پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 369315

برخی از شرایط و موارد مختلف می توانند باعث شوند مدفوع شما بوی بسیار بدی بگیرد.

چرا مدفوع بوی بدی می دهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، همه ما مدفوع می کنیم و هرگز بوی خوبی نمی دهد. اما گاهی اوقات، این بو ممکن است بدتر از حد معمول به نظر برسد و احتمال دارد شما را عصبانی کند.

دکتر دانیل فریدبرگ، متخصص گوارش در بیمارستان نیویورک-پرسبیتریان و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، گفت: «به احتمال زیاد این بو بخاطر چیزی است که خورده اید و جای نگرانی زیادی وجود ندارد. روشی که رژیم غذایی بر بوی مدفوع تأثیر می‌گذارد، تغییر باکتری‌های مدفوع است. بسته به اینکه کدام باکتری مدفوع وجود دارد، آنها گازهای مختلفی تولید می‌کنند و این گازها هستند که ما بو می‌کنیم.»

با این حال، دلایل دیگری نیز وجود دارد که مدفوع شما بوی بدی می دهد:


شما مقدار زیادی الکل مصرف کردید

کریستین لی، پزشک متخصص گوارش، می‌گوید : «سطوح بالای الکل در خون می‌تواند بر سایر اندام‌ها مانند معده و روده‌های کوچک و بزرگ تأثیر بگذارد و تحرک، نفوذپذیری دیواره روده و پیش و پروبیوتیک‌های فلور روده را تغییر دهد.» این اثر روی سایر اندام ها می تواند باعث شل شدن مدفوع، اسهال و تغییر در بوی مدفوع شود.

دکتر لی گفت: «علاوه بر این، الکل دارای مقادیر قابل توجهی سولفات است. هرچه سولفات بیشتر مصرف شود، بیشتر در دسترس باکتری های روده بزرگ قرار می گیرد تا گازهای سولفیدی بسازند و گازهای سولفید می توانند بوی بدی داشته باشند.»

شما در حال مصرف داروهای خاصی هستید

برخی از داروها نیز می توانند بوی مدفوع شما را بدتر کنند.

دکتر لی گفت: «داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها یا هورمون‌ها می‌توانند با باکتری‌های روده اختلال ایجاد کنند، حرکت مدفوع را در روده‌ها تسریع یا کند کنند، یا باعث سوء جذب برخی مواد مغذی و در نتیجه ایجاد اسهال بدبو شوند.»

شما عدم تحمل لاکتوز دارید

عدم تحمل لاکتوز وضعیتی است که در آن بدن شما نمی تواند قند لاکتوز را که معمولا در لبنیات یافت می شود تجزیه کند و می تواند علائم متعددی را در سیستم گوارش شما ایجاد کند، از جمله اسهال و گاز. اگر عدم تحمل لاکتوز دارید و لبنیات می خورید، در نهایت باعث می شود بیشتر به دستشویی بروید و مدفوع شما بوی بدتری می دهد.

دکتر لی گفت: «اگر شما عدم تحمل لاکتوز دارید، لاکتوز از روده شما عبور می کند و باعث اسهال بدبو و شل می شود.»


شما در حال مصرف مکمل های خاصی هستید

مکمل‌های مصرفی شما می‌توانند برای بدن شما مفید باشند، اما ممکن است باعث شوند مدفوع بوی بدی داشته باشد.

دکتر لی گفت: «مکمل‌های خاصی مانند گلوکزامین، کندرویتین و سیر سرشار از سولفات هستند که باکتری‌های روده بزرگ آن‌ها را به گازهای سولفید تبدیل می‌کنند. گازهای سولفید بوی بد می دهند و وقتی از مدفوع شما خارج می شود، می تواند دلیل بوی بد مدفوع شما باشد.»

شما غذاهای زیادی با گوگرد می خورید

غذاهای حاوی گوگرد عبارتند از سبزیجات چلیپایی (مثلاً کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ)، لبنیات، تخم مرغ و گوشت.

اما مشابه این که نوشیدن الکل یا مصرف مکمل های حاوی سولفات می تواند مدفوع شما را بو کند، غذاهای غنی از گوگرد نیز می توانند بوی بد بدن را ایجاد کنند. دکتر لی گفت: «گوگرد یک عنصر ضروری در رژیم غذایی ما است و برخی از غذاهای حاوی سولفات بالا باعث افزایش گاز گوگردی می شوند. بنابراین در حالی که غذاهای حاوی گوگرد بخشی از یک رژیم غذایی سالم هستند، می توانند مدفوع و گازمعده شما را بدبو کنند.»

شما یک رژیم غذایی پرچرب دارید

یک رژیم غذایی پرچرب ممکن است سیستم گوارش شما را تحت تأثیر قرار دهد و روده شما ممکن است نتواند تمام چربی مصرف شده را تجزیه کند.

دکتر لی گفت: «چربی تجزیه نشده نمی تواند جذب شود و بنابراین در حالت هضم نشده خود به روده بزرگ منتقل می شود که منجر به اسهال بدبو با محتوای بسیار زیاد چربی به نام استئاتوره می شود.»

شما یک بیماری روده یا عفونت دارید

بر اساس گزارش StatPearls که در ماه مه 2022 به روز شد، استئاتوره مدفوعی تولید می کند که شل و حجم زیادی دارد. همچنین ممکن است رنگ پریده‌تر باشد و بویی تولید کنند که بدبوتر از حد معمول به نظر می‌رسد. اگر رژیم غذایی پرچرب نمی خورید اما همچنان دچار استئاتوره هستید، ممکن است اتفاق جدی تری در حال رخ دادن باشد.

چربی جذب نشده در مدفوع شما می تواند نشانه بیماری سلیاک یا بیماری پانکراس باشد.

دکتر لی گفت: «استئاتوره می‌تواند اسهال بدبو با بوی منحصر به فردی ایجاد کند.»

عفونت های روده ای نیز ممکن است مقصر این وضعیت باشند.

دکتر لی گفت: «عفونت‌های روده بزرگ، مانند کلستریدیوم دیفیسیل، می‌توانند اسهال بدبوی بسیار مشخصی ایجاد کنند.»

اگر متوجه اسهال شدید و نگران وضعیت خود هستید. این ایده خوبی است که با پزشک خود تماس بگیرید.

الکل های قندی زیادی می خورید

ممکن است برای صرفه جویی در کالری، غذاهای بدون قند را انتخاب کنید، اما آنها همچنین می توانند بوی مدفوع شما را بسیار بدتر کنند. زیرا بسیاری از غذاهای بدون قند حاوی نوعی الکل قند به نام سوربیتول هستند. سوربیتول نیز معمولا در آدامس یافت می شود.

دکتر لی می گوید: «به طور خاص سوربیتول با کشیدن آب به روده بزرگ و ایجاد اسهال به عنوان یک ملین عمل می کند و به طور کلی بوی بدی دارد.»

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مدفوع بدبو ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد:

اگر خون در مدفوع خود مشاهده کردید. خون در دستگاه گوارش به طور مشخصی بدبو است و ممکن است به رنگ سیاه به نظر برسد.

اگر متوجه مدفوع چرب یا روغنی شدید، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد اختلالات روده مانند بیماری سلیاک یا عفونت احتمالی دستگاه گوارش صحبت کنید.

همچنین اگر اندازه مدفوع، رنگ یا فرکانس مدفوع شما به طور قابل توجهی تغییر می کند یا در هنگام مدفوع احساس درد می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha