پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 359042

منیزیم برای غلبه بر استرس و اضطراب معجزه می کند، زیرا با تحریک ترشح سروتونین و دوپامین، هورمون های شادی، خلق و خو را بهبود می بخشد. با این حال بهتر است تا حد امکان منیزیم را از منابع غذایی دریافت کنید. 

منیزیم معجزه ای برای کنترل اضطراب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث کارت، منیزیم در کنترل اضطراب به روش های مختلفی عمل می کند. مغز شما را آرام می کند و در عین حفظ سلامت مغز شما را به حالت ذهنی آرام می رساند.

مکانیسم های مختلفی که توسط منیزیم برای کاهش استرس ایجاد می شود در زیر آورده شده است:

1. منیزیم گیرنده های GABA را تحریک می کند

گیرنده های GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید) انتقال دهنده های عصبی سرکوب کننده ای هستند که فعالیت بیش از حد مغز را کند می کنند.

هنگامی که سطح GABA پایین است، مغز در تمام طول مدت فعال باقی می ماند و استراحت کردن بسیار دشوار خواهد شد. اگر احساس سنگینی می کنید، نمی توانید بخوابید و همیشه نگران هستید، این نشان دهنده سطوح پایین GABA است.

کاهش سطح GABA می تواند منجر به استرس و مسائل مرتبط با اضطراب مانند بی خوابی، حملات پانیک، سندرم روده تحریک پذیر و غیره شود. منیزیم با تحریک گیرنده های GABA به غلبه بر این مشکل کمک می کند.

2. منیزیم هورمون استرس را کنترل می کند

هنگامی که کورتیزول، هورمون استرس، افزایش می یابد، نوسانات خلقی، مه آلود شدن مغز، از دست دادن حافظه، اضطراب، از دست دادن تمرکز و غیره را تجربه خواهید کرد. منیزیم ترشح هورمون های استرس را کنترل می کند و مغز را آرام نگه می دارد.

3.منیزیم از التهاب مغز جلوگیری می کند

هر بخشی از بدن، از جمله مغز، می تواند تحت تاثیر التهاب مزمن قرار گیرد. التهاب مغز منجر به مسائل عصبی مختلفی از جمله اضطراب می شود. منیزیم با خواص ضد التهابی خود به پیشگیری از التهاب مغز و مدیریت اضطراب کمک می کند.

سیتوکین ها پیام رسان های التهابی سیستم ایمنی هستند که می توانند بر مدارهای عصبی در مغز تأثیر بگذارند و ممکن است باعث تغییراتی در بافت های مغز شوند و عملکرد مغز را تغییر دهند. کمبود منیزیم باعث تحریک سیتوکین ها برای ایجاد التهاب می شود که منجر به چندین اختلال عصبی می شود.

4.منیزیم به حذف فلزات سنگین از بدن کمک می کند

تجمع فلزات عصبی مانند جیوه، سرب و آلومینیوم در مغز منجر به اضطراب و چندین اختلال عصبی دیگر می شود. این فلزات قادر به عبور از تمام موانع و تجمع در مغز هستند. منیزیم می تواند این فلزات سنگین را از بدن خارج کرده و به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

5. منیزیم انعطاف پذیری مغز را بهبود می بخشد

انعطاف پذیری مغز یعنی توانایی مغز برای درمان خود، پر کردن سلول های مغز و احیای ارتباطات مغزی در سراسر جهان. منیزیم یکی از مواد مغذی حیاتی است که انعطاف پذیری مغز را برای سلامت بهتر مغز افزایش می دهد.

مطالعات ثابت کرده اند که مصرف کافی منیزیم برای عملکرد شناختی مفید است و دلیل آن نیز افزایش انعطاف پذیری مغز است که مغز را قادر می سازد تا خود را دوباره فعال کرده و از اضطراب رهایی یابد.

6. منیزیم یک داروی ضد افسردگی موثر است

اضطراب و افسردگی به هم مرتبط هستند و منیزیم می تواند به کنترل اضطراب و افسردگی کمک کند. منیزیم در بدن با افزایش سطوح تقویت کننده های خلق و خو مانند سروتونین و دوپامین به مقابله با افسردگی کمک می کند.

منیزیم همچنین التهاب مغز را که یکی از دلایل اصلی افسردگی است، کاهش می دهد.

7. منیزیم سطح قند خون را کنترل می کند

هیپوگلیسمی، وضعیتی که در آن سطح قند به دلیل عدم تعادل کمتر از حد طبیعی است، می تواند منجر به اضطراب شود. مغز به عرضه مداوم گلوکز نیاز دارد که منبع اصلی سوخت برای عملکرد موثر است. هنگامی که رسیدن گلوکز به مغز کاهش می یابد، سطح قند خون کاهش می یابد و غدد فوق کلیوی کورتیزول، هورمون استرس، ترشح می کنند. در نتیجه قند مورد نیاز برای بازگرداندن سطوح به حالت عادی از قند ذخیره شده به دست می آید.

هر زمان که سطح قند پایین بیاید، احساس اضطراب خواهید کرد. این نوع اضطراب به عنوان یک حمله هیپوگلیسمی شناخته می شود که علائمی مشابه حملات اضطرابی معمولی دارد.

8. منیزیم سلامت کلی را افزایش می دهد

مقابله با کمبود منیزیم تأثیر زیادی بر سلامت کلی خواهد داشتبا دریافت منیزیم احساس آرامش، شادی بیشتر و اضطراب کمتری خواهید داشت. همچنین احساس سازگاری با استرس خواهید داشت، می توانید بهتر بخوابید و تمرکز بهتری را تجربه خواهید کرد.

به طور کلی، سلامت روانی شما افزایش می یابد.

علل و علائم کمبود منیزیم

مزایای سلامتی منیزیم بسیار زیاد است. این ماده معدنی معجزه آسا به حفظ سطح انرژی بالا کمک می کند، خلق و خو را بهبود می بخشد، اضطراب و استرس را کاهش می دهد، ماهیچه ها را آرام می کند و باعث خواب خوب می شود.

متاسفانه بدن شما نمی تواند به طور طبیعی منیزیم تولید کند و بنابراین باید از غذاهای حاوی منیزیم استفاده کنید تا مقدار مورد نیاز بدنتان گرفته شود. با این حال، بدن می تواند سطوح خوبی از منیزیم را حفظ کند و بنابراین ایجاد کمبود منیزیم بسیار غیر معمول است. اما عادات خاصی که منجر به کمبود منیزیم می شود عبارتند از:

  1. از دست دادن منیزیم از طریق ادرار یا عرق به دلیل مصرف زیاد الکل
  2. مصرف غذاهایی که منیزیم کمی دارند
  3. اختلالات گوارشی مانند بیماری کرون می تواند باعث کمبود منیزیم شود
  4. ابتلا به دیابت نوع 2
  5. پیری
  6. داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، دیورتیک ها، مهارکننده های پمپ پروتون و غیره

کمبود طولانی‌مدت منیزیم می‌تواند بر عملکرد مغز، تراکم استخوان، سیستم گوارشی و عملکرد عصبی و ماهیچه‌ای تأثیر بگذارد.

کمبود منیزیم در سنین پایین می تواند رشد استخوان را مهار کند. بنابراین اطمینان از در دسترس بودن سطوح کافی منیزیم در دوران کودکی، یعنی در مرحله رشد، با گنجاندن غذاهای منیزیم در رژیم غذایی بسیار مهم است.

خطر پوکی استخوان و شکستگی استخوان در افراد مسن با کمبود منیزیم بیشتر خواهد بود زیرا تراکم استخوان تحت تأثیر قرار می گیرد.

گنجاندن غذاهای منیزیم در رژیم غذایی می تواند در سنین پایین کمک کند، اما مکمل های منیزیم برای سالمندان گزینه بهتری برای جذب بهینه خواهد بود. در مراحل اولیه، علائم کمبود منیزیم خستگی، از دست دادن اشتها و حالت تهوع خواهد بود. زمانی که کمبود در مراحل اولیه برطرف نشود و برای مدت طولانی تری ادامه یابد، علائم متفاوت خواهد بود. افرادی که کمبود طولانی مدت منیزیم دارند موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

  1. هیپوکلسمی - کاهش سطح کلسیم
  2. انقباضات و گرفتگی عضلات
  3. هیپوکالمی - کاهش سطح پتاسیم
  4. تشنج
  5. ضربان قلب نامنظم
  6. تشنج های کرونری

غلبه بر کمبود منیزیم

مدیریت کمبود منیزیم در مراحل اولیه برای جلوگیری از اختلالات جدی بسیار مهم است. شما می توانید این کار را با گنجاندن منابع منیزیم در رژیم غذایی خود انجام دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در مقابله با کمبود منیزیم کمک کند:

  1. از غذاهای طبیعی و فرآوری نشده استفاده کنید. غلات کامل، آجیل، سبزیجات برگ سبز و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  2. اگر قادر به دریافت مقادیر کافی منیزیم از رژیم غذایی خود نیستید، مکمل منیزیم را به صورت پودر یا قرص در رژیم غذایی معمولی خود قرار دهید. شما باید مشکل ناشی از کمبود منیزیم را ارزیابی کنید و مکمل منیزیمی را انتخاب کنید که بتواند آن مشکل خاص را حل کند. یک مکمل مولتی ویتامین روزانه با مواد مغذی که به راحتی در سیستم جذب می شوند، می تواند کمک بزرگی برای افزایش سطح منیزیم باشد.
  3. آب نارگیل مصرف کنید که سرشار از منیزیم و سایر الکترولیت ها است و بدن شما را برای مدت طولانی هیدراته نگه می دارد.
  4. سبزیجات دریایی سرشار از مواد معدنی و منیزیم هستند. برای تامین منیزیم کافی، این سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  5. شکر تصفیه شده باعث می شود بدن شما منیزیم از دست بدهد و سطح منیزیم مورد نیاز برای سلامت کلی را کاهش می دهد. برای مدیریت سطح منیزیم از مصرف شکر تصفیه شده خودداری کنید.
  6. سلامت روده برای جذب حداکثری مواد مغذی بسیار مهم است. باکتری های خوب در روده جذب موثر منیزیم را تسهیل می کنند. تغذیه سلامت روده می تواند کمک زیادی به مقابله با کمبود منیزیم کند.
  7. بهترین راه جذب مواد معدنی از طریق پوست است. برای تامین منیزیم کافی، حمام نمک اپسوم یا حمام پا را به صورت روتین درآورید.
  8. از مصرف چای و اسفناج خام خودداری کنید زیرا می توانند در جذب منیزیم اختلال ایجاد کنند.

عوارض جانبی منیزیم

دوزهای بالاتر منیزیم از طریق منابع غذایی مشکلی ایجاد نمی کند زیرا از طریق کلیه خارج می شود. با این حال، دریافت منیزیم اضافی از طریق مکمل های منیزیم یا مکمل های اضطراب می تواند عوارض جانبی مانند حالت تهوع، خستگی و ضعف عضلانی ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha