به پزارش سلامت نیوز دکتر حمیدرضا بنفشه به وبدا گفت: از سال گذشته، راه اندازی مراکز نوآوری در دستور کار قرار گرفته و امکان توسعه این مراکز در کشور وجود دارد البته رویکرد ما در این زمینه، توسعه مراکز نوآوری تخصصی باتوجه به توانمندی های دانشگاه های علوم پزشکی در حوزه های مختلف از جمله دارو، تجهیزات پزشکی، هوش مصنوعی، سلول های بنیادی، داروهای گیاهی است.

تاسیس مراکز نوآوری تخصصی سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه تمامی دانشگاه های علوم پزشکی دارای مراکز رشد فناوری سلامت هستند، افزود: برنامه وزارت بهداشت در حوزه مراکز رشد، ارتقای کیفی مراکز است؛ در حال حاضر تعداد مراکز رشد فناوری از تعداد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور بیشتر است.


وی پارک های علم و فناوری سلامت را بستری برای تحقیق و توسعه و همچنین تولید بخش خصوصی دانست و گفت: سیاست وزارت بهداشت در این حوزه، گسترش و حمایت از پارک های علم و فناوری سلامت بر اساس نیازسنجی است و امکان راه اندازی پردیس سلامت در پارک های علم و فناوری استانها فراهم می شود که تفاهم نامه ای در این زمینه با وزارت علوم امضا خواهد شد تا در صورتی که در استانی نیاز به تاسیس پارک علم و فناوری مستقل در حوزه سلامت وجود ندارد، پردیس های سلامت استانی در پارک های علم و فناوری در راستای ارتقای بهره وری، تاسیس شوند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تدوین نقشه راه رشد تولید محصولات سلامت محور، گفت: در راستای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر رشد تولید در نامگذاری امسال، نقشه راه رشد محصولات سلامت محور در 4 گام اصلی تدوین شده است.

دکتر بنفشه ادامه داد: گام اول نقشه راه رشد تولید، تعیین اولویت های فناورانه نظام سلامت بر اساس نیازهای حوزه های تخصصی سلامت است. بر اساس نیازها، اولویت بندی می کنیم و به عنوان نمونه در مورد دارو، میزان واردات و ارزبری آن، اهمیت استراتژیک و امکان سنجی تولید بررسی شده است.

وی از تعیین 40 اولویت مهم در گام اول نقشه راه رشد تولید محصولات سلامت محور خبر داد و گفت: در حوزه دارو، مواد اولیه و فرآورده های نهایی به صورت جداگانه بررسی و اولویت بندی شده اند. در گام دوم، ظرفیت های ملی برای پاسخگویی به نیازها، شناسایی می شوند.

سرپرست دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت از تقسیم کار ملی به عنوان سومین گام نقشه راه رشد تولید محصولات سلامت محور یاد کرد و افزود: باتوجه به شناسایی اولویت ها و ظرفیت های ملی، باید پاسخگویی به نیازها را تقسیم کنیم. در این زمینه دو رویکرد داریم؛ یکی اعلام فراخوان محصولات و حمایت از طرح های رسیده و دیگری واگذاری ماموریتهای کلان.

دکتر بنفشه ادامه داد: گام چهارم نقشه راه، رفع موانع تولید محصولات سلامت محور و تجاری سازی آنها است که موضوع بسیار مهمی است؛ چراکه بین تولید نمونه های اولیه و محصولات نهایی و تجاری سازی شده، فاصله وجود دارد که بخشی از آن موانع صدور مجوزهای مورد نیاز است. در این زمینه تعامل مناسبی با سازمان غذا و دارو داشته‌ایم و مسیر سبز بین معاونت تحقیقات و فناوری و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی صدور مجوزها، تعریف شده است.

وی با اشاره به تدوین اطلس فناوری سلامت تا یکی دو ماه آینده، یادآور شد: هدف از تدوین این سند، شناسایی نقاط کانونی(فوکال پوینت) تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور است تا بدانیم به عنوان نمونه در حوزه دارو، کدام مرکز رشد و شرکت دانش بنیان و اعضای هیات علمی، صاحب محصول، دانش فنی و صاحب نظر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha