دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 363910

احتمالاً این جمله را شنیده‌اید که « لبخند مسری است » و وقتی کسی به شما لبخند زد، بلافاصله به او لبخند زدید. یا شاید این عبارت، «بدبختی، همراهی را دوست دارد» و به‌عنوان نگاه بد خلقی دیگران، گروهی از مردم را تحت تأثیر قرار داد. یا شاید متوجه شده اید که اگر کسی که به او اهمیت می دهید صدمه می بیند، شما هم همراه با او احساس درد می کنید.

واقعا احساسات واگیر دار است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند وقتی هر یک از این پدیده ها را تجربه می کنید، در حال تجربه سرایت عاطفی هستید. جیلیان آمودیو ، توضیح می‌دهد: «سرایت عاطفی راهی برای توصیف چگونگی انتشار احساسات یا رفتارها بین افراد و/یا گروه‌ها است .

انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند و ما به محرک های دنیای اطرافمان واکنش نشان می دهیم و پاسخ می دهیم. جای تعجب نیست که از آنجایی که ما موجوداتی اجتماعی هستیم، احساسات و رفتارهای ما تحت تأثیر اطرافیانمان قرار می گیرد.»

چه چیزی باعث سرایت عاطفی می شود؟

سرایت عاطفی زمانی رخ می دهد که یک فرد به محرک هایی که با دیدن احساسات شخص دیگر احساس می کند پاسخ دهد. مطالعات اولیه نشان داد که سرایت عاطفی به صورت ناخودآگاه رخ می دهد، به عنوان یک رفتار کپی شده بر اساس آنچه که شخص مشاهده می کند. اما چیزهای بیشتری از این وجود دارد. چندین عامل روانی نیز بر واکنش عاطفی شما تأثیر می گذارد.

«عوامل مختلفی می‌توانند بر سرایت عاطفی تأثیر بگذارند یا باعث ایجاد آن شوند. اینها می تواند شامل ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی مانند حالات چهره و زبان بدن باشد. سایر عوامل محیطی مانند موسیقی، رایحه‌ها و جو نیز می‌توانند تأثیر بگذارند.»

به اتاقی فکر کنید که پر از افرادی است که در حال تماشای یک استندآپ کمدین هستند. داستان خنده دار و اعمال مجری باعث واکنش عاطفی مسری شادی و خنده می شود. در مورد عوامل محیطی، اتاقی که در آن همه چیز مرتب باشد می تواند احساس آرامش، آرامش و آسایش را ایجاد کند. و این احساس برای هر کسی که وارد می شود مسری است.

تبلیغ‌کنندگان، فیلم‌سازان، رستوران‌داران، تعداد زیادی از افراد دیگر برای متقاعد کردن شما به خرید چیزی یا ایجاد حسی در درونتان، بر سرایت عاطفی تکیه می‌کنند.

عواطف منفی راحت‌تر سرایت میکند

اما همانطور که می توان احساسات مثبت را به اشتراک گذاشت، احساسات منفی نیز می توانند به اشتراک گذاشته شوند. زمانی که بازداری هایتان کم است، به احتمال زیاد از احساسات خشم، ناامیدی یا افسردگی کپی می کنید.

«چیزهای اولیه مانند بد خوابی، نخوردن غذا در آن روز، و یا استرس بیش از حد، فرد را در برابر سرایت عاطفی آسیب پذیرتر می کند. زیرا در سطح اساسی، شما به راحتی در جریان عاطفی بیرونی قرار می گیرید .

خواه آگاهانه یا نه، اگر متوجه تغییرات خلق و خوی خود شوید، خلق و خوی دیگران را منعکس کنید، یا عواطف یا احساسات گروهی را بپذیرید، سرایت عاطفی را تجربه می کنید.

سرایت عاطفی به نورون های ما مرتبط است

تحقیقات نشان می دهد که می تواند دلیلی عصبی برای تقلید احساسات به نام سیستم عصبی آینه ای نیز وجود داشته باشد. اساساً، نورون های خاصی در مغز زمانی فعال می شوند که انسان انسان دیگری را در حال انجام کاری مشاهده کند.

شخصی مشاهده می کند سپس آنچه را که می بیند منعکس می کند. با احساسات، این بدان معناست که اگر فرد دیگری را در حال گریه کردن، خنده، عبوس کردن یا لبخند زدن ببینید، آنچه را که انجام می دهد، "آینه" می کنید و احساسات آنها مسری می شود. یادگیری انعکاس احساسات مراقبین ما در واقع یک نقطه عطف رشد برای نوزادان است که می تواند به توضیح اینکه چرا این عادت ادامه دارد کمک کند.

مراحل سرایت عاطفی و تاثیر آن

اگرچه به نظر می رسد که سرایت عاطفی قبل از اینکه متوجه شوید اتفاق می افتد، کارشناسان می گویند که در واقع در مراحلی اتفاق می افتد.

البته لبخند زدن و خندیدن راه های مثبتی برای به اشتراک گذاشتن احساسات هستند. جای تعجب نیست که وقتی لبخند می‌زنید و احساسات دیگران را منعکس می‌کنید، احساس شادی بیشتری می‌کنید و استرس کمتری دارید .

ما تأثیرات سرایت عاطفی گسترده بر گروه‌ها و رفتارهای اجتماعی را به شیوه‌های مثبت تحت تأثیر قرار داده‌ایم، مانند لبخندی که ادامه می‌یابد، ارتباط و هیجانی که در یک کنسرت احساس می‌کنیم، احساس حمایت و اجتماعی که در رویدادهایی مانند یادبودها و مراسم‌های شب زنده‌داری پخش می‌شود.

احساسات مسری منفی اثر مضری دارند

وقتی احساسات منفی است، سرایت عاطفه می‌تواند منجر به فرسودگی شغلی و احساس ناآرامی از خود شود. همانطور که احساسات دیگران یا محیط اطراف خود را به عهده می‌گیرید، ممکن است سخت باشد که در تجربه یا دیدگاه خود در لحظه ثابت و واضح بمانید.

وقتی این در مقیاس بزرگتر یا در یک گروه اتفاق می افتد، سرایت عاطفی می تواند به ذهنیت گروه اوباش منجر شود و خشونت را گسترش دهد. همچنین می تواند فضای ترس و وحشت گسترده را ایجاد کند. نکته کلیدی در هر موقعیتی این است که بدانید چه اقداماتی می توانید برای مدیریت سرایت عاطفی خود بردارید.

استراتژی هایی برای کمک به کنترل سرایت عاطفی

بسیاری از مردم دوست دارند جنبه های منفی را مدیریت کنند و از جنبه های مثبت سرایت عاطفی استفاده کنند. خوب یا بد، مراحلی وجود دارد که می توانید برای مدیریت واکنش های خود بردارید.

  1. دریابید که چه اعمالی، کلامی و غیرکلامی، شما را وادار به پاسخگویی می‌کند. آیا احساسی را که آنها در شما ایجاد می کنند را دوست دارید؟ اگر نه، اکنون می دانید که به چه چیزی توجه کنید.
  2. لحظه ای توقف کنید و آنچه را که در حال وقوع است پردازش کنید. سپس یک نفس عمیق بکشید. حالا که به خودتان فرصت دادید، بیایید از بدنتان به نفع خود استفاده کنید. تنفس عمیق بسیار تنظیم کننده است. وقتی این کار را انجام می دهید، بدنتان به ذهنتان می گوید که همه چیز درست خواهد شد. و بدن و ذهن شما شروع به متمرکز شدن در کنار هم می کنند.»
  3. همدلی با دیگران را تمرین کنید. کار کردن از محل دلسوزی به شما این امکان را می دهد که در مقابل جذب احساسات دیگران، شفاف و جدا باقی بمانید. "همدلی به ما امکان می دهد با دیگران ارتباط برقرار کنیم و احساسات آنها را به گونه ای به اشتراک بگذاریم که پشتیبانی را فراهم کند. آمودیو خاطرنشان می‌کند که وقتی شروع می‌کنیم وزن احساسات دیگران را به‌عنوان احساسات خود به عهده می‌گیریم، یا دیگر احساسات را به عنوان «آنها» نمی‌شناسیم، این زمانی است که از مرز عبور می‌کنیم.
  4. محیطی ایجاد کنید که بهترین ها را در شما به نمایش بگذارد. این شامل بودن در جمع افرادی است که به شما آرامش می دهند و شما را راحت می کنند.
  5. روی استفاده از روش های مقابله ای که برای شما مفید است، کار کنید. آمودیو توصیه می کند: «راهبردهای مقابله ای مانند تنفس عمیق، تجسم، و بازسازی شناختی را در موقعیت های ناراحت کننده شناسایی و استفاده کنید.

زندگی پر از لحظات سرایت عاطفی است. نکته کلیدی این است که بدانید چگونه آنها را پیمایش کنید و کاری کنید که برای شما کار کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha