بخشی از مازندران اسیر کم آبی شده و گوشه‌ای از آن به‌علت هجوم زمین‌خواران در حال تبدیل شدن به شهرک‌های سنگی، آهنی و بتونی است. سواحل متولی خاصی ندارند و قاچاقچیان چوب، شب‌ها درختان جنگل‌ را به تاراج می‌برند.

طرح های هوشمندسازی مدیریت زباله از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می شود!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، با توجه به وضعیت اقلیمی و آب‌وهوایی استان، آشغال‌ها و زباله‌های این منطقه بدون جدا شدن و بازیافت در نقاط مختلف تلمبار می‌شود و حالا شیرابه‌های ناشی از آنها، آب و زمین و حتی هوای مازندران را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است. هر چند مسئولان استانی خوب می‌دانند زباله‌های‌شان به یک هیولا تبدیل شده و وضعیت را بغرنج کرده است اما در عمل هنوز اندر خم یک کوچه‌اند و طرح‌های مطالعاتی هوشمندسازی مدیریت زباله و پسماند از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می‌شود تا شاید به نتیجه برسد.


امروز مازندران نیازمند است که پهنه‌بندی مدیریت پسماند آن طبق مقررات و استانداردهای بین‌المللی عملیاتی شود و آمایش سرزمینی برای دفع بهداشتی زباله‌هایش مشخص و خارج از آن کاری صورت نگیرد.نبود تصفیه فاضلاب شهری و دپوی زباله در مناطق جنگلی و حاشیه رودخانه و دریا از جمله مشکلات استان به شمار می‌رود. مازندران در حالی اسیر شیرابه‌های زباله‌هایش شده که روزانه ۳۰۰۰ تن آشغال را باید به جنگل و کوه و ساحل ببرد تا دور از چشم شهروندان پنهان کند.


در این وانفسا، نبود سایت ویژه مدیریت پسماندهای صنعتی دارویی و شیمیایی نیز از دیگر چالش‌های فراروی به شمار می‌رود.در حال حاضر نیروگاه زباله‌سوز نوشهر روزانه ۱۲۰تن زباله می‌سوزاند و به‌دلیل نداشتن تصفیه‌خانه شیرابه‌های آن هم روانه منابع آبی دریای خزر می‌شود.نفوذ شیرابه‌ها به معضلی عظیم تبدیل شده و برخی از شناگاه‌های استان را تحت‌تأثیر مستقیم این مراکز پسماند قرار داده است.اتفاقی که اگر ادامه پیدا کند بسیاری از آبزیان، موجودات زنده، حیوانات و پرندگان را از بین برده و آنها را قربانی بی‌تدبیری مسئولان خواهد کرد.حیف از مازندرانی که بیش از ۳۰کوه زباله در گوشه و کنار و دامن طبیعت بکر آن قد برافراشته و هر روز بر ارتفاع آنها افزوده می‌شود.


حاشیه جاده‌های سرسبز شمال در میانه جنگل‌ها و بیشه‌ها، سواحل رودخانه‌ها و دریای مازندران، مراتع کوهستانی و در هر جا که پای آدمی به آن رسیده است؛ همنشین طبیعت زیبا، زباله‌ها هستند که خودنمایی می‌کنند.در مقابل مراکز دفن زباله و مشکلات زیست‌محیطی فراوان بحث راه‌انداری چند نیروگاه زباله‌سوز در شهرستان‌های مختلف و چند کمپوست در دستور کار قرار دارد که شاید کمک کوچکی برای رفع معضل موجود باشد.


از ایجاد مراکز جمع‌آوری پسماند گرفته تا احداث کارخانه زباله‌سوز، از تفکیک زباله از مبدأ تا راه‌اندازی تصفیه شیرابه همه اقداماتی است که صورت گرفته ولی شهروندان منتظر پایان دادن به مشکلات هستند، زیرا اقداماتی که تاکنون صورت گرفته در حد مسکن بوده و نتوانسته به مشکلات پایان دهد.


با حجم بالای زباله‌هایی که در شهرها تولید می‌شود حتما باید تدابیری اندیشیده شود که بالطبع این زباله‌ها به‌شکل منطقی و بدون آسیب زیست محیطی باید مدیریت شود البته در این زمینه با شیوه‌های خاصی از مدیریت زباله آشنا شدیم که حتی در برخی کشورهای جهان اول مثل سوئد و سوئیس زباله از کشورهای دیگر وارد می‌کنند و بعد از تفکیک در نیروگاه‌ها می‌سوزانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha