رئیس اورژانس آذربایجان شرقی با اشاره به راه‌های جلوگیری از گرمازدگی با توجه به تعطیل اعلام شدن روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به دلیل گرمی بیش از حد هوای کشور، گفت: مصرف مایعات غیرشیرین از جمله دوغ و آب در پیشگیری از بروز گرمازدگی تاثیر بسزایی دارد.

مصرف دوغ و آب برای جلوگیری از گرمازدگی فراموش نشود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر اصغر جعفری روحی در تشریح نکات مهم برای جلوگیری از گرمازدگی در این روزها، اظهار کرد: افراد مسن، کودکان و خانم‌های باردار بیشترین خطر گرمازدگی را در این ایام دارند و این گروه‌های فردی باید بیش از سایرین مواظب خود باشند.

وی افزود: افراد بایستی در این روزها کمتر در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند و کارهای بدنی همراه با تعریق زیاد و فعالیت بدنی بالا را در زیر نورآفتاب به حداقل برسانند.

وی تاکید کرد: افراد سعی کنند تا هر چند دقیقه یکبار که در زیر نور آفتاب قرار می‌گیرند، حتما استراحت کافی داشته باشند. یکی از علائم اولیه گرمازدگی نیز دردهای عضلانی است و بروز دردهای عضلانی به خصوص در پشت ساق پا و پشت بازو و دست‌ها، زنگ خطر شروع گرمازدگی است و افراد بلافاصله پس از شروع این دردها باید از محیط گرم خارج شده و مصرف مایعات را بیشتر کنند.

جعفری گفت: اگر خدای نکرده فرد مسن، خانم باردار و یا کودکی دچار علائم گرمازدگی مثل دردهای عضلانی و افت سطح هوشیاری و بثورات پوستی شد حتما برای مایع درمانی و اقدامات خنک کننده به پزشک مراجعه شود.

وی در خصوص علائم گرمازدگی نیز تاکید کرد: گرمازدگی مراحل و علائم مختلفی دارد که معمولا از دردهای عضلانی آغاز شده و به مرور تشدید می‌شود. افت سطح هوشیاری، خواب آلودگی، اختلال تعادل، بیقراری، سرگیجه و حتی کما از علائم آن بوده و احتمال مرگ نیز در صورت تاخیر در درمان وجود دارد.

وی با بیان این‌که بهترین راه پیشگیری از گرمازدگی، دوری از محیط گرم، کار شدید و سنگین در زیر نورآفتاب و مایع درمانی مناسب است، گفت: کلاه گذاشتن، بستن دستمال خنک به سر و کار کردن زیر سایه تاثیرات خوبی در جلوگیری از گرمازدگی دارد.

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی هم‌چنین با اشاره به تعطیلات پیش رو و افزایش مسافرت‌ها، خاطرنشان کرد: این مسافرت‌ها باعث افزایش گرمازدگی در افراد می‌شود؛ در این راستا توصیه می‌کنیم که مردم عزیز طی این مدت در خانه بمانند و از مسافرت پرهیز کنند و اگر به مسافرت می‌روند، حتما به توصیه‌های گفته شده به خصوص در مورد کودکان و خردسالان عمل کنند.

وی افزود: نوزادان باید به صورت مرتب از شیرمادر استفاده کنند و از قرارگیری کودکان و خردسالان در زیر نورآفتاب جلوگیری شود. اگر بچه‌ای در این روزها دچار علائم کم آبی شد، پودر «اوآراس» می‌تواند به بهبود وضعیت او کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha