یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 358567

بدن یک کودک می‌تواند تا 5 برابر سریع‌تر از یک بزرگ‌سال گرم شود؛ از طرفی دمای داخل خودرو می‌تواند طی یک ساعت و درحالی‌که دمای بیرون ۱۶ درجه  است به ۳۸ برسد.   

مرگ کودکان در خودروهای داغ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، مرگ‌ومیر ناشی از خودروهای داغ در کودکان طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. به گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات‌ متحده، تقریبا هر ۱۰ روز یک کودک پس از رها شدن در خودروی داغ براثر گرمازدگی جان خود را از دست می‌دهد. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند این مشکل محدود به تابستان نیست.


چرا خودرو به قاتل کودک تبدیل می‌شود؟


ازآن جایی‌که بدن نوزادان و کودکان خردسال هنوز در حال رشد است، آن‌ها به گرما مانند بزرگ‌سالان واکنش نشان نمی‌دهند. بدن یک کودک می‌تواند تا 5 برابر سریع‌تر از یک بزرگ‌سال گرم شود. این امر به این دلیل است که کودکان خردسال و به‌خصوص نوزادان، چربی اضافی زیر پوست دارند که مانند یک پتوی عایق عمل می‌کند و سطح پوست کمتری برای تعریق و از دست دادن گرمای بدن دارند؛ بنابراین آن‌ها به‌سادگی در مقابله با گرمای بیش‌ازحد مشکل دارند. علاوه بر این، نوزادان و بچه‌های کوچک زودتر از بزرگ‌سالان دچار کم‌آبی می‌شوند.


حتی وقتی دمای بیرون 16 درجه باشد داخل خودرو خطرناک است


حتی اگر هوای بیرون گرم نباشد و پنجره‌های خودرو باز باشد، باز هم دما در خودرو به شکل خطرناکی بالا می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد که دمای داخل خودروی بسته می‌تواند در عرض یک ساعت و زمانی که هوا در بیرون فقط ۱۶ درجه سانتی‌گراد است تا ۳۸ درجه افزایش یابد.


کنجکاوی کودکان دردسرساز می‌شود


نزدیک به یک‌سوم مرگ‌ومیرهای داخل خودروی داغ ناشی از ورود کودکان کنجکاو به‌تنهایی به وسایل نقلیه است. در برخی موارد آن‌ها توان باز کردن دوباره در ِخودرو را ندارند و ممکن است از حال بروند. خودروها را همواره، به‌خصوص در گاراژ و پارکینگ، قفل نگه دارید. همچنین به یاد داشته باشید که بچه‌ها می‌توانند از شما بیاموزند که چطور با کلید، قفل خودرو را باز کنند، بنابراین کلیدهای خود را دور از دسترس کودکان قرار دهید. به کودکان خردسال بیاموزید که اگر در خودرو گیر کردند، باید بوق بزنند تا کمک برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha