پنجشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 360042

از دست دندان دندان می تواند اتفاق بسیار ناخوشایندی باشد و از جنبه های مختلف بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. هر چه تعداد دندان های از دست رفته بیشتر باشد، زندگی فرد بیشتر تحت تأثیر این مسئله قرار می گیرد؛ کاهش اعتماد بنفس، اجتناب آگاهانه از لبخند زدن، عدم احساس راحتی در هنگام صحبت کردن و غذا خوردن و ایجاد ظاهر فرورفته در ناحیه بدون دندان فک در افرادی که دندان های دائمی خود را از دست داده اند، مشاهده می شود. در گذشته تنها روش ممکن برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته، دندان مصنوعی بود؛ همان هایی که احتمالا در دهان مادربزرگ و پدربزرگ خود دیده اید. اما امروزه روش های مختلفی برای کاشت دندان وجود دارد که معروف ترین آنها ایمپلنت است. در مطلب امروز به معرفی انواع روش های کاشت دندان و بهترین روش کاشت می پردازیم.

انواع روش های کاشت دندان

کاشت دندان چیست؟

کاشت دندان راهی است برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته. دندان هایی که به هر دلیل ممکن است از بین بروند. در واقع کاشت دندان صرفا یک روش درمانی نیست بلکه مجموعه ای از چندین روش است که با در نظر گرفتن عوامل مختلفی نظیر شرایط بیمار، وضعیت دهان و لثه های او، اولویت های بیمار، میزان بودجه ای که در اختیار دارد و صلاحدید دندانپزشک انتخاب می شود.

انواع روش های کاشت دندان

اغلب افراد با شنیدن واژه کاشت به یاد ایمپلنت می افتند اما ایمپلنت تنها یکی از روش های کاشت دندان است و کاشت دندان می تواند بدون ایمپلنت نیز انجام شود. کاشت دندان شامل روش های مختلفی است که هر یک هزینه، نتایج ظاهری، مزایا، معایب و ماندگاری متفاوتی دارند اما همه آنها هدف یکسانی را دنبال می کنند؛ جایگزین کردن دندان یا دندان های از دست رفته و بازگرداندن عملکرد و زیبایی ظاهر دندان ها.

روش های مختلف کاشت دندان شامل موارد زیر هستند:

  • ایمپلنت: ایمپلنت دندان شامل قرار دادن یک پایه غالبا تیتانیومی درون استخوان فک است که به عنوان ریشه دندان مصنوعی عمل می کند. ایمپلنت دندان شامل سه بخش است: پایه یا فیکسچر، اباتمنت و روکش یا تاج. پروسه درمان با ایمپلنت نسبتا طولانی و پر هزینه است. اما درباره ایمپلنت دندان این را بدانید که ماندگاری مادام العمر دارد و طبیعی ترین ظاهر را ایجاد می کند. همه متخصصان دندان و دندانپزشکان، کاشت دندان به روش ایمپلنت را مطمئن ترین و ایمن ترین روش کاشت دندان می دانند.
  • بریج دندان: بریج یا پل، یک روش کاشت دندان ثابت است که قبل از ابداع ایمپلنت ها بسیار متداول بود و همچنان نیز کاربرد دارد. در بریج، دندان های دو طرف ناحیه بی دندان تراشیده می شود. سپس یک بریج که شامل چند دندان بهم چسبیده است، توسط سمان به دندان های تراش خورده چسبانده می شود.
  • مریلند بریج: مریلند بریج غالبا برای دندان های جلو به کار می رود و در آن میزان تراش دندان های مجاور بسیار مختصر است. در این روش، دندان کاشت شده با کمک دو بالچه و توسط کامپوزیت به پشت دندان های مجاور چسبانده می شود.
  • بریج FRC: این روش بدون نیاز به قالب گیری و توسط رشته های فیبر تقویت شده با کامپوزیت دندان انجام می شود. میزان تراش دندان های کناری در این روش از مریلند بریج نیز کمتر است اما کاشت دندان به این روش، استحکام بسیار کمی دارد.
  • ترانسپلنت: در این روش برای جایگزینی دندان از دست رفته از یک دندان دیگر خود فرد که اهمیت کمتری دارد، استفاده می شود. یعنی ابتدا دندان مورد نظر (معمولا دندان عقل) به صورت سالم کشیده می شود و پس از آماده سازی محل کاشت در آنجا کاشته می شود.
  • دندان مصنوعی: دندان مصنوعی کامل را می توان اولین روش کاشت در دندانپزشکی دانست. این روش برای افرادی به کار می رود که تمام دندان های خود را از دست داده اند و نسبتا ارزان است اما عادت کردن به دندان مصنوعی کامل دشوار است و به مرور زمان، لق و شل خواهد شد.
  • دندان مصنوعی ثابت: این کاشت دندان بر پایه ایمپلنت انجام می شود. یعنی لازم است ابتدا ۴ تا ۶ ایمپلنت در یک فک کاشته شوند و سپس دندان مصنوعی به صورت ثابت روی آنها سوار شود. این نوع دندان مصنوعی فقط توس طدندانپزشک قابل برداشتن است.
  • دندان مصنوعی تکه ای: دندان مصنوعی تکه ای یا پارسیل در مواردی به کار می رود که تعدادی از دندان ها از دست رفته اند و فرد نمی خواهد از بریج یا ایمپلنت برای جایگزینی آنها استفاده کند. بعد از قالبگیری از دهان بیمار، دندان مصنوعی تکه ای با کمک گیره ها و قلاب ها به دندان های مجاور متصل می شود. شایان ذکر است که دندان مصنوعی تکه ای، یک نوع دندان مصنوعی متحرک است که فرد می تواند آن را از دهان خود خارج کند و سرجایش بگذارد.
  • کامپوزیت بیلدآپ و فایبر پست: این روش در مواقعی به کار می رود که قصد داریم ریشه دندان را حفظ کنیم. پس از عصب کشی ریشه دندان، یک فیبر پست به عنوان پایه داخل ریشه دندان چسبانده می شود و سپس با استفاده از کامپوزیت، یک دندان روی آن فرم داده می شود.

بهترین روش کاشت دندان کدام است؟

بهترین روش کاشت دندان از فردی به فرد دیگر و با در نظر گرفتن شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی در صورت سالم بودن استخوان فک و داشتن تراکم استخوان کافی و همچنین عدم محدودیت بودجه، دندانپزشکان غالبا کاشت دندان به روش ایمپلنت را بهترین روش کاشت می دانند. علت آن، ماندگاری بالا، راحتی زیاد، ظاهر فوق العاده طبیعی و درصد موفقیت بالای کاشت به روش ایمپلنت است.

حرف آخر

کاشت دندان، راهی است برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته؛ دندان هایی که به هر دلیل ممکن است از دست رفته باشند. دندانپزشک پس از ارزیابی وضعیت سلامتی و شرایط دهان و دندان شما و همچنین در نظر گرفتن بودجه تان، مناسب ترین روش کاشت را به شما توصیه خواهد کرد. با اینحال بهترین روش کاشت دندان در صورت مساعد بودن شرایط غالبا ایمپلنت دندان خواهد بود.

منبع: کلینیک سریتا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha