دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 35906
سلامت نیوز: قاسم زاد استاد دانشگاه، ازدواج را پیوندی بین زوجین دانست که هدف اصلی آن در ادیان مختلف دینی رسیدن به آرامش و اطمینان خاطر فرد برای رسیدن به رشد و کمال است.

ناصر قاسم زاد استاد دانشگاه و دبیر انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه در گفت‌وگو با برنا درخصوص راهکارهای ازدواج آسان، بیان داشت: اگر نیازهای جسمی، عاطفی، هویتی و غریزه ای افراد به خوبی اطفاء شود، شاهد خواهیم بود که فرد مراحل رشد را به خوبی طی می‌کند.

وی گفت: آنچه به نظر می‌رسد، خرده فرهنگ هایی است که در رابطه با مقوله های مختلف از جمله ازدواج در جوامع انسانی روی داده و عامل رسیدن به آرامش را تبدیل به تنش و اضطراب کرده است.

قاسم زاد ادامه داد: بسیاری از جوانان در طول پروسه ازدواج آنقدر با مشکلات و اضطراب فراوان مواجه می‌شوند که این اثرات بر سلامت آنها اثر سوء گذاشته و زمینه را برای داشتن زندگی توام با اضطراب فراهم می‌کند.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: برخی از این خرده باورها که در 2 دهه اخیر بیشتر دیده می‌شود، به مسائلی از قبیل حسادت و آداب و رسوم برمی‌گردد. این سنن بسته به قومیت‌های مختلف تغییر می‌کند و همین امر زمینه ای می‌شود برای ایجاد تنش و درگیری و اختلافات زناشویی.

وی درخصوص راهکارهایی که باعث شود ازدواج آرامش را به جوانان بازگرداند، خاطرنشان کرد: باید مردم کمک کنند تا فرهنگ عمومی به این سمت و سو سوق پیدا کند. غرض از ازدواج جوانان، رسیدن آنها به رشد و کمال است و قرار نیست در فرایند ازدواج فرزندان بیشتر با مشکل مواجه شوند. به همین دلیل یک عزم عمومی، ملی و مردمی برای این امر لازم است تا مردم به خویش برگردند و مقداری زمینه های دینی که به آن ها پایبند هستند را دوباره مرور کنند.

دبیر انجمن حمایت از سلامت و بهداشت روان جامعه، هدف از مطرح کردن مقوله ازدواج را رستن بشر از خود و رسیدن به خدا دانست و افزود: متاسفانه در حال حاضر والدین، جوانان را به جای یاری کردن در ازدواج و کنار آمدن با مشکلاتی که در ازدواج وجود دارد، به مراتب پایین انسانی سوق می دهند و گاهی زمینه را طوری مهیا می‌کنند که این خشم در جوانان بیشتر نشان داده شود.

وی گفت: آنچه که به نظر می‌رسد، برگشتن به خویش و فطرت خداجوی انسان ها و راهکارهایی است که خداوند از طریق ادیان خود و احادیث و روایات درخصوص ازدواج مشخص کرده است. باید زمینه را طوری فراهم کنیم که راه ازدواج آسان برای جوانان مهیا شود.

قاسم زاد معتقد است که این خرده باورها باید توسط جامعه شناسان، آسیب شناسان و روانشناسان بررسی شود و مشخص شود که چرا ارزش ها به سوی مادیات پیش رفته است. گاهی جوانان به شرایط کم قانع هستند، این در حالیست که والدین مانع از ازدواج آسان می‌شوند.

این استاد دانشگاه، اضافه کرد: باید تابوهای به وجود آمده را شکست. مردم، اگر اراده کنند نشدنی‌ها را میسر می‌کنند. رسانه ها و اربابان جمیع مطبوعات نیز می‌توانند با کار موشکافانه در این خصوص، اذیت و آزارهایی را که اثرات سوء بر ازدواج می‌گذارد واکاوی کنند و به مردم یادآور شوند که دلیل بسیاری از طلاق ها و دور شدن عاطفه جوانان به دلیل همین رسم و رسوماتی است که باعث مخارج سنگین ازدواج می شود و خیلی از دیوارهای حرمت در این میان شکسته شده و سال اول و دوم ازدواج که بهترین سال رسیدن زوج به آرامش است، به سال های اضطراب و بحران تبدیل می‌شود و زمینه را برای اختلافات زناشویی و نبودن آرامش فراهم می‌کند.

وی همچنین اخلاقیات و دین مداری را از معیارهای جوانان برای ازدواج دانست و گفت: این تغییر نگرش باید از خانه و مدرسه و رسانه آغاز شود. باید شرایطی در نظر گرفته شود که جوانان باورها و نگرش هایشان را در وجهه روحانیت و معنویت مشاهده کنند و مادیات را در وهله آخر قرار دهند.

قاسم زاد در خاتمه به سالروز پیوند آسمانی امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) اشاره کرد و افزود: این ایام و این مناسبت ها می‌تواند مناسبت های خوبی برای تغییر نگرش های مادی به دین مداری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha