تحقیقات جدید نشان می دهد که یک نوع ملایم یوگا ممکن است یک روش مداخله زودهنگام ایده آل برای زنان مسن در معرض خطر بیماری آلزایمر باشد.

یوگا برای مغز زنان مسن معجزه می کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، در یک مطالعه کوچک که شامل کوندالینی یوگا بود، شرکت کنندگان گزارش دادند که اثرات کاهش استرس آن منجر به حافظه کارآمدتر می‌شود.

دکتر «هلن لاورتسکی»، محقق اصلی در این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «زنان تمایل دارند یوگا را با آمادگی بیشتری نسبت به مردان انجام دهند.»

کوندالینی یوگا شامل آواز خواندن، تمرینات تنفسی، مدیتیشن و ژست‌های ملایم با هدف افزایش آگاهی در ذهن و بدن است. تحقیقات علمی قبلی نشان داده است که یوگا می‌تواند به تنظیم فشار خون و افزایش تناسب قلبی تنفسی کمک کند، همچنین برای هیپوکامپ یا ناحیه‌ای در مغز که با حافظه مرتبط است، مفید است.

در این مطالعه، دانشمندان اثرات کندالینی یوگا در مقابل تمرین تقویت حافظه (MET) را بر روی هیپوکامپ در ۲۲ زن عمدتاً در دهه ۶۰ بررسی کردند. همه آنها کاهش عملکرد حافظه را گزارش کرده بودند و همچنین دارای یک یا چند عامل خطر قلبی عروقی، مانند حمله قلبی اخیر و دیابت بودند که احتمال ابتلاء به آلزایمر را افزایش می‌دهند.

هر دو گروه یوگا و MET یک جلسه تمرین در هفته، علاوه بر تمارین روزانه یا جلسات تمرینی در خانه، در مجموع ۱۲ هفته داشتند.

محققان با استفاده از اسکن MRI، شرکت کنندگان را قبل و بعد از دوره ۱۲ هفته‌ای مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که یوگا ممکن است برای ناحیه هیپوکامپ تحت تأثیر استرس مفید باشد. آنها همچنین در مقایسه با شرکت کنندگانی که MET انجام دادند، شاهد افزایش بیشتری در اتصال در منطقه بودند که ممکن است مزایای عصبی طولانی مدت این تمرین را نشان دهد.

با این حال، مشخص شد شرکت‌کنندگانی که MET انجام داده‌اند، نسبت به شرکت‌کنندگان یوگا در مورد ادغام اطلاعات از حواس در حافظه‌شان، بهبود بیشتری در مغزشان داشته‌اند، که طبق این مطالعه، می‌تواند از حافظه پشتیبانی کند.

چندین مطالعه دیگر نشان داده اند که ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلاء به زوال عقل را تا حدود ۳۰ درصد و به طور خاص بیماری آلزایمر را تا حدود ۴۵ درصد کاهش دهد.

لاورتسکی گفت: «شرکت کنندگان او که یوگا تمرین می‌کردند متوجه تفاوت در زندگی روزمره خود می‌شوند.»

وی افزود: «آنها معمولاً می‌گویند که استرس کمتری دارند و احساس می‌کنند که حافظه آنها کارآمدتر است و بهتر می‌توانند با استرس‌های روزانه کنار بیایند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha