شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴
سلامت نیوز : تحصیل كرده، بیشتر از اشخاص‌كم سواد، تمایل به خرافه دارند. آن هم خرافاتی مانند رمالی، جادوگری، سركتاب باز كردن، فال بینی و كف بینی و پیشگویی. اینچنین كه مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند كف بینی و رمالی در جامعه تحصیلكردگان كشور نفوذ كرده است. یك كارشناس در وزارت بهداشت و درمان می‌گوید سه چهارم مراجعان به دعانویس‌ها افراد تحصیلكرده هستند.

رئوفه قیومی كارشناس سلامت روان وزارت بهداشت تاكید می‌كند تمایل به آسایش و زحمت‌ نكشیدن باعث ترغیب افراد برای مراجعه به این قشر می‌شود. همچنین برخی رفتارهای غلط، ریشه در تربیت ناصحیح دوران كودكی دارد، مثلا یك خانم خانه‌دار كه خانه‌ نامرتبی دارد و نحوه برقراری ارتباط با همسرش صحیح نیست، مسلما در زندگی زناشویی دچار مشكل می‌شود اما به جای اصلاح رویه‌ خود برای حل مشكل به دعانویس مراجعه می‌كند.

به گفته كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت دلایل دیگر مراجعه تحصیلكردگان شكست خورده به رمال‌ها و كف بین‌ها، تنبلی، تنهایی، ناراحتی‌های اعصاب و روان، عدم توانایی در برقراری رابطه با دیگران، عدم اعتماد به نفس، سستی در اعتقادات مذهبی و عدم مهارت در حل مسائل و مشكلات است. این آمار سرگیجه آور در حالی منتشر می‌شود كه مسئولان وزارت بهداشت در نشست خبری هفته سلامت امسال، اعلام كردند 10 درصد از مردم، طی یك سال گذشته، به رمال‌ها و جادوگران مراجعه كرده‌اند. در این نشست، دكتر آفرین رحیمی موقر، مسئول طرح همایش ملی سطح روان كشور گفت: در این طرح ملی، با بررسی جمعیت 15 تا 64 سال مشاهده شد 10 درصد جمعیت كشور در طول یك سال گذشته برای دریافت خدمات اعصاب و روان به افراد غیربهداشتی مراجعه كرده‌اند كه شامل دعانویس، رمال، حجامت و عطاری بوده است. این مسئول تاكید می‌كند در این مطالعه ملی سه هزار روانشناس در سطح استان‌ها و شهرستان‌های كشور مشاركت داشته‌اند و 8 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این آمار به وضوح نشان می‌دهد 7 و نیم میلیون نفر ایرانی در سال گذشته به جادوگران كوپنی مراجعه كرده‌اند كه سه چهارم آنها یعنی بیش از 5 میلیون نفرشان، تحصیلكرده هستند.



رواج خرافه در سال‌های اخیر

مراجعه به رمال‌ها و جادوگران، طی سال‌های اخیر در كشور روندی افزایشی داشته و در اشكال گوناگونی مثل رمل، اسطرلاب، فال قهوه، فال چای، فال نخود، پیشگویی، كف‌بینی، طلسم و طلسم‌شكنی، جادو و ادعاهای گوناگون درباره ارتباط با عالم متافیزیك ظاهر شده است. افراد معتقد به این امور نامتعارف و خلاف عقلانیت پس از مراجعه به سرشاخه‌های ترویج خرافات (رمال‌ها، كف بین‌ها، فالگیرها، جادوگرها و پیشگوها) حاضرند مبالغ زیادی را بپردازند. البته حتی اگر قلبا هم راضی به پرداخت این هزینه‌های گزاف نباشند.



اقتصاد رمالی در كشور

كارشناسان معتقدند درآمد رمالهایی كه كار و بارشان گرفته، سكه است. آنها می‌گویند یك رمال موفق و معروف! بین 4 تا 6 میلیون تومان، درآمد ثابت ماهانه دارد. این در حالی است كه پایه حقوق و دستمزد یك كارگر تمام وقت در امسال، تنها 330 هزار تومان تعیین شده، به بیان دیگر، رمال‌ها بین 15 تا 20 برابر یك كارگر، جیب مشتریان خود را خالی می‌كنند. چندی پیش یكی از روزنامه‌های صبح، از پرداختن یك میلیون تومان توسط یك كارشناس اقتصادی به رمالش خبر داد. در این خبر آمده بود: «مهرداد-ع» كه مدرك لیسانس اقتصاد هم دارد پس از شنیدن جواب رد از سوی خانواده مریم، دختر مورد علاقه‌اش، دست به دامان یك جادوگر می‌شود. مهرداد ماجرا را اینگونه شرح می‌دهد: ‌«وقتی به این فرد مراجعه كردم گفت نوشتن یك جادو كه می‌تواند خانواده مریم را راضی كند تو را به دامادی بپذیرند، یك میلیون تومان آب می‌خورد»! مهرداد این مبلغ را پرداخت می‌كند اما دریغ از راضی شدن خانواده مریم! با وجودی كه كارشناسان وزارت بهداشت می‌گویند خرافه و رمالی در كشور افزایش پیدا كرده و بیشتر مشتریان خرافات، تحصیلكردگان هستند، برخی از روانشناسان، عامل جهل را در رواج خرافه، موثر می‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha