سلامت نیوز: پس از نیم دهه هشدارهای فعالان محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان که البته مانند همیشه شنیده نشد، حالا ریزگردها، مهمان مرکز استان گلستان شدند و گرگان، شهری که زمانی به "شهر مه و باران" شهرت داشت حالا یکی از شهرهای درگیر با گرد وغبار و ریزگرد است. کارشناسان بر این باورند که بخشی از این ریزگردها در نتیجه خشک شدن تالاب ها و پهنه های آبی و نیز کاهش پوشش گیاهی مراتع و تغییر کاربری مراتع به اراضی کشاورزی کم بازده بروز کرده اند. پهنه هایی که گاه در اثر عدم پرداخت حقابه توسط وزارت نیرو خشک شده و گاه در اثر اجرای طرح های توسعه ای نامتوازن مانند طرح تولید میگو.

ریزگردهای "ترکمنستان" و "خلیج گرگان" به گلستان و خراسان رسید / 60 هزار هکتار کانون داخلی ریزگرد در حوزه ساحلی استان گلستان

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، ریزگرد ابتدا در "بندرترکمن" و "خلیج گرگان" دیده شد. حدود ساعت 10 صبح، آرام آرام غبار آمد و طی کمتر از نیم ساعت، تمام شهر را گرفت. یکساعت بعد ریزگردها به مرکز استان گلستان رسیدند و به سرعت علاوه بر گرگان، گمیشان و آق قلا را نیز گردوغبار فرا گرفت. حالا ریزگرد به سمت خراسان رفته و به مشهد وارد شده است.

سیدرضا هاشمی نژاد شهروند بندر ترکمن دراینباره به سلامت نیوز گفت:« با خشک شدن بخش بزرگی از خلیج گرگان، وقوع چنین حادثه ای پیش بینی می شد و ما بارها هشدار داده بودیم؛ اما متاسفانه کمتر به هشدارهای جامعه محلی توجه می شود.»

او افزود:« حتی از زمانی که لایروبی کانال های خلیج گرگان اجرایی شده، شاهد عقب نشینی بیشتر آب و خشک شدن بیشتر آن هستیم که دلیل آن ناکافی بودن لایروبی است.»

هاشمی که خود از فعالان عرصه بوم گردی در آشوراده است تاکید کرد:« اگر چنین اوضاعی ادامه یابد اینجا دیگر محل زندگی کردن نیست؛ واقعا باید فکری اساسی به حال این شرایط وحشتناک کرد.»

منشا خارجی و داخلی ریزگرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان نعمت‌الله حاجی‌زاده در اینباره به رسانه ها گفته است:« وجود گرد وغبار و پدیده ریزگرد در استان گلستان به ویژه شمال گلستان و نوارمرزی واقع در حوزه گنبدکاووس، دارای منشاء داخلی و خارجی است.»

او مهم‌ترین منشاء و عامل اصلی در وجود ریزگردها و گردوغبار استان گلستان به ویژه نوارمرزی شمال گلستان واقع در حوزه گنبدکاووس را وجود صحرای "قره ‌قوم" کشور ترکمنستان و همجواری آن با این منطقه عنوان کرد و گفت که مهم ترین منشاء داخلی این پدیده، کاهش نزولات‌جوی و تغییر اقلیم در طی سال‌های اخیر است.

منشا داخلی ریزگرد پسروی آب خزر

کارشناسان اما بر این باورند که بخش بزرگی از این ریزگردها در نتیجه خشک شدن تالاب ها و پهنه های آبی و نیز کاهش پوشش گیاهی مراتع و تغییر کاربری مراتع به اراضی کشاورزی کم بازده بروز کرده اند. پهنه هایی که گاه در اثر عدم پرداخت حقابه توسط وزارت نیرو خشک شده و گاه در اثر اجرای طرح های توسعه ای نامتوازن.

یک کارشناس محیط زیست گلستان در اینباره به سلامت نیوز گفت:« پسروی آب دریای خزر و مجتمع میگوی گمیشان از جمله عوامل این ریزگرد هستند.»

او افزود:« 20 هزار هکتار از مساحت تالاب گمیشان، حدود 20 هزار هکتار از مساحت خلیج "حسنقلی" و حدود 15 هزار هکتار از پهنه های خلیج گرگان کاملا خشک شده که در مجموع نزدیک به 60 هزار هکتار کانون داخلی ریزگرد به حساب می آید.»

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه حتی اگر منشا اصلی ریزگرد امروز خارجی بوده باشد این ها مزید بر علت شده اند گفت که حقابه های تالاب ها از دیگر مواردی است که متاسفانه به آنها توجه نمی شود و خشکی هر تالاب یعنی اضافه شدن یک کانون داخلی جدید برتای ریزگرد و باید واقعا فکری برای آن کرد.

در این حال "دانشگاه علوم پزشکی گرگان" نیز ظهر امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به افزایش غلظت گرد وغبار و ورود ریزگرد از صحرای ترکمنستان به استان گلستان، خصوصا در نیمه غربی استان، با توجه به وجود خطر برای بیماران تنفسی و افراد مسن و همچنین کودکان، از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha