معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در آستانه عید قربان و بازگشت حجاج به کشور، چند توصیه بهداشتی به هموطنان داشت.

توصیه‌های بهداشتی در بازگشت حجاج/احتمال ورود سویه‌های جدید کووید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمدرضا سهرابی، به افراد توصیه کرد برای حفظ سلامت خود و سایرین دام زنده را از میادین عرضه مجاز تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری و قربانی کنند و از ذبح دام در منازل و معابر عمومی خودداری کنند.

وی با بیان اینکه فروشندگان غیرمجاز معمولاً دام‌های بیمار را با قیمت ارزان‌تری عرضه می‌کنند به افراد توصیه کرد از ذبح و مصرف دام‌های دارای علائم بیماری و ناخوشی اجتناب کنند.

سهرابی به ذبح کنندگان دام نیز توصیه کرد در هنگام ذبح دام از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، ماسک، چکمه و لباس مناسب استفاده کرده و حتماً ابزار خود را پس از ذبح ضدعفونی کنند.

به گفته وی، در هنگام ذبح دام خونابه‌ها نیز نباید در محیط رها شود و باید به طریقه بهداشتی دفع شوند.

سهرابی همچنین از افراد خواست از تماس پوستی بدون دستکش با فرآورده‌های دامی مانند گوشت و جگر خودداری کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: گوشت دام ذبح شده را باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف، حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری کرد. جگر و سایر امعا و احشای دام نیز قبل از مصرف باید ۴۸ ساعت در دمای ۴ درجه سانتیگراد در یخچال شود.

سهرابی به شهروندان هشدار داد که از مصرف جگر تازه و گوشت تازه به صورت خام یا نیم پز اکیداً خودداری کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: افراد در صورت ابتلاء به تب، سردرد، درد عضلات و خونریزی پس از تماس با دام یا گوشت تازه، سریعاً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی با اشاره به بازگشت حجاج به میهن اسلامی گفت: سفر حج بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان است و جمعیت زیادی از نقاط مختلف جهان در این گردهمایی معنوی شرکت دارند. بنابراین حاجیان ممکن است مبتلا به بیماری‌هایی شوند که با رعایت نکاتی بسیار ساده قابل پیشگیری است.

سهرابی با اشاره به اینکه بیماری‌های عفونی تا مدتی بدون علامت هستند، تاکید کرد: تمام افراد به ویژه مسافران ورودی به کشور و حجاج باید از روبوسی، دست دادن و تماس نزدیک با دیگران خودداری کنند و بهتر است دیدار با اقوام را چند روزی به تعویق بیندازند.

وی افزود: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی ساده احتمال ورود سویه‌های جدید کرونا و سایر ویروس‌های تنفسی وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افراد توصیه کرد که در مراسم و اجتماعات یا فضاهای بسته حتماً از ماسک استفاده کرده و به تهویه مطلوب و باز گذاشتن در و پنجره‌ها توجه کنند.

وی تاکید کرد: اگر فردی علائم سرماخوردگی دارد علاوه بر استفاده از ماسک از شرکت در مراسم و دورهمی‌ها خودداری کند.

تکمیل دوره واکسیناسیون کووید از دیگر توصیه‌های سهرابی به منظور پیشگیری از شیوع مجدد کووید، بروز موارد جدید بیماری و گردش ویروس کرونا در جامعه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha