پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 368887

استرس مزمن سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند که باعث واکنش جنگ یا گریز می شود و بدن را برای مقابله با استرس آماده می کند. فعال شدن این سیستم عصبی می تواند منجر به افزایش ضربان قلب، میزان تنفس و فشار خون شود. همچنین می تواند منجر به کاهش فرآیند هضم شود که به طور بالقوه منجر به اسهال می شود.

استرس می تواند باعث اسهال بشود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لایف ام دی، مطالعه ای روی تقریباً 5000 نفر نشان داد که 74٪ از بزرگسالان آنقدر تحت فشار استرس قرار می گیرند که قادر به مقابله با آن نیستند. هم کار و هم زندگی شخصی شما می توانند باعث بروز استرس شوند. فشار محل کار، وضعیت خانواده و خواسته های والدین از عوامل استرس زا مکرر در زندگی روزمره ما هستند.

در برخی موارد، استرس می تواند باعث اسهال مداوم شود که خود نیز می تواند بسیار بروز استرس باشد. این وضعیت می تواند منجر به چرخه معیوب استرس و اسهال شود که مقابله با آن می تواند ناخوشایند و خسته کننده باشد.

اسهال ناشی از استرس چیست؟

یک ارتباط قوی بین مغز و روده وجود دارد که اغلب به عنوان محور روده-مغز (GBA) شناخته می شود. این سیستم عصبی مرکزی شما را که متشکل از مغز و نخاع است، به سیستم عصبی روده - معروف به سیستم عصبی روده (ENS) متصل می کند.

وقتی دچار استرس می شوید، انتقال دهنده های عصبی خاصی در امتداد محور روده-مغز حرکت می کنند و بر نحوه برخورد روده با مدفوع تأثیر می گذارند. این انتقال دهنده های عصبی، پیام رسان های شیمیایی هستند که بر حرکت آب و الکترولیت ها در روده تأثیر می گذارند.

استرس مزمن سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می کند که باعث واکنش جنگ یا گریز می شود و بدن را برای مقابله با استرس آماده می کند. فعال شدن این سیستم عصبی می تواند منجر به افزایش ضربان قلب، میزان تنفس و فشار خون شود. همچنین می تواند منجر به کاهش فرآیند هضم شود که به طور بالقوه منجر به اسهال می شود.

در طول پاسخ طبیعی بدن به استرس، هضم کند می شود تا بدن شما بتواند منابع خود را به سمت یک تهدید درک شده هدایت کند. در حالی که با استرس فعالیت روده و روده کوچک کاهش می یابد، فعالیت روده بزرگ افزایش می یابد. این وضعیت می تواند منجر به علائم گوارشی (GI) از جمله اسهال شود.

استرس عاطفی همچنین باعث ترشح هورمونی به نام فاکتور آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRF) می شود؛ این هورمون زمان عبور غذا بین معده و روده کوچک را افزایش می دهد.

CRF همچنین خروجی مدفوع و سرعت حرکت آن در بدن را افزایش می دهد و باعث می شود که محتویات دستگاه گوارش سریعتر از حد معمول در روده حرکت کند؛ این امر جذب مایعات از مواد زائد در بدن را برای روده ها دشوار می کند که می تواند منجر به تجربه مدفوع آبکی یا شل شود.

علائم اسهال ناشی از استرس

بر اساس گزارش موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، اسهال با مدفوع شل و آبکی مشخص می شود. این نوع مدفوع بیش از سه بار در روز رخ می دهد.

اسهال معمولاً نتیجه یک مشکل اساسی، از جمله استرس مزمن است، نه خود یک بیماری.

به غیر از مدفوع شل، افرادی که اسهال ناشی از استرس را تجربه می کنند ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشند:

  • گرفتگی و درد شکمی
  • نیاز دائمی و فوری به دفع مدفوع
  • از دست دادن کنترل روده
  • حالت تهوع

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و استرس

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک وضعیت سلامتی است که منجر به بروز دوره های مکرر درد شکمی، اسهال یا یبوست می شود. استرس به دلیل تأثیر آن بر سیستم گوارشی می تواند محرک مهمی برای این سندرم باشد.

اگر در اثر استرس مکرراً اسهال و درد شکمی را تجربه می کنید، ممکن است به IBS مبتلا باشید.

IBS با استفاده از موارد زیر تشخیص داده می شود:

  • آزمایش خون
  • آزمایش مدفوع
  • تست آلرژی
  • تست های تصویربرداری مانند کولونوسکوپی

اسهال ناشی از استرس چقدر طول می کشد؟

اسهال معمولا کمتر از دو روز طول می کشد. اما اگر بیشتر طول بکذ ااسهال حاد نامیده می شود و معمولاً پس از پایان رویداد استرس زا متوقف می شود.

از سوی دیگر، اسهال مزمن در صورت تجربه استرس مزمن می تواند برای چهار هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند. این وضعیت یک استرس طولانی مدت است که پس از گذشت یک رویداد استرس زا برطرف نمی شود.

در این مورد، اسهال مزمن می تواند شامل درد و تورم شکمی، مشاهده مدفوع حاوی خون یا چرک و حتی ضعف و گیجی باشد.

چه زمانی برای اسهال به دنبال مراقبت پزشکی باشید

داشتن اسهال برای چند روز به احتمال زیاد جای نگرانی نیست و با داروهای OTC قابل درمان است.

اگر اسهال شدید یا مداوم دارید که کاهش نمی یابد، حتی اگر توصیه های بالا را دنبال کنید، ممکن است نیاز به مراجعه به یک پزشک داشته باشید.

همچنین در موارد زیر باید به دنبال درمان پزشکی باشید:

  • در مدفوع شما خون وجود دارد.
  • شما احساس می کنید که کم آب شده اید.
  • تب بیش از 102 درجه فارنهایت دارید که بیش از سه روز طول می کشد.
  • درد شدید شکمی را تجربه می کنید.

اگر اسهال شما ناشی از استرس است، ممکن است لازم باشد با یک متخصص سلامت روان مانند یک روانشناس صحبت کنید تا بتوانید مکانیسم های مقابله سالم را برای مقابله با استرس و جلوگیری از تاثیر آن بر روده خود بیاموزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha