یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 357566

واقعیت این است که درمان واحد و خاصی برای پسوریازیس وجود ندارد که برای تمامی افراد کار کند. گزینه‎‌های درمانی متفاوتی برای درمان یا کنترل این بیماری وجود دارد و شما باید یکی را پیدا کنید که برای‎تان اثربخش باشد. اشلی جنکیز متخصص پوست و استادیار دانشگاه میسوری کلمبیا اظهار نظر کرده است که « افراد مختلف به درمان‎های متفاوت پاسخ‎های گوناگونی می‎دهند ».

بیماری پیسوریازیس

در برخی موارد یک دارو ممکن است برای مدتی اثربخش باشد و سپس تاثیر خود را از دست بدهد. در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه که درباره بیماری پوستی پسوریازیس باید بدانید را با یکدیگر بررسی کنیم.

پسوریازیس چیست؟

یکی از بیماری‎های پوستی است که به شکل مادام‎العمر بوده که ممکن است با استفاده از برخی درمان‎ها بتوان شرایط را بهتر کرد با این حال روند بیماری زمینه‎ای همواره وجود داشته و مستعد تحریک است.

این بیماری در اثر نوعی پاسخ ایمنی بیش‌فعال ایجاد می‏شود. درمان این بیماری می‎تواند به کنترل و حتی کاهش آن کمک کرده و خارش پلاک‎های پوست را طی چند هفته یا چند ماه کمتر کند اما نمی‎تواند این بیماری مزمن را کاملا درمان نماید. در صورت عدم درمان بدتر شده و میزان عود آن طولانی و مکرر می‏شود و ممکن است که عوارضی را ایجاد کند.

بیشتر بدانید : علت، انواع، تشخیص و درمان پسوریازیس

درمان پسوریازیس چقدر طول می‏کشد؟

دکتر Dendy Engelman بیان کرده که ممکن است تا 12 هفته طول بکشد تا یک دارو بتواند به طور کامل عمل کند. اگر علائم شما در این مدت زمان از بین نرفت بهتر است که به پزشک خود اطلاع دهید.

اکثر پزشکان درمان را با داروهای موضعی مانند کورتیکواستروئیدها شروع می‎کنند. شما بایستی این داروها را مستقیما روی پوست خود قرار دهید و میزان عوارض آن‎ها نیز کم است. ممکن است با این درمان‎ها دچار پوسته‌پوسته‎شدن یا درد مفاصل شوید. در این مواقع پزشک درمان‎های دیگری را توصیه خواهد کرد. برای مثال نوردرمانی یا درمان‎های سیستمیک از جمله‎ی جایگزین‎ها به حساب می‎آیند. این درمان‎ها به شکل خوراکی یا تزریقی بوده که می‎توانند التهاب را در سراسر بدن درمان کنند. شما می‎توانید با نظر پزشک این داروهای سیستمیک را با درمان‎های موضعی همراه کنید. اثرگذاری این شکل از درمان نیز اکثرا در عرض چند هفته شروع می‏شود با این حال از هر شخص به شخص دیگر متفاوت خواهد بود.

چرا پسوریازیس قابل درمان نیست؟

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی به بافت پوست سالم حمله می‎کند. درمان‎ها می‎توانند به تنظیم این پاسخ بیش‌فعالاته سیستم ایمنی کمک کنند اما نمی‎توانند به طور دائم آن را اصلاح کنند.

برخی از مردم فکر می‎کنند بهبودی به این معنی است که این بیماری به طور کامل درمان می‏شود اما در اینجا به این معنی است که پوست از آثار بیماری پاک می‏شود.

برای برخی از افراد علائم به طور کامل ناپدید نمی‏شود اما تا جایی کاهش می‌یابد که دیگر دردسرساز نباشد. همچنین خوب است بدانید که برخی از افراد گاهی بهبودی خود‎به‎خودی بیماری را هم تجربه می‎کنند. این اتفاق بسیار نادر است اما به هر حال احتمال آن وجود دارد.

چه چیزی باعث تشدید این بیماری می‏شود؟

افراد مبتلا به این بیماری اغلب دوره‎هایی دارند که طی آن علائم پوستی‎شان بدتر می‏شود. محرک‎های این بیماری عبارتند از:

  • هوای سرد و خشک
  • پوست خشک
  • بیماری
  • عفونت
  • آسیب‎های پوستی مانند بریدگی و خراش
  • فشار
  • مصرف داروهای خاص

عود پسوریازیس چقدر طول می‏کشد؟

عود این بیماری می‎تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. معمولا بعد از شعله‎ورشدن بیماری دوره‎هایی وجود دارد که در آن علائم کاهش می‎یابد. عود این بیماری با لکه‎های پوستی قرمز، خشک و ضخیم مشخص خواهد شد. این لکه‎ها گاهی اوقات حاوی پوسته‎های سفید مایل به نقره‎ای است که باعث خارش یا سوزش می‏شوند. پوست ممکن است به حالت ترک‎خورده هم تغییر شکل داده که در نهایت منجر به خونریزی شود.

پلاک‎های ایجاد شده ناشی از این بیماری اغلب روی پوست سر، کمر، زانوها، چین‎های پوستی (زیربغل، زیر سینه‎ها، کشاله ران و ...) و اندام تناسلی ظاهر می‏شوند.

سایر علائم شامل موارد زیر است:

  • تغییرات ناخن از جمله سوراخ‎شدن، ضخیم‏‎شدن، برآمدگی، تغییر رنگ، جداشدگی از بستر ناخن
  • اثرات عاطفی مانند افسردگی و اضطراب
  • علائم مفصلی مانند سفت و متورم شدن مفاصل در صورتی که فرد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک 4 باشد

درمان سریع و استفاده از داروهای پوستی می‎تواند به بهبود یا کاهش علائم بیماری پوستی پسوریازیس کمک کند.

پسوریازیس چگونه درمان می‌شود؟

درمان‎های مختلفی برای این بیماری وجود دارد که شامل داروهای موضعی، فتوتراپی، داروهای سیستمیک، داروهای بیولوژیک و کورتیکواستروئیدها است.

داروهای موضعی، داروهایی هستند که روی پوست استفاده می‏شوند. از جمله‎ی آن‎ها عبارتند از:

  • مهارکننده های کلسینورین برای کاهش التهاب و تشکیل پلاک‌های پوستی
  • کورتیکواستروئیدها برای تسکین خارش و التهاب
  • قطران زغال سنگ برای بهبود پوسته پوسته شدن و تورم
  • مرطوب‌کننده برای رفع خشکی و خارش پوست
  • اسید سالیسیلیک برای از بین بردن پوست مرده
  • رتینوئیدها برای کاهش التهاب

فتوتراپی نیز درمانی است که طی آن پزشک با استفاده از اشعه ماوراء بنفش نواحی پوستی مدنظر را بهبود می‎دهد.

داروهای سیستمیک اما بر کل بدن تاثیرگذاشته و در افراد مختلف نتایج متفاوتی دارد. این داروها با سرکوب سیستم ایمنی بدن، به کاهش تشکیل سلول‎های پوستی کمک خواهند کرد. از جمله آن‎ها می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیکلوسپورین
  • متوترکسات
  • رتینوئیدهای خوراکی
  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی

داروهای پوستی برای درمان بیماری

خوب است بدانید برخی درمان‎های خانگی نیز برای بیماری پسوریازیس می‎تواند مفید باشد. تغییرات سبک زندگی می‎تواند به مدیریت علائم این بیماری کمک کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و اجتناب از استرس، هوای سرد و سیگار می‎تواند مفید باشد.

سخن پایانی

همان‎طور که دیدید، پسوریازیس نوعی بیماری مادام‎العمر است که علائم آن با استفاده از برخی داروهای پوستی می‎تواند بهبود یابد به طوری که پوست به طور کامل از آثار آن پاک شود. درمان‎های مختلفی برای این بیماری وجود دارد و بدن هر شخص نسبت به این درمان‎ها واکنش‎های متفاوتی نشان می‎دهد. برخی مراقبت‎های خانگی نیز وجود دارد مانند استفاده از مرطوب‎کننده‎های مناسب برای کاهش خشکی پوست. در نهایت لازم است بگوییم که از زمانی که درمان را شروع می‎کنید حدودا به 12 هفته زمان نیاز خواهید داشت تا بدن بتواند واکنش‎های مثبت خود را به آن نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha