یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 360174

یک نفس عمیق بگیرید و سپس به صدای بازدم خودتان گوش دهید. آیا صدای خس‌خس یا سوت‌مانند می‌شنوید؟

چرا هنگام نفس‌کشیدن خس‌خس می‌کنید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، نفسی که خس‌خس دارد؛ یعنی چیزی در سیستم تنفسی‌تان گیر کرده و آن را تا حدودی مسدود کرده است. این صدا بسته به اینکه انسداد در کدام قسمت از سیستم تنفسی باشد فرق می‌کند. اگر انسداد در بالای سینه یا حلقتان باشد صدای خشن و خشکی شنیده می‌شود. صدای زیرتر نفس هم نشان می‌دهد در قسمت پایین‌تر سیستم تنفسی شما انسدادی وجود دارد.

خیلی از عوارض می‌توانند باعث خس‌خس نفستان شوند، از جمله التهاب و موکوس در ریه‌ها در صورتی که سرماخوردگی بدی داشته باشید، گزش یا نیش یک حشره، یا سیگاری بودن. حتی افرادی که مشکلات گوارشی مثل ریفلاکس دارند نیز ممکن است دچار خس‌خس سینه باشند. خس‌خس سینه می‌تواند ناشی از آسم شدید هم باشد. هر چند خس‌خس خفیف سینه را می‌توانید در خانه درمان کنید؛ اما در مواردی لازم است به پزشک مراجعه کنید.


چه زمانی باید خس‌خس سینه را جدی بگیرید؟


معمولاً خس‌خسی که ناشی از عفونت سیستم تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا کروناست کم‌کم با بهترشدن حالتان برطرف می‌شود. اما اگر متوجه شدید ناگهان خس‌خسی در تنفستان شنیده می‌شود که دلیلش آسم یا آلرژی نیست، پس لازم است یک پزشک ریه‌هایتان را چک کند، خصوصاً اگر مدتی است که این مشکل را دارید.
اگر خس‌خس سینه‌تان با کبودی پوست یا کبودی ناخن‌هایتان همراه باشد باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید. زیرا در چنین حالتی هر چیزی که راه هوایی‌تان را مسدود کرده، جلوی رسیدن اکسیژن به ریه‌هایتان را گرفته است


یک مسئلهٔ دیگر که ایجاد نگرانی می‌کند این است که خس‌خس سنگینی دارید و ناگهان متوقف می‌شود. این وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده یک انسداد کامل در جریان هوای ریه‌هایتان باشد. یک تست تنفس می‌تواند نشان دهد انسدادی در راه‌های هوایی‌تان دارید یا خیر.
اگر خس‌خس سینه‌تان با کبودی پوست یا کبودی ناخن‌هایتان همراه باشد باید فوراً به اورژانس مراجعه کنید. زیرا در چنین حالتی هر چیزی که راه هوایی‌تان را مسدود کرده، جلوی رسیدن اکسیژن به ریه‌هایتان را گرفته است. افرادی که به نیش زنبور حساسیت دارند در صورتی که دچار خس‌خس سینه شدند باید فوراً به اورژانس مراجعه کنند.
همچنین اگر بعد از خوردن یک سری از غذاها یا داروها نفستان خس‌خس می‌کند لازم است به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.

مراقبت‌های خانگی برای خس‌خس سینه


موارد خفیف خس‌خس سینه یا نفس را می‌توانید با راهکارهای خانگی درمان کنید. افزودن کمی رطوبت به هوای اتاق می‌تواند ریه‌ها و سینوس‌هایتان را باز کند. این کار را می‌توانید با بخور دادن نیز انجام دهید یا اینکه از دستگاه رطوبت‌ساز در خانه استفاده کنید.
نوشیدن مایعات گرم هم می‌تواند راه‌های هوایی‌تان را پاک‌سازی کند.
اگر متوجه شدید فقط در خانه دچار خس‌خس سینه می‌شوید، پس با استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا می‌توانید آلرژن‌های عامل خس‌خس را از بین ببرید. ضمناً خوب است بررسی کنید آیا مادهٔ محرک خاصی در خانه وجود دارد که باعث خس‌خس سینه‌تان می‌شود و اگر این‌طور است، کنترلش کنید (مثلاً پر پرنده).
تمرینات تنفسی نه‌تنها برای کاهش اضطراب مفیدند بلکه می‌توانند ریه‌ها را نیز تقویت کنند. اولین قدم، تنفس با لب‌های به‌هم‌فشرده است. با نفس گرفتن با بینی شروع کنید، سپس به‌آرامی با دهانتان هوا را بیرون دهید، جوری که انگار سوت ملایمی می‌زنید.
تنفس عمیق شکمی هم می‌تواند مفید باشد. با بینی نفس بگیرید و احساس کنید که دیافراگمتان به شکمتان فشار وارد کرده و آن را به بیرون هل می‌دهد. به‌آرامی نفستان را بیرون بدهید و احساس کنید که دیافراگم و شکمتان منقبض می‌شود. در هر دو شیوه از تنفس، هدف این است که بازدمتان طولانی‌مدت‌تر از دم‌گرفتنتان باشد.
در نهایت این که سیگار نکشید و در معرض دود سیگار و هوای سرد و خشک هم قرار نگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha