فقط سن نیست که باعث کاهش سطح تستوسترون مردان می شود. تحقیقات جدید نشان می دهد که عوامل سبک زندگی نیز نقش دارند.

عواملی که با افزایش سن، تستوسترون مردان را کاهش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی سطح تستوسترون برای هفت دهه تقریبا ثابت می ماند. سپس سن به علاوه سلامت، رفتار و حتی وضعیت تاهل به کاهش هورمون جنسی کمک می کند.وزن اضافی هم به ویژه، با کاهش تستوسترون مرتبط است.

سطح تستوسترون مردان تا 70 سالگی تقریبا ثابت می ماند. تحقیقات جدید نشان می دهد که پس از آن، تولید هورمون جنسی مردانه شروع به کاهش می کند.

این سوال پیش می‌آید: آیا کاهش تستوسترون در میان سالمندان واقعاً تابعی از روند طبیعی پیری است؟ یا ممکن است منعکس کننده سایر مسائل بهداشتی باشد که اغلب مردان با افزایش سن با آن مواجه می شوند؟

محققان می گویند که هر دو ممکن است درست باشند، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و حتی وضعیت تاهل از جمله عواملی هستند که به نظر می رسد سطح تستوسترون را در ارتباط با سن پایین می آورند.

هنگامی که تستوسترون کاهش می یابد، نتیجه ممکن است افزایش ضعف و خستگی، کاهش عملکرد جنسی، از دست دادن توده عضلانی و افزایش خطر ابتلا به دیابت و زوال عقل باشد.

در حالی که شما نمی توانید کاری در مورد سن خود انجام دهید، یافته ها نشان می دهد که برخی تغییرات مثبت در شیوه زندگی ممکن است به حفظ مردانگی شما کمک کند.

نویسنده این مطالعه گفت که بعد از 70 سالگی غده هیپوفیز در مغز در واقع سیگنال هایی را برای افزایش و نه کاهش تولید تستوسترون ارسال می کند.

ییپ، متخصص غدد و استاد دانشکده پزشکی در دانشگاه استرالیای غربی، گفت: برای یافتن اینکه چه چیزی ممکن است باعث اتصال کوتاه آن سیگنال شود، تیم 11 مطالعه از استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی را که در مجموع 25 هزار مرد را شامل می شد، تجزیه و تحلیل کرد.

تمام مطالعات قبل از سال 2020 انجام شده و در هر یک، سطح تستوسترون مردان به طور مکرر در طول زمان با استفاده از تکنیکی به نام طیف سنجی جرمی اندازه گیری شد.

ییپ خاطرنشان کرد: در مجموع، داده ها نشان داد که "به طور متوسط، سطح تستوسترون در مردان مسن در مقایسه با مردان جوان کمتر است."اما تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که غلظت هورمون افزایش دهنده تستوسترون دیگر - LH (هورمون لوتئینیزه کننده) - پس از 70 سالگی افزایش می یابد. کاهش تستوسترون که مستقیماً به سن نسبت داده می شود نسبتاً "متوسط" در نظر گرفته می شود.

در همین حال، طیف وسیعی از عوامل دیگر در کاهش تستوسترون پس از 70 نقش دارند. اینها شامل بیماری قلبی، سابقه مصرف سیگار، سرطان، دیابت، فشار خون بالا، وزن اضافی بدن، کاهش فعالیت و حتی ازدواج بود.

وی افزود: به ویژه، اضافه وزن یا چاق بودن «ارتباط بسیار برجسته‌تری» با سطوح پایین تستوسترون، نسبت به سن بالاتر به تنهایی دارد.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که مردان بالای 70 سال که داروهایی برای کنترل سطح کلسترول بالا مصرف می کردند نیز سطح تستوسترون کمی پایین تری داشتند.

ییپ گفت: "یک توضیح ممکن می تواند این باشد که مردان متاهل با خانواده ممکن است استرس بیشتری داشته باشند و در نتیجه سطح تستوسترون پایین تری داشته باشند. پیام اصلی این است که طیفی از عوامل اجتماعی جمعیت شناختی، سبک زندگی و پزشکی بر سطح تستوسترون در مردان تأثیر می گذارد.

دکتر رابرت اکل رئیس سابق انجمن قلب آمریکا و رئیس سابق پزشکی و علم انجمن دیابت آمریکا پس از بررسی یافته ها تاکید کرد که تصویری که به طور مداوم از پویایی تولید تستوسترون در حال ظهور است "به نظر می رسد پیچیده تر باشد."

اما اکل ضمن اشاره به اینکه کنترل دقیق دلایل کاهش تستوسترون دشوار است، به دو عامل بالقوه حیاتی اشاره کرد: سطح LH و سطح یک پروتئین کلیدی (گلوبولین پیوند دهنده به هورمون جنسی یا SHBG) که وظیفه آن را بر عهده دارد.

اکل گفت که کاهش هر یک - چه به دلیل عوارض سلامتی و چه به دلیل روند پیری - می تواند منجر به کاهش سطح تستوسترون شود. از آنجایی که تستوسترون پایین می تواند کیفیت زندگی را کمتر کند، یک مرد نگران چه باید بکند؟

ییپ و اکل از بیماران مسن تر خواستند تا با پزشک خود مشورت کنند تا مشخص شود که آیا درمان مکمل تستوسترون ممکن است مناسب یا مفید باشد یا خیر.

ییپ تاکید کرد: درمان تستوسترون فقط باید در صورتی انجام شود که دلیل پزشکی مشخصی وجود داشته باشد و تحت نظارت پزشکی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha