تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برخی واکسن‌های بزرگسالان از جمله واکسن‌های زونا و ذات‌الریه ممکن است به سالمندان در مقابله با بیماری آلزایمر کمک کنند.

واکسن های زونا و ذات الریه خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، به گفته محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تکزاس، واکسیناسیون با واکسن زونا، واکسن پنوموکوک (ذات الریه) یا واکسن کزاز و دیفتری، با کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر مرتبط است.

این مطالعه به دنبال مطالعه‌ای است که سال گذشته منتشر شد و در آن محققان دریافتند بزرگسالانی که حداقل یک بار واکسن آنفلوانزا دریافت کرده‌اند، ۴۰ درصد کمتر از همسالان خود که واکسینه نشده‌اند، به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

دکتر «پل شولز»، نویسنده ارشد، گفت: «ما می‌خواستیم بدانیم که آیا یافته آنفلوانزا مختص واکسن آنفلوانزا است یا خیر. این داده‌ها نشان داد که چندین واکسن دیگر برای بزرگسالان نیز با کاهش خطر آلزایمر مرتبط است.»

شولز در بیانیه خبری دانشگاه افزود: «فرضیه ما این است که سیستم ایمنی مسئول ایجاد اختلال در عملکرد سلول‌های مغز در آلزایمر است. یافته‌ها به ما نشان می‌دهد که واکسیناسیون تأثیر کلی‌تری بر سیستم ایمنی دارد که خطر ابتلاء به آلزایمر را کاهش می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان سوابق پزشکی ۱.۶ میلیون بیمار را که واکسیناسیون منظم توصیه شده در بزرگسالی دریافت کرده بودند یا دریافت نکرده بودند، ارزیابی کردند. با شروع دوره پیگیری هشت ساله شرکت کنندگان حداقل ۶۵ سال سن داشتند.

براساس این تحقیقات، افرادی که واکسن کزاز و دیفتری دریافت کرده بودند، ۳۰ ٪ کمتر از همسالان غیر واکسینه شده خود در معرض ابتلاء به بیماری آلزایمر بودند. حدود ۷ ٪ از بیماران واکسینه شده در مقابل ۱۰ ٪ بیماران واکسینه نشده مبتلا به آلزایمر شدند.

واکسیناسیون زونا با ۲۵ ٪ کاهش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر همراه بود. واکسن ذات الریه با ۲۷٪ کاهش خطر ابتلاء به این بیماری همراه بود.

فرضیه محققان این است که کاهش خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر مرتبط با واکسن به دلیل ترکیبی از مکانیسم‌ها است.

واکسن‌ها ممکن است نحوه پاسخ سیستم ایمنی بدن به ایجاد پروتئین‌های سمی که در بیماری آلزایمر دخیل است، تغییر دهند، مانند افزایش کارآیی سلول‌های ایمنی در پاکسازی پروتئین‌های سمی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha