دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 359301

مدفوع شما در طول زندگی ممکن است رنگ‌ها، قوام‌ها و اشکال متفاوتی داشته باشد، اما در صورت سلامت دستگاه گوارش شما معمولاً مدفوع به رنگ قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تاریک است، مگر اینکه مقدار زیادی سبزی‌های برگ‌دار خورده باشید که باعث شود مدفوعتان به رنگ سبز درآید.

هنگامی‌که مدفوع شما سفید می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اما سفید شدن مدفوع نشانه‌ای از وجود یک بیماری زمینه‌ای به‌خصوص اگر بیش از یک‌بار رخ دهد. گرچه مصرف برخی از انواع داروها ممکن است باعث روشن‌تر شدن رنگ مدفوع شود- حتی داروهای مانند بیسموت، آنتی‌اسیدها و سولفات باریم (که پس از تنقیه برای عکس‌برداری روده بزرگ به کار می‌رود) می‌توانند مدفوع شما را کاملاً رنگ‌پریده کنند، اما مدفوع سفید طبیعی نیست و حتماً نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.

گوارش غذاها چگونه انجام می‌شود


برای اینکه دریابید چرا مدفوع ممکن است سفید شود، باید چگونگی فرآیند گوارش را بدانید. وقتی غذا می‌خوریم، از طریق دهان و حلق از مری به معده، روده کوچک، و روده بزرگ می‌رود و درنهایت به مقعد می‌رسد. رنگ مدفوع از یک ماده زرد-سبز رنگ به نام "صفرا" که توسط کبد تولید می‌شود و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود، نشئت می‌گیرد. طی فرایند هضم، کیسه صفرا از طریق مجاری صفراوی، صفرا را به روده کوچک آزاد می‌کند تا به شکستن چربی‌های موجود در غذای مصرفی کمک کند. بنابراین وقتی مدفوع سفیدرنگ است، معمولاً به این معنی است که کبد یا کیسه صفرا به‌درستی کار نمی‌کنند.

علل سفید شدن مدفوع


بیماری‌های کبدی مانند سیروز؛ سرطان کبد؛ بیماری کبد چرب؛ هپاتیت A،B، و C و غیره - می‌توانند باعث شوند مدفوع شما رنگ‌پریده شوند. بیماری‌هایی کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند توانایی این اندام را برای تولید صفرا مختل کنند. حتی اگر کبد سالم باشد و وظیفه خود را انجام دهد، ممکن است مواردی باشد که کیسه صفرا مسدود شود و صفرا نتواند طی فرایند هضم به روده کوچک برسد. یکی از علل رایج این انسدادها سنگ‌های صفراوی هستند. تومورها نیز می‌توانند مجاری از کیسه صفرا را مسدود کنند. در صورت وجود سنگ‌های صفراوی، علائم دیگری مانند تب، لرز، درد، نفخ، استفراغ، تهوع، سوءهاضمه و زردی نیز ممکن است بروز کند.

بیماری‌های کبدی مانند سیروز؛ سرطان کبد؛ بیماری کبد چرب؛ هپاتیت A،B، و C و غیره - می‌توانند باعث شوند مدفوع شما رنگ‌پریده شوند. بیماری‌هایی کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌توانند توانایی این اندام را برای تولید صفرا مختل کنند. حتی اگر کبد سالم باشد و وظیفه خود را انجام دهد، ممکن است مواردی باشد که کیسه صفرا مسدود شود و صفرا نتواند طی فرایند هضم به روده کوچک برسد. یکی از علل رایج این انسدادها سنگ‌های صفراوی هستند. تومورها نیز می‌توانند مجاری از کیسه صفرا را مسدود کنند. در صورت وجود سنگ‌های صفراوی، علائم دیگری مانند تب، لرز، درد، احتقان، استفراغ، تهوع، نفخ، و زردی نیز ممکن است بروز کند.

مدفوع سفید در نوزادان


مدفوع سفید در نوزادان می‌تواند نشانهٔ آترزی صفراوی باشد – یک عارضه ناشی از تنگی مجرای صفراوی از هنگام تولد. دیدن مدفوع قهوه‌ای زرد در نوزادان شیرخوار غیرمعمول نیست، اما مدفوع سفید در آنها به طور کلی نگران‌کننده شمرده می‌شود. در این مورد هم همانند بزرگسالان، احتمال دارد بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد که کبد، لوزالمعده یا کیسه صفرای کودک را تحت تأثیر قرار داده باشد.

مشکلات لوزالمعده


لوزالمعده و بیماری‌های آن نیز می‌تواند بر رنگ مدفوع تأثیر بگذارد. لوزالمعده که در پشت قسمت پایینی معده قرار دارد، آنزیم‌هایی ترشح می‌کند که به فرایند هضم کمک می‌کنند. بیماری‌هایی مانند سرطان لوزالمعده و پانکراتیت (التهاب) می‌توانند این عملکرد را مختل کنند و باعث رنگ‌پریدگی مدفوع شوند.

چه کار باید بکنید


اگرچه اگر مدفوع سفید فقط یکبار اتفاق افتاده باشد ممکن است در انتظار ماندن و جستجو برای علائم دیگر مشکلی نداشته باشد، ولی اگر مدفوع رنگ پریده بیش از یک بار رخ دهد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر پس از دیدن مدفوع رنگ پریده به پزشک مراجعه کنید، احتمالا سؤالاتی در مورد زمانی که برای اولین بار رنگ مدفوع را مشاهده کردید و داروهایی که مصرف می‌کنید، از شما پرسیده خواهد شد. همچنین وضعیت سلامتی کلی شما به همراه شرایط زمینه‌ای و علائم دیگر بررسی خواهد شد. احتمال دارد از شما خواسته شود آزمایش خون، «آندوسکوپی رتروگراد کولانژیوپانکراتوگرافی» (ERCP) (فرستادن ماده حاجب از طریق آندوسکوپ به درون مجاری صفراوی و لوزالمعده) ، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن یا MRI از کبد انجام دهید.

تغییرات مدفوع را نادیده نگیرید


بهتر است تغییرات بافت یا رنگ مدفوع را نادیده نگیرید، به ویژه وقتی مدفوع شما قرمز، سیاه یا سفید است. برخلاف آنچه فکر می‌کنید، نگاه کردن درون توالت پس از استفاده از دستشویی شاید فکر بدی نباشد. مدفوع رنگ پریده ممکن است نشانه بیماری‌های جدی باشد، اما بیماری‌های کبد، لوزالمعده و کیسه صفرا قابل درمان هستند. فقط مطمئن شوید که به موقع مشاوره پزشکی دریافت می‌کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha