شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 358500

تخلیه یا رهاسازی احساسات منفی و فروخورده - می تواند احساس خوبی داشته باشد. اما آیا واقعا برای شما خوب است؟ تمرکز بر افکار و احساسات منفی بیشتر ضرر دارد تا فایده؟

تخلیه احساساتِ منفی برای سلامتی خوب است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی کارشناسان می گویند که این امر به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله اینکه چه کسی در جلسه تخلیه احساسات حضور دارد، هر چند وقت یک بار یک فرد این کار را انجام می دهد و نوع بازخوردی که دریافت می کند چیست؟

راشل میلشتاین، روانشناس رفتاری در کلینیک سبک زندگی پزشکی در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون، می گوید: «به طور کلی، ما باید احساسات منفی خود را از بین ببریم. با این حال، روش‌هایی که ما این کار را انجام می‌دهیم مهم است.»

چرا تخلیه احساسات

روابط شخصی، کار، امور مالی و تبعیض تنها برخی از عوامل استرس زای روزانه هستند که ممکن است نیاز افراد به تخلیه را افزایش دهند. تحقیقات نشان می دهد که این نوع استرس می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد، در حالی که رهاسازی یا مدیریت استرس می تواند سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشد و این خطر را کاهش دهد. داشتن یک شبکه حمایت اجتماعی قوی با سلامت روانی بهتر مرتبط است.

میلشتاین گفت که انتقال به افراد در آن شبکه یکی از راه‌های کاهش تأثیر عوامل استرس‌زای روزانه است. تماس با یک دوست می‌تواند مفید باشد. این به ما کمک می‌کند تا با شبکه‌های پشتیبانی اجتماعی خود ارتباط برقرار کنیم که تعیین‌کننده بزرگی برای رضایت از زندگی و رفاه کلی است.

مخاطبان خود را عاقلانه انتخاب کنید

او گفت که صحبت با کسی که از احساسات شما حمایت می کند می تواند مفید باشد، حتی اگر آن شخص دیدگاه متفاوتی ارائه دهد.

جاناتان شفر، دانشیار روانشناسی سلامت بالینی در دانشگاه کلرادو گفت: اما ابراز احساسات به کسی که احساسات شما را نادیده می گیرد، می تواند مضر باشد. "اشتراک گذاری و دریافت نکردن پاسخ از طرف مقابل ممکن است باعث شود احساس کنید ارزشی ندارید یا دوست داشتنی نیستید."

پیامد منفی دیگر می تواند این باشد که شنونده از گوش دادن خسته شود. او گفت: «اگر بارها و بارها این کار را انجام دهید، ممکن است این شخص تمایلی به حضور نداشته باشد و این می تواند یک ارتباط اجتماعی را از بین ببرد.

شفر گفت: برای عوامل استرس زای اصلی، صحبت با یک درمانگر ممکن است مفیدتر باشد.

تخلیه احساسات بدون تماشاگر

شفر گفت: اگر از صحبت کردن با صدای بلند احساسات با شخص دیگری احساس ناامنی می کنید، جایگزین دیگر نوشتن احساسات است.

مطالعات فواید سلامتی بی‌شماری را برای تمرین نوشتن احساسات به صورت روزانه، یافته‌اند. نشان داده شده است که به بهبود تجربیات آسیب زا کمک می کند و به کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی، بهبود خواب و کاهش افسردگی و درد کمک می کند.

نکات مثبت را فراموش نکنید

شافر چه با انتشار احساسات بر روی کاغذ و چه به صورت حضوری، یافتن راه هایی برای تمرکز بر روی وجوه مثبت و منفی احساسات را پیشنهاد می کند. به عنوان مثال، به گفته او، پایان دادن به یک جلسه تخلیه با تمرکز بر چیزهایی که فرد به خاطر آنها سپاسگزار است، می‌تواند به بازیابی احساسات مثبت کمک کند، همانطور که تمرین‌های تمرکز حواس می‌تواند کمک کند.

او پیشنهاد کرد: «برای برخی از انواع آرامش، مانند تنفس عمیق یا مدیتیشن پس از آن، برنامه ریزی کنید.

راه های دیگر برای کاهش استرس

میلشتاین گفت که ورزش همچنین می تواند استرس و احساسات منفی را از بین ببرد.

او گفت: " فراموش نکنید که شوخ طبعی نیز یک استراتژی مقابله ای واقعا خوب است." گفتن با یک دوست با حس شوخ طبعی ممکن است دو برابر مفید باشد، زیرا "گاهی اوقات افراد دیگر می توانند به ما کمک کنند جنبه خنده دار چیزها را ببینیم."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha