یکی از فاکتورهای مهم در داشتن زیبایی، موهای پرتراکم است، ولی متاسفانه امروزه بسیاری از افراد به­ دلایل مختلفی مانند افزایش سن و استرس، هورمون­ها، سطح قندخون بالا، بیماری­های زمینه ­ای مانند دیابت درگیر ریزش شدید و غیرطبیعی مو هستند.اگر این ریزش مو در مقدار زیادی ادامه پیدا کند، نام طاسی را به خود می­گیرد. همین امر موجب شده این افراد برای درمان و برگرداندن موهای خود، نسبت به عمل جراحی کاشت مو ترغیب شوند. اما مسئله حائز اهمیت این است که کاشت مو در بیماران دیابتی چگونه صورت می­گیرد؟

کاشت مو در بیماران دیابتی چگونه است؟

دیابت و تاثیر آن بر رویش مو

ریزش مو قسمتی از روند طبیعی چرخه مو است و روزانه 50 تا 100 تار موی هر فرد ریخته میشود و موهای جدید جایگزین میشوند. این موضوع در افراد سالم به طور طبیعی اتفاق میافتد، اما دیابت میتواند باعث نازک شدن مو و ریزش، در بعضی از افراد شود.

از جمله دلایلی که افراد دیابتی دچار ریزش مو میشوند، میتوان به استرس مداوم بر اثر بیماری که نتیجه آن نوسانات هورمونی است، اشاره کرد و افراد دیابتی که دیابت کنترل نشده ای دارند، دچار سطح قند خون بالا هستند و همین موضوع به طور غیرمستقیم در ریزش مو اثر دارد.

نحوه اثرگذاری دیابت روی ریزش مو

به علت سطح گلوکز بالا در دیابت، شاهد کاهش اکسیژن خون و اکسیژن دریافتی فولیکول مو خواهیم بود. همانطور که اشاره شد، استرس مداوم باعث بهم خوردن تعادل تولید هورمونها میشود و همین امر مانع از رشد مجدد موها خواهد شد. از طرفی دیگر، داشتن نوسانهای نامنظم قندخون، موجب گردش نامناسب خون میشود و مواد مغذی مورد نیاز مو به خوبی تامین نخواهد شد.

باتوجه به مطالب گفته شده، موهای ریخته گاهی با روشهای جراحی، درمان میشوند و دوباره رشد میکنند. درصورتیکه ریزش دائمی است، برای درمان آن مسئله کاشت مو برای بیماران دیابتی مطرح خواهد شد که در ادامه به تشریح بیشتر آن میپردازیم.

کاشت مو در بیماران دیابتی

کاشت مو در افراد دیابتی مانند افراد سالم نیست و چالش‌ها و مشکلاتی را به همراه دارد. اولین چالش مهم در کاشت مو این افراد، کنترل قندخون و سطح انسولین بدن فرد است.

دومین چالش، مربوط به متابولیسم بدن این افراد میشود. زیرا در چنین شرایطی، سرعت بهبود زخم و بهبود پوست سر پایین است و همین امر موجب تفاوت در کاشت مو افراد دارای دیابت با افراد سالم میشود.

قابل ذکر است که امکان کاشت مو برای آن دسته از افرادی مناسب است که قادر به کنترل بیماری هستند و با توجه به نوع دیابت فرد که نوع یک است یا نوع 2، می‌توان روش‌های مختلف کاشت مو را مطرح کرد.

کاشت مو در بیماران دیابتی نوع یک

بیماران دیابتی نوع یک توانایی تولید هورمون انسولین را ندارند، این بیماران به طور روزانه علاوه بر مصرف دارو باید انسولین هم استفاده کنند. به همین جهت کاشت مو در بیماران دیابتی دشوار است، چون جراح با مشکل کنترل گلوکز خون و بهبود زخم ها مواجه میشود.

به همین دلیل جراح برنامه رژیمی غذایی جدید را مطرح میکند و اگر بیمار داروهای تجویزشده را به طور منظم مصرف کند، امکان کاشت مو برایش فراهم خواهد شد.

دقت داشته باشید که به علت طولانی بودن عمل جراحی کاشت مو، باید به صورت مداوم گلوکز خون چک شود و حتی بعد از عمل کاشت مو، نیاز به مراقبتهای مخصوصی احساس میشود.

کاشت مو در بیماران دیابتی چگونه است؟

روش کاشت مو در بیماران دیابتی نوع 2

در بیماران دیابتی نوع 2 هورمون انسولین به مقدار کمی تولید میشود و شدت این بیماری در افرادی که سبک زندگی سالمی دارند، کمتر است. در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با کنترل قند خون، مشکلی حین عمل پیش نمی آید. ازاین رو نام این عمل را "ایمن" گذاشته اند.

روشهای کاشت مو

کاشت مو برای بیماران دیابتی معمولا به 2 روش FUT و FUE انجام میشود:

  • FUT: در این روش گرافتهای مو از پشت سر به صورت نواری طی یک عمل جراحی برداشته می شود و بعد از برداشتن، همان قسمت اهداکننده بخیه زده شده و نوار پوست سر را زیر میکروسکوپ میگذارند و فولیکولها را جدا میکنند و به این ترتیب، فولیکول ها آماده کاشت خواهند شد.
  • FUE: در این روش هر تار مو به طور جدا از بانک مو استخراج شده و در محل کاشت قرار داده میشود. FUE را میتوان یک روش کاشت موی طبیعی دانست که بدون بیهوشی و سرپایی همراه با بیحسی موضعی انجام میگیرد.

نکات مهم قبل از عمل کاشت مو در بیماران دیابتی

قبل از عمل جراحی باید به چند نکته توجه کرد تا عمل خوب و موفقیت آمیزی برای افراد مبتلا به دیابت، رقم بخورد. این نکات عبارت اند از:

  • انجام آزمایش های هورمونی: قند خون باید یک روز قبل از عمل تا 7 روز بعد از آن نرمال باشد تا بتوان عمل FUE را انجام داد.
  • انعقاد خون: دیگر مسئله بسیار مهم که قبل از عمل جراحی باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله انعقاد خون است و برای بیماران دیابتی بسیار حیاتی بوده و توصیه ما این است قبل از عمل جراحی به هیچ عنوان داروهای رقیق کننده خون مصرف نشود.
  • استفاده از دارو برای بعد از عمل جراحی: همانطور که مطرح شد، خوب شدن کامل زخم ها پروسه طولانی را در افراد دیابتی دارد و در همین راستا بهتر است که برای بهبود سریع از داروهای خاصی که پزشک تجویز کرده، مصرف کنید.
  • قندخون بعد از عمل: تا چند روز پس از عمل بایستی قند خون در اندازه نرمال خود باشد و به همین علت کاهش استرس و تغذیه مناسب، تحرک کافی، مصرف مرتب داروها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ویژگی های یک کلینیک خوب، جهت کاشت مو

کاشت مو عملی است که پروسه طولانی را طی میکند و به 8 تا 10 ساعت زمان نیاز دارد. امروزه کلینک ها و پزشکان زیادی در عرصه کاشت مو فعالیت دارند و به طبع انتخاب دکتر خوب یا مرکز کاشت مو مناسب برای همه افراد مهم است و از طرف دیگر انتخاب در شهرهای بزرگی مانند تهران سخت است، زیرا کاشت مو در تهران به علت بزرگی و جمعیت بالای این شهر، انتخاب مرکز درمان و پزشک خوب را دشوار کرده است.

در ابتدا و مهمترین گام برای انتخاب فوق تخصص کاشت مو در تهران، بررسی عملکرد و سوابق پزشک و نمونه کارها به شما بسیار کمک میکند و یک سری مشخصه های مهم در انتخاب پزشک وجود دارد مانند میزان تحصیلات و سابقه کاری، میزان تخصص و مهارت و استفاده از تکنیکهای نوین.

کاشت مو در بیماران دیابتی چگونه است؟

جمع بندی

کاشت مو در بیماران دیابتی نیاز به کنترل فشارخون و بسیاری فاکتورهای دیگر دارد که جراح و پزشک معالج موظف به رعایت آنها است. برای انجام کاشت در این افراد، روشهای نوین زیادی از جمله FUT و FUE وجود دارد که هر کدام از آنها، دارای مزایای خاص خود هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha