رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ضمن تشریح برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت ارائه خدمات بهداشتی درمانی در حج ۱۴۰۳، از اعزام ۳۸۰ نفر کادر پزشکی به حج امسال خبر داد.

۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال در حج ۱۴۰۳/ زائران دیالیزی امسال به حج مشرف نمی‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید علی مرعشی در نشست خبری حج ۱۴۰۳ که در جمعیت هلال احمر برگزار شد، با اشاره به کادر پزشکی اعزامی به حج امسال جهت ارائه خدمات بهداشتی درمانی به حجاج گفت: امسال نیز بر اساس نظر بعثه مقام معظم رهبری تعداد عوامل اجرایی اعزامی به حج کاهش یافت تا صف طولانی زائران تشرف به حج کاهش یابد. سال گذشته ۴۲۵ نفر کادر پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر اعزامی به حج بودند که این تعداد امسال به ۳۸۰ نفر کاهش یافت.

وی افزود: کادر پزشکی اعزامی به حج امسال شامل پزشکان معاینه کننده، نیروهای ستادی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، پزشکان متخصص قلب، داخلی، ارتوپدی، زنان، رادیولوژی، طب اورژانس، داروساز، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی و .. است.

مرعشی گفت: طبق ثبت نامی که تاکنون صورت گرفته است، ۱۴۵۰ زائر بالای ۸۰ سال سن دارند و ۹۲ زائر نیز زیر ۱۸ سال سن دارند. همچنین ۹۴۸۹ زائر نیز بین ۷۰ تا ۸۰ سال سن دارند.

وی ضمن تشریح معاینات حجاج قبل از اعزام به حج گفت: تا امروز از کل ۸۲۱۶۴ زائر ثبت نامی، تاکنون استطاعت ۶۲۱۴۰ زائر تایید شده است و استطاعت ۹۲۶۲ زائر در حال بررسی است. ۹۴۴۰ زائر نیز هنوز معاینه نشده‌اند. همچنین ۷۰۷ زائر توسط پزشکان معین به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شده‌اند.
مرعشی ادامه داد تاکنون از بین زائران معاینه شده، ۱۱۳۲۰ نفر دارای بیماری قند، ۱۶۷۷۰ نفر فشار خون، ۳۲۰۵ نفر بیماری قلبی و ۵۹۰ بیماری‌های ریوی دارند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین گفت: از بین ۸۲۱۶۰ زائر ثبت نامی، استطاعت جسمی ۵۹۵ نفر تاکنون رد شده است که البته این زائران می‌توانند درخواست تجدید نظر داشته باشند و در این صورت موضوع در کمیسیون‌های تخصصی در سطح استان‌ها بررسی می‌شود.
مرعشی همچنین گفت: امسال نیز مانند سال‌های گذشته تعداد خانم‌های اعزامی به حج بیشتر از آقایان است. به طوری که ۴۵۲۰۰ نفر از زائران امسال را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

امسال زائران دیالیزی به حج مشرف نخواهند شد

وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه بعد از حج سال گذشته جهت بررسی علمی مناسب استطاعت جسمی زائران از فرهنگستان علوم پزشکی کمک خواسته شد، افزود: به این ترتیب با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط، کمیته‌های مختلف فرهنگستان جلسات متعددی را برگزار کردند و نهایتاً بر اساس بررسی‌های علمی و فقهی، تصمیمات لازم گرفته شد.

مرعشی ادامه داد: به این ترتیب بر اساس بررسی‌های علمی و فقهی صورت گرفته، امسال زائران دیالیزی به حج مشرف نخواهند شد. همچنین خانم‌هایی که کودک شیرخوار زیر یک سال داشته باشند و کمتر از یک سال از زمان زایمان آنها گذشته باشد، با توجه به آسیبی که از نظر تغذیه می‌تواند به نوزاد آنها وارد می‌شود، امسال اعزام نمی‌شوند و اعزام آنها به سال بعد موکول می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha