شاید صحنه‌هایی از خرید ضایعات گوشت‌ها و استخوان آن‌ها به ویژه در سال‌های اخیر و از طریق تصاویر و فیلم‌هایی که در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شوند، برایتان آشنا باشد.

مُردار فروشی دام به افراد فقیر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، سوژه‌ای که دستمایه ساخت فیلم‌های سینمایی در ایران هم شده. «بدون تاریخ، بدون امضا» یکی از آنهاست؛ پدر کارگری که گوشت مرغ ارزان‌تر برای خانواده خود از محل کشتارگاهی که کار می‌کند، برمی‌دارد، بی‌خبر از اینکه لاشه مرغ مرده را به او داده‌اند؛ اتفاقی که منجر به مرگ فرزندش می‌شود.

این را دیگر همه می‌دانند که روی آوردن به این قسم از گوشت‌های فاسد و ضایعات به دلیل عدم توانایی در تامین مالی و تهیه مایحتاج زندگی روزمره است و حالا خبرهای ضد و نقیضی رسیده از مردار فروشی، این بار در کهگیلویه و بویراحمد. ایلنا ابتدا از زوایای بهداشتی به مساله نگاه کرده و در گزارشی نوشته که کشتار غیرمجاز دام و عرضه گوشت خارج از شبکه نظارت دامپزشکی، از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود، چالشی که می‌تواند سلامت جامعه را به مُخاطره بیندازد. در این گزارش آمده اگر چه کشتار غیرمجاز دام در کهگیلویه و بویراحمد موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که استان با این چالش دست به گریبان است، اما این روزها و با افزایش قیمت گوشت، شاهد رشد قارچ گونه این مراکز در مناطق مختلف سردسیری و گرمسیری هستیم.

بساط کشتار غیرمجاز دام

در محورهای ارتباطی و برخی روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد از تنگ سرخ بویراحمد تا دارشاهی دنا، از لوداب بویراحمد تا پادنا در دنا، از گردنه‌های کِوشک بویراحمد تا گردنه‌های سادات امامزاده علی(ع)، سیدمحمد(ع) و سید عیسی(ع) چُرام، از روستاهای محدوده خیرآباد گچساران تا روستاهای فیلگاه و نهضت‌آباد کهگیلویه و البته بسیاری از نقاط دیگر نیز مانند محور ارتباطی بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک کهگیلویه بزرگ تا سادات محمودی بویراحمد، بساط کشتار غیرمجاز دام برپاست.

کارشناسان می‌گویند باید اقدامات جدی در این زمینه صورت گرفته و این بساط‌ها جمع شوند؛ اما به تکلیف مردمی اشاره نکرده که مساله عدم توانایی مالی آن‌ها با این جمع کردن‌ها حل نخواهد شد. مساله مهم دیگر بحث بهداشتی است. در این زمینه یک کارشناس صنایع غذایی گفته خرید گوشت از مراکز غیرمجاز بیماری‌زا و خطرناک است.

محمود آرام بر لزوم تهیه انواع خوراکی به ویژه گوشت قرمز از مراکز مجاز و بهداشتی تاکید کرد و توضیح داده: شاید خانواده‌ها به ویژه سرپرست خانوارها ندانند، خرید گوشت از مراکز غیرمجاز تا چه اندازه بیماری‌زا و خطرناک است، بنابراین باید در این زمینه اطلاعات کافی به آنها ارائه تا خرید سالم و مناسب داشته باشند. او به برخی افراد سودجو که گوشت‌های ناسالم با نرخ پایین را عرضه می‌کنند هم اشاره کرده و افزوده: متاسفانه برخی از خانواده‌ها در دام این افراد گرفتار می‌شوند، حال آنکه نمی‌دانند چه اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند.

تب‌کریمه‌کنگو، تب مالت، کیست هیداتید و برخی بیماری‌های دیگر که می‌توانند کشنده باشند، ‌از گوشت‌هایی نظیر گوشت مردار منتقل می‌شوند. مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این باره می‌گوید شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک، گوشت قرمز را فقط از مراکز تحت‌نظارت و مورد تایید دامپزشکی تهیه و به داشتن مُهرِ دامپزشکی بر روی لاشه‌ها توجه داشته باشند. مختار رجایی‌فر بر لزوم آگاهی‌های لازم در این زمینه که باید به مردم داده شود، تاکید کرده.

هنوز این موضوع مشخص نیست که اگر مردم از بیماری‌های منتقل شونده گوشت‌های فاسد ارزان‌تر مطلع شوند، اقدام به استفاده از آن‌ها نکنند. در هر صورت بازار این خرید و فروش‌ها هنوز داغ است. رجایی‌فر، مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، گفته: متاسفانه هر هفته تعداد زیادی گزارش نارضایتی از مراکز غیرمجاز داریم و گاه لاشه‌هایی را آورده‌اند که دارای بیماری سِل هم بوده است.

او از فعالیت بیش از 200 مرکز غیرمجاز کشتار دام در محورهای ارتباطی و برخی روستاهای اقماری این محورها خبرداده و افزوده: فعالیت این مراکز از حیث شرع و قانون به‌طور حتم حرام بوده چراکه از لحاظ بهداشتی، اغلب این مراکز کاملا غیربهداشتی هستند.این مسئول دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با غیر فرهنگی خواندن فعالیت مراکز غیرمجاز کشتار دام از سوی بسیاری از مردم، ادامه داده: متاسفانه برخی مردم استان ما می‌گویند که دام باید جلوی چشم خودمان ذبح و گوشت آن گاه نیز در محل ذبح مورد استفاده قرار گیرد.

ضایعات گوشت چند است؟

اگر در موتورهای جست‌وجوگر اسم ضایعات گوشت را سرچ کنید، اولین جمله‌ای که روبه‌رویتان ظاهر می‌شود، قیمت این ضایعات است و تاکیدی بر خرید و فروششان آن هم به طور آزاد و در سرتاسر کشور؛ البته نه برای انسان که جهت خوراک دام.با این حال امروز برخی به خرید و فروش ضایعات گوشت نه برای مصرف دام که برای مصرف روی آورده‌اند. و هنوز اخبار موثقی از قیمت آن در نقاط مختلف کشور به دست نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرصادلیر IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    60 3
    مسولین محترم ،آیا می توانید سرتان را با شنیدن این اخبار بلند کنید این نتیجه گرانی وتورم در جامعه است به احترام خون شهدا و ،،،،،،به خود ایید و برای حل مشکل مسکن معیشت وگرانی اقدام کارشناس ،،،،،،کنید نه افراد چاپلوس و،،،،
  • عزیز IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    55 1
    مردمی که پول ندارن گوشتدکیلویی 500 هزار تومانی رابخرند پس چکار کنند؟ شما فقط هدفتان گرانتر کردن قیمت گوشت هست!
  • فر IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    55 1
    والا باعث تاسفه این طرز مدیریت سران خداوکیلی مردم دارن با فلاکت زندگی میکنن بسه
  • حسن اسدی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    42 1
    با سلام . حالا ملت فکر نکنن ، رستوران های میدان ونک و فرحزاد، گوشت بهتری به خوردشون میدن ! ! واسلام
  • ایران IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    66 1
    آقای شریعتمداری همه فن حریف تحویل بگیر درد مملکت اینه یا استاد دانشگاه
  • ناشناس IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    56 1
    خدا لعنت کنه باعث وبانی شو
  • علی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    50 1
    یه ادم کارگر یک روز کار میکنه تا غروب تا بتونه کمتر از یک کیلو گوشت بخره اونوقت یه نفر از خدا بی خبر گوشت مردار میده بهش به خدا اینکار از ناموس فروشی بدتره
  • استران IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    54 4
    از قدیم گفتن از ماست که بر ماستهم این دنیا برایمان جهنم شد وهم آن دنیا
  • بانو IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    41 3
    فکری برا قیمت گوشت بکنید.. مسولین اگه خودتون قدرت خرید دارید بدانید کسانی هستند که خرید میوه هم نمیتونن چه برسه به گوشت.. یارانه رو به اجاره بها بدهیم به بیماری خرج دکتری یا به نان یا برنج یا گوشت ویا......
  • داریوش IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    31 6
    سلام کسانی که گوشت گوسفندمرداررابه مردم میدهندبایدبه اشدمجازات برسند ومغازه آنهاراپلمپ کنندتاکلیه مردم بدانندچه کسانی لقمه حرام سرسفره میبرند
  • سارا IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
    46 3
    لیاقت مردم ما مردار خوریه؟ کم منابع خدادادی داریم ؟ این همه فقر ..واقعا لیاقت ما اینه ...
  • مضلوم IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    مسئولان از خدا بترسید وجلو فساد ها را بگیرید اه مضلومیت حق الناس است ودقت کنید مردم اوضاع خرجی شون خوب نیست
  • محمدرضا IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    1 0
    انشاالله سال آینده نون گیرمردم نمیاد بخوره پارسال دامداربه فلاکت رسوندند امسال کشاورز بدترازاین هم توراهه
  • سیروس IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 1
    کشور خوبی داریم ومسئولین دلسوز هم داریم ولی بعضی ها که دربین مسئولین هستند ودزدی می کنند راباید شناسايي کرد واز بین برد 847
  • علی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 2
    خدا نگذره از نولیبرالهایی که سازمان گوشت کشور را بنا به توصیه کوچک سازی دولت منحل کردند
  • آریایی ایرانی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
    0 0
    این ها همه کار آمریکا واسرائیل هستش بی پدرا می گوشت رو گرون می‌کنند.خخخخخ من مطمئنم همین دشمنان چیزهای از این بدتر به خوراک ما ملت همیشه در صحنه دادن