آن را رفع نمایید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

علت ایجاد وزوز گوش

وزوز گوش یا تینیتوس (Tinnitus) می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و در بین افراد مسن بسیار شایع است. خود وزوز گوش یک بیماری نیست اما می تواند خبر از بیماری با اختلالی خاص دهد. تشخیص علت ایجاد وزوز گوش کار آسانی نیست اما می توان دلایل زیر را برخی از علت های رایج وجود وزوز گوش دانست.

  • عفونت گوش و سینوس ها: عفونت گوش باعث جمع شدن مایعات در گوش می شود که با دریافت موج توسط گوش به حرکت درآمده و باعث ایجاد صداهای اضافی و اختلال در شنوایی خواهد شد.

  • انسداد گوش: مواد طبیعی موجود در گوش (موم گوش)، ورود حشره و گرد و خاک می تواند باعث انسداد مسیر گوش شود. این انسداد باعث ایجاد فشار در گوش افراد و این فشار باعث ایجاد وزوز در گوش خواهد شد.

  • از دست دادن شنوایی: بالا رفتن سن و ضعیف شدن ماهیچه ها و سلول های ظریف موجود در ساختار گوش باعث ایجاد وزوز گوش در برخی افراد مسن می شوند.

  • خم شدن یا شکستن موها در گوش: خم شدن موها می تواند دلایل مختلفی از جمله افزایش سن و یا شنیدن دائم یا ناگهانی صدا های بلند می باشد. این موضوع باعث می شود صوت وارد شده به گوش سیگنالهای الکتریکی به مغز وارد کرده و باعث ایجاد وزوز در گوش می شود.

  • افزایش سن: بالا رفتن سن در افراد ممکن است باعث تخریب ساختار و حلزونی گوش شود و این موضوع باعث ضعیف شدن شنوایی و ایجاد وزوز در گوش شود.

عللی مانند بیماری منییر، آسیب سر و یا گردن، ایجاد تومور عصب شنوایی، جریان آشفته خون، ناهنجاری مویرگ ها، فشارخون بالا و... نیز می تواند باعث ایجاد وزوز در گوش شود. البته مواردی که گفته شد از جمله موارد نادری است که می تواند علت وزوز گوش در افراد مختلف باشد.

انواع وزوز گوش

وزوز گوش انواع مختلفی دارد که می تواند موجب اختلال در خواب افراد، ایجاد استرس، خستگی ناشی از کم خوابی، افسردگی و اضطراب را به همراه داشته باشد.

وزوز گوش ذهنی: این نوع وزوز گوش را فقط خود فرد قادر به شنیدن آن است. از جمله شایع ترین نوع وزوز گوش که ممکن است ناشی از گوش درونی و میانی باشد که باید پزشک دلیل آن را تشخیص دهد. وزوز گوش ذهنی می تواند ناشی از مشکلات عصبی و سیگنال های عصبی مغز باشد.

وزوز گوش عینی: وزوز گوش زمانی که توسط فرد و یا پزشک متخصص هم شنیده شود وزوز گوش عینی نامیده می شود. این صدای اضافی ناشی از مشکلاتی از جمله انقباض عضلات گوش، وجود مشکل در استخوان گوش درونی، مشکل عروقی یا مشکلاتی از این قبیل باشد.

استفاده از سمعک می تواند به رفع وزوز گوش کمک کند. این ابزار با تقویت صداهایی که در محیط وجود دارد توانایی رفع هر نوع صدای اضافی در گوش را خواهد داشت. تقویت صداهای موجود در محیط به افراد کمک می کند که تمرکز کم تری بر روی صدای وزوز گوش داشته باشند.

علائم وزوز گوش

وزوز گوش صدایی در گوش افراد است که فقط خود و یا پزشک به وسیله ابزار های مخصوص قادر به شنیدن آن صدا هستند. وزوز به حالتی گفته می شود که وقتی فضا کاملا ساکت است؛ فرد صوتی در گوش خود حس می کند که این مشکل در صورت ماندگار بودن فرد را کلافه می کند. در این صورت درمان این عارضه امری ضروری است که می بایست فرد مبتلا به آن اقدامات لازم را انجام دهد. وزوز گوش می توان با صداهایی مانند زدن نبض در گوش، صدای جیرجیرک، صدای خش خش، صدای سوت و... خود را نمایان کنند.

اگر صدای وزوز گوش در فردی به مدت 3 تا 4 چند روز ادامه پیدا کند و رفع نشود. باید برای درمان آن از راهی مناسب اقدام نماید و یا به پزشک متخصص مراجعه نماید. با مراجعه به پزشک کانال گوش فرد توسط دستگاه های مخصوص بررسی شده و به تشخیص پزشک دوره درمان فرد از طریق مصرف دارو و یا راه های مختلف دیگر شروع خواهد شد. فرد پس از طی کردن دوره درمان در صورت رفع نشدن صدای اضافی گوش می بایست دوباره به پزشک مراجعه کرده و آزمایش های تخصصی را انجام دهد.

آزمایش هایی مانند:

  • آزمایش خون

  • انجام حرکت در برخی عضلات

  • آزمایش های شنوایی سنجی

  • انجام MRI جمجمه

  • انجام CT SCAN جمجمه

  • آزمایش هایی جهت تشخیص اختلال در تعادل

  • آزمون ABR

درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش

گاهی درمان وزوز گوش می تواند کاملا صدای اضافی را رفع کند. گاهی نیز ممکن است مشکل جدی تر باشد و وزوز گوش کاملا رفع نشده و فقط کاهش می یابد. در مواردی نیز استفاده از راه های درمانی نادرست باعث تشدید وزوز گوش خواهد شد. پس می بایست در استفاده از راه های درمانی بسیار دقت نمود و بهتر است ابتدا به پزشک متخصص مراجعه یا با او مشورت نمایید. در صورت مراجعه به پزشک می بایست نوع صدایی که شنیده می شوید را به طور دقیق بگویید. زیرا احتمالا پزشک بتواند از روی نوع صدا مشکل را تشخیص دهد.

راه های درمانی و تسکین دهنده وزوز گوش

  • جرم گیری و شستشوی گوش:
    در صورتی که وزوز گوش به دلیل انسداد ناشی از تجمع جرم یا ترشحات گوش باشد با انجام شستشوی گوش به طور کامل رفع خواهد شد.

  • درمان بیماری های داخلی و عروقی:
    اگر وزوز گوش ناشی از علائم بیماری های عروقی باشد می بایست با مراجعه به پزشک و به وسیله دارو و عمل های جراحی رفع شود. وجود بیماری های عروقی در فرد با انجام آزمایشات مربوطه مشخص می شود.

  • به کار گیری سمعک در گوش:
    گاهی اوقات مخصوصا در افراد مسن استفاده از سمعک می تواند این مشکل را به سرعت و برای همیشه بر طرف نماید. افراد قبل از استفاده از سمعک می بایست پرسشنامه هایی را به تشخیص پزشک پر نمایند. این پرشسنامه ها نکاتی را مشخص می کند که طبق آن بتوان به فرد مناسب ترین سمعک برای رفع وزوز گوش را داد.

  • مراجعه به روان درمان:
    اگر وزوز گوش ناشی از حملات عصبی باشد می توان با مراجعه به روان درمان آن را بهبود بخشید. مراجعه به روان درمان باعث می شود اگر این صدا همیشگی هم باشد کم تر برای فرد آزار دهنده باشد.

  • استفاده از دارو:
    دارو ها با توجه به دلایل ایجاد وزوز گوش ممکن است به طور کامل آن را از بین برده و یا آن را تسکین دهند. استفاده از ویتامین هایی مانند منیزیم به دلیل داشتن اثر آنتی اکسیدانی که دارد می تواند کمی آن را کاهش دهد.

  • درمان از طریق روش TRT که خود بر اساس دو اصل صدا درمانی و مشاوره انجام می شود.
    صدا درمانی:
    این عمل با استفاده از ابزاری پوشاننده بر روی گوش ها استفاده می شود. می بایست بر روی هر دو گوش فرد قرار گیرد، این ابزار صداهایی در گوش فرد دارای وزوز گوش ایجاد می کند. این کار به مرور زمان باعث می شود تا صدای وزوز گوش از مرکز توجه مغز فرد از بین برود.
    مشاور: مشاور با ارائه توضیحاتی به فرد مبتلا می تواند بیاموزد که علت ایجاد وزوز در آن فرد چیست؟ چگونه می تواند از توجه به این صدای اضافی بکاهد و آن را مدیریت نماید؟

در چه صورت برای درمان وزوز گوش به دکتر مراجعه کنیم؟

وزوز گوش ممکن است ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی در هنگام سرما خوردگی یا حساسیت های فصلی باشد. در این صورت با گذشت نهایتا یک هفته از بین خواهد رفت. در صورتی که وزوز گوش ناشی از سرما خوردگی نباشد یا همراه آن فرد سرگیجه داشته باشد یا میزان شنوایی او کاهش یابد. می بایست جهت رفع آن به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha