جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 360311

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درخصوص تهیه چالش کم آبی درتهران توضیح داد.

جنگ آب در راه است

به گزارش سلامت نیوز، مهدی پیرهادی در گفت و گو با پانا با اشاره به این که یکی ازچالش های مهمی که با آن رو به رو هستیم موضوع «آب» است و در شهر تهران با کمبود جدی آب رو به رو هستیم، گفت:«حفر چاه های مختلف در شهر تهران برای آب شرب و استفاده بیش از اندازه از آب های زیرزمینی می تواند تبعات جبران ناپذیری در آینده برای شهر تهران داشته باشد. از وزیر نیرو و وزیر کشور تقاضا می کنم که نسبت به این موضوع دغدغه مندانه فکر کنند و فقط به چند سال پیش رو نگاه نکنند.»

وی ادامه داد:«اگرهمه جوانب تصمیماتی را که می گیریم، بررسی نکنیم، ممکن است برای دهه های آینده و نسل های بعدی تبعاتی داشته باشد که نتوانیم پاسخگویشان باشیم. یکی از موضوعات این است که باید بتوانیم برای موضوع آب هم به صورت بازچرخانی و هم استفاده از پساب، روان آب ها و استفاده بهینه از قنوات و آب هایی که ممکن است در برخی نقاط بلااستفاده باشد و به هدر می‌روند با توجه به شرایطی که در کشور و شهر تهران داریم برنامه ریزی کنیم. کشور ما یک کشور نسبتا گرم و خشک است و آب برایمان بسیار ارزشمند است؛ کمااین که طبق خیلی از مطالعات، مصاحبه ها و نقطه نظرات صاحب نظران دنیا قرنی که در پیش رو داریم جنگ آب به وجود می آید.»

پیرهادی با بیان این که حقابه ایران در برخی از سرچشمه های کشورهای همسایه با مشکل رو به روست و این حق را به شکل درست نمی دهند گفت: «مردم در استان سیستان و بلوچستان دچار مشکل کم آبی هستند. بیش از 87درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مصرف می شود و نزدیک به 50درصدآن هدر می رود. در کشور میزان آب شرب و بهداشتی کمتر از هشت درصد است و اگر 10درصد میزان هدررفت آب در بخش کشاورزی را که مصرف می شود، صرفه جویی کنیم ،بیش از اندازه آب شرب و بهداشتی‌مان، آب ذخیره می شود. در برخی فصل‌ها نیز مشکلاتی داریم و باید لایروبی سدها در فصل مناسبش صورت بگیرد و اگر این کار صورت بگیرد ظرفیت سدهای ما افزایش می یابد و بهترین زمانش موقعی است که آب سدها به پایین ترین سطح خود می رسد. در سال‌های گذشته بعضی از کشورها اعلام آمادگی کردند که لجن‌های ته‌نشین شده در ته سدها را استفاده کنند و توافقی با وزارت نیرو صورت بگیرد که نقدهایی به آن وارد شد. دولت ها باید همه این زنجیره را به وقتش انجام دهند که در دولت قبل این لایروبی انجام نگرفته اما بایستی در این دولت صورت بگیرد و اگر انجام نشوددوباره دولت بعدی می گوید دولت پیشین به تکلیفش عمل نکرد. این کار تکلیف هر دولتی است و اگر نکنند کم کاری است.»

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: «هر دولتی باید در موضوعات خدمت رسانی به مردم مثل موضوع آب، انرژی، گاز و... به تکلیفش عمل کند و کسی که در این حوزه کم کاری کند هم در درگاه خدا و هم در درگاه مردم مسئول است. قوه قضاییه بایستی با قاطعیت با کسانی که کم کاری و ترک فعل می کنند برخورد کند. در حوزه آب نیازمند این هستیم که طرح جامع آب تدوین شود. متاسفانه طی ده ها سال گذشته چیزی تحت عنوان طرح جامع آب نداشتیم. درحال حاضر یک طرح جامع آب در محورهای گوناگون آماده شده که فکر می کنم تحولی در حوزه تدوین طرح جامع آب خام تهران می افتد و اگر بتوانند به عنوان یک سند راهبردی در شهر تهران ماندگار شود که هر دولت مدیریت شهری بتواند از این سند به درستی استفاده کند. »

پیرهادی توضیح داد : «طرح‌های جامع در شهر تهران به دلیل این که تهران فاقد طرح‌های جامع مناسب است یکی از ضروریات ماست که بایستی تلاش کنیم در این دوره انجام شود، از مرکز مطالعات شهر تهران خواستیم طرح جامع زیباسازی شهر تهران شروع شود و بعد از یک تا یک و نیم سال که مطالعات این کار طول می‌کشد سازمان زیباسازی دارای یک سند راهبردی و مطالعاتی در حوزه زیباسازی شهر تهران خواهد شد. یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور مسئولیت مطالعات این کار را به عهده گرفته و پروپزال اولیه این طرح را ارائه کردند و فرایندهای مطالعاتیش آغاز می شود و امیدواریم گام خوبی در این مسیر باشد.»

وی درخصوص سرانجام سرمنشاء بوی بد تهران هم توضیح داد : «در چند سال گذشته خبری از بوی نامطبوع شهر تهران نبود. نهادها و سازمان‌های مختلف مطالعاتی در این زمینه انجام دادند و مجموعه‌ای از علل و عوامل در آن مقطع مورد بررسی قرار گرفت که هرکدام از آنها منشأهای مختلفی در رابطه با بوی نامطبوع شهر تهران مطرح کردند که یکی از آنها دامداری‌هایی بود که در محدوده جنوب تهران بود. برخی از کارخانه‌ها و صنایع، فاضلاب، وجود سایت آرادکوه، سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی و... هم به عنوان عوامل این بوی نامطبوع مطرح شدند. بررسی‌هایی که بعضی از سازمان‌ها انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که بوی مدنظر نشأت‌گرفته از این موضوعات است و جمیع این موضوعات موجب بوی نامطبوع در جنوب شهر تهران شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha