صداهای موجود در شهرها می توانند به قدری بلند باشند که به سلول های مویی گوش داخلی آسیب برساند و منجر به کاهش شنوایی، وزوز گوش (زنگ در گوش) و افزایش حساسیت به صدا شود.

زندگی در یک شهر پر سروصدا به شنوایی ما آسیب می‌رساند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از نشریه تخصصی مدیکال اکسپرس،به عنوان مثال، عبور قطار مترو می تواند ۱۰۰ دسی بل صدا تولید کند- به اندازه ای که باعث آسیب دائمی شنوایی می‌شود.

«جسیکا گالاتیوتو»، یک متخصص شنوایی در آمریکا در این باره می گوید: شنوایی به دلایل زیادی مهم است. من همه را تشویق می کنم که در مورد سلامت شنوایی اطلاعات کسب کرده و شنوایی خود را دائما بررسی کنند. همچنین برای بزرگسالان، مهم است که از دست دادن شنوایی خود را تشخیص داده و به موقع آن را درمان کنند.

بنابر اعلام آکادمی شنوایی شناسی آمریکا، کاهش شنوایی سومین مشکل شایع سلامت در ایالات متحده در میان افراد مسن و سالمند است. با این حال کودکان نیز در معرض خطر هستند. این آکادمی می گوید از هر هشت کودک و نوجوان بین شش تا ۱۹ سال، یک نفر دچار کم شنوایی ناشی از سر و صدا هستند.

در همین حال داده‌های یک مطالعه جدید نشان می دهد که کاهش شنوایی ممکن است تاثیرگذارترین عامل خطر قابل پیشگیری برای زوال عقل در اواسط زندگی باشد اما اثربخشی استفاده از سمعک در کاهش خطر زوال عقل در دنیای واقعی تا مدت‌ها نامشخص مانده بود.

متخصصان دریافتند در مقایسه با افراد با شنوایی طبیعی، افرادی که از سمعک استفاده نمی کنند، ۴۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند. افزایش خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که از سمعک استفاده می کردند نیز وجود نداشته است.

متخصصان این مطالعه اظهار کردند: یافته‌های ما نیاز فوری به استفاده زودهنگام سمعک‌ها را زمانی که فردی شروع به تجربه اختلال شنوایی می‌کند، برجسته کرده است.

چگونه شنوایی خود را حفظ کنیم؟

کاهش شنوایی یک فرآیند تدریجی است و آسیب وارده ناشی از قرار گرفتن در معرض صدا غیر قابل برگشت است. با این حال برخی عادات به حفظ سلامت شنوایی شما در طول زمان کمک می‌کنند که عبارتند از:

- استفاده از محافظ شنوایی: یکی از راه‌های محافظت از گوش‌هایتان در برابر خطر کاهش شنوایی ناشی از سر و صدای زیاد و غیراستاندارد، استفاده از گوش‌گیر یا گوش‌بند است که شدت صدا را کاهش می‌دهد.

- از هدفون های حذف کننده نویز استفاده کنید: هدفون های حذف کننده نویز می توانند به کاهش میزان نویز وارد شده به گوش شما کمک کنند. این وسیله به ویژه برای افرادی که با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد می کنند یا در محیط های پر سر و صدا کار می کنند، می تواند مفید باشد.

- در مکان های آرام استراحت کنید: از مناطق پر سر و صدا اجتناب کنید یا در مکان های آرام استراحت کنید تا به گوش های خود استراحت دهید. اگر ناگزیر به قرار گرفتن در یک محیط پر سر و صدا هستید، زمان حضور خود را در آنجا محدود کنید.

- میزان سر و صدای محیط اطراف خود را بسنجید: به سطوح سر و صدای اطراف خود توجه کنید و برای محافظت از شنوایی خود اقدامات لازم را انجام دهید. اگر متوجه شدید که صدای هدفون شما خیلی زیاد است، آن را کم کنید. اگر در یک کنسرت با سر و صدای زیاد هستید، از بلندگوها فاصله بگیرید.

- شنوایی خود را بررسی کنید: معاینات منظم شنوایی می تواند هر گونه کاهش شنوایی را زود تشخیص دهد، بنابراین می‌توانید از آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha