با افزایش آلودگی‌های جوی و هوا میزان بروز سرطان‌های ریه و پوست و همچنین مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی رو به افزایش است.

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: با افزایش آلودگی‌های جوی و هوا میزان بروز سرطان‌های ریه و پوست و همچنین مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی رو به افزایش است.

کوروش اعتماد در حاشیه کارگروه تخصصی بیماری‌های غیرواگیر و تغییرات آب و هوایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت:‌ تغییرات آب و هوا یا به عبارتی آلودگی هوا دو منشأ اصلی دارد که یکسری آلوده‌کننده‌های ساخت دست بشر هستند مانند مواد شیمیایی تولید کارخانجات یا آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی و برخی عوامل آلوده‌کننده‌های طبیعی مانند گرد و غبار، تغییرات جوی، تغییراتی که در میزان رطوبت و میزان اکسیژن به وجود می آید.

وی تصریح کرد: این آلوده‌کننده‌ها از دو طریق می‌توانند بر سلامت انسان اثر بگذارند،‌گروه اول آلوده‌کننده‌هایی هستند که سبب ایجاد و بروز بیماری در انسان می‌شوند مثل تولیدات شیمیایی کارخانه‌ها یا سوخت‌های فسیلی که می‌توانند مستقیماً در ایجاد سرطان پوست و سرطان ریه دخیل باشند. مطالعات ما نشان می‌دهد که متأسفانه بروز این سرطان‌ها در کشور رو به افزایش است و شاید بخشی از این‌ها به دلیل آلودگی هوا باشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: از طرفی آلوده‌کننده‌های هوا یا جوی ممکن است مستقیماً موجب ایجاد یا بروز بیماری نشوند بلکه علائم برخی بیماری‌ها را تشدید کنند مثلاً شاید در ایجاد بیماری مانند آسم تأثیر نداشته باشند چرا که آسم بیماری معمولاً با منشأ ژنتیکی است و وابسته به عوامل ایمنی است منتهی در بروز و تشدید علائم آن که ممکن است منجر به بستری و فوت فرد بشود تأثیر دارد.

اعتماد اضافه کرد: ما حتماً باید برای کنترل آلودگی هوا یک برنامه‌های ملی داشته باشیم به خصوص آلودگی‌هایی که ساخته دست بشر هستند ولی در مورد موارد طبیعی باید هماهنگی‌ها و نشست‌های منطقه‌ای داشته باشیم چرا که آلوده‌کننده‌های طبیعی و جوی از مرزهای غربی وارد کشور می‌شوند و در صورت عدم هماهنگی منطقه‌ای موفقیت ما به تنهایی امکانپذیر نیست.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که میانگین مرگ‌های منتسب به بیماری‌های تنفسی در کشور چقدر است؟ گفت: بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی میانگین مرگ‌های منتسب به بیماری‌های تنفسی در منطقه مدیترانه شرقی در سال 2004 کمتر از کل مناطق دنیا بوده است اما در ایران میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی در همین منطقه بیشتر بوده ولی باز می‌توان گفت از میانگین جهانی این میزان کمتر است.

اعتماد گفت: آمار سال 2004 نشان می‌‌دهد که میزان مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی در کشور ما نسبت به سال 2002 حدود 2 درصد افزایش داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha