یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 360404

همواره گفته شده که گوشت طیور از منابع ضروری رژیم غذایی مفید برای سلامت انسان است و محتوای بالای پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و محتوای کم لیپید باعث شده است که گوشت مرغ نسبت به گوشت قرمز، برای افراد در هر سنی مفید باشد.

تاثیر مصرف منابع غذایی با منشاء ماکیان بر سلامت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، گوشت مرغ حاوی با ارزش‌ترین پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه برای سلامت انسان است. قابلیت هضم گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز بالاتر است و خواص تغذیه‌ای بهتری نیز دارد.

چندین مطالعه علمی انجام شده در نقاط مختلف جهان که در مورد عادات مختلف مصرف مواد غذایی و نشان دهنده رابطه بین تغذیه و سلامت انسان است، از ارتباط بین مصرف گوشت مرغ و پیشگیری از بیماری‌های قلبی _ عروقی و عوامل خطرزا مانند چاقی، دیابت و سرطان حمایت می‌کنند. گوشت طیور از منابع ضروری رژیم غذایی مفید برای سلامت انسان است. محتوای بالای پروتئین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و محتوای کم لیپید باعث شده است که گوشت مرغ برای افراد در هر سنی مفید باشد.

تاثیرات مثبت مصرف منابع غذایی با منشا ماکیان

- چاقی: مطالعات اخیر اهمیت مصرف گوشت مرغ را برای کنترل و پیشگیری از چاقی نشان داده‌اند. به طور کلی، مصرف پروتئین رژیمی به‌ دست‌آمده از گوشت طیور به طور موثری چاقی را کاهش می‌دهد؛ زیرا گوشت طیور دارای پروتئین بالا و محتوای کم چربی است. مطالعات نشان داده‌اند که خطر چاقی در افرادی که غذاهای حاوی کربوهیدرات کم و غنی از پروتئین مصرف می‌کردند، در مقایسه با سایر مواد غذایی با مقدار کربوهیدرات بالا و مقدار پروتئین پایین کمتر است.

شاید دلیل آن باشد که پروتئین با قابلیت سیر کنندگی بالا منجر به به حداقل رساندن مصرف قند، گلوکز و غذاهای شیرین از منابع مختلف می‌شود؛ بنابراین فرد مقدار کمی کالری در روز مصرف می‌کند. این مکانیسم می‌تواند منجر به افزایش سیری و به دنبال آن مصرف کالری کمتر در طول وعده‌های غذایی بعدی و کاهش مصرف کربوهیدرات در رژیم‌های غذایی حاوی نسبت‌های بالاتر پروتئین شود.

همچنین ادعا شده است که این مکانیسم‌ها می‌توانند یک اثر هم‌افزایی داشته باشند. علاوه بر اثر سیری و جلوگیری از مصرف کربوهیدرات، پروتئین‌ها همچنین از طریق افزایش سنتز پروتئین و استفاده از آدنوزین تری‌فسفات مرتبط با تشکیل پیوند پپتیدی و همچنین تشکیل اوره و سنتز گلوکز از انواع دیگر مواد مغذی، مسئول گرمازایی بالاتری هستند. دریافت پروتئین در جایگزینی همان مقدار کربوهیدرات، بار گلیسمی کلی رژیم غذایی را کاهش می‌دهد که منجر به کنترل اضافه وزن می‌شود.

- بیماری‌های قلبی و عروقی: مصرف پروتئین تا حد زیادی بر سلامت و عملکرد طبیعی سیستم قلبی عروقی تأثیر می‌گذارد. گوشت مرغ یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سیستم گردش خون از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی است. چربی‌های اشباع شده و کلسترول عوامل خطر اصلی ایجاد تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و افزایش کلسترول خون هستند. با توجه به محتوای کم چربی اشباع شده و کلسترول، خطر بروز این بیماری‌ها در صورت جایگزینی گوشت طیور به عنوان یک وعده غذایی با گوشت‌های دیگر، ۱۹ درصد کاهش می‌یابد.

مطالعاتی در آمریکا بر روی زنان نشان داده است که ارتباط منفی بین مصرف گوشت مرغ و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی وجود دارد. تحقیقات انجام شده بیش از دو دهه پیش نشان داد که بین مصرف مکرر گوشت مرغ و وضعیت سلامت افراد همبستگی مثبت وجود دارد که دلیل آن می‌تواند به حداقل رساندن دریافت سدیم و آهن و بیشتر شدن دریافت چربی‌های اشباع نشده در وعده‌های غذایی باشد. بنابراین گوشت طیور یک راه حل عالی و یک استراتژی موثر برای کاهش بیماری‌های قلبی عروقی است.

با توجه به محتوای بالای نیاسین، گوشت طیور به تولید انرژی و تولید گلبول‌های قرمز خون در بدن کمک می‌کند؛ بنابراین مصرف گوشت طیور عامل مهمی در کاهش خطر حمله قلبی، فشارخون بالا و سایر بیماری‌های قلبی و عروقی است.

_ دیابت: اخیراً مشخص شده است که سبک مصرف غذا مهم‌ترین عامل برای ایجاد یا پیشگیری از بیماری‌های متابولیک مانند دیابت است. مصرف چربی اشباع شده از منشاء چربی حیوانی یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای دیابت نوع ۲ است. ارتباط مستقیم بین مصرف لیپیدها و مقاومت به انسولین و بنابراین مصرف مکرر گوشت قرمز از عوامل خطر اصلی دیابت نوع ۲ هستند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با توجه به اینکه مصرف مکرر پروتئین با منشاء حیوانی افزایش دهنده خطر ابتلا به دیابت است، مصرف مرغ به عنوان یک غذای متعادل برای کاهش خطر بیماری‌های متابولیک در جامعه توصیه می‌شود. یک سبک زندگی سالم که شامل مصرف گوشت طیور و غذای گیاهی است، با به حداقل رساندن خطر مرگ در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است. این یافته‌ها از تنظیم سبک زندگی و عادات مصرف غذا حمایت می‌کنند، که طی آن طیور با محتوای کمتر چربی اشباع شده جایگزین سالم‌تری برای مصرف پروتئین حیوانی در غذای روزانه محسوب می‌شوند؛ بنابراین به عنوان نشانه‌ای از یک رژیم غذایی سالم پیشنهاد می‌شود.

مطالعات قبلی تأثیر مداخلات سبک زندگی را بر کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ با کاهش عوامل خطر متعدد، از جمله مصرف بیش از حد چربی، به ویژه چربی اشباع شده، نشان داده است؛ به شکلی که برای افرادی که مقدار زیادی پروتئین حیوانی مصرف می‌کردند، بروز دیابت بیشتر بود. با این حال، مطالعات در مورد مصرف گوشت مرغ ارتباط ناچیز بین مصرف مکرر گوشت طیور و دیابت را ثابت کرده است.

مصرف مکرر و زیاد گوشت طیور می‌تواند به طور موثری از دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. یافته‌های تحقیقات آینده‌نگر اروپایی در مورد سرطان و تحقیقات تغذیه نشان داده است که پیروی از یک سبک زندگی سالم‌تر و مصرف گوشت مرغ با سایر غذاهای گیاهی با کاهش نرخ مرگ و میر در بیماران دیابتی مرتبط است. بنابراین، تأیید می‌شود که بیماران دیابتی می‌توانند از اصلاح کلی سبک زندگی، از جمله مصرف گوشت مرغ به سود قابل توجهی دست یابند.

_ سرطان: انواع مختلفی از سرطان که در اندام گوارشی رخ می‌دهد، ارتباط زیادی با مصرف گوشت قرمز دارد. میوگلوبین موجود در گوشت قرمز می‌تواند تومورهای پیش سرطانی را از طریق تأثیر کاتالیزوری آهن هم بر ایجاد ترکیبات سرطان‌زا N-nitroso و تشکیل "آلدئیدهای سیتوتوکسیک" و "ژنوتوکسیک" از طریق پراکسیداسیون لیپیدی ایجاد کند. این محتویات بالقوه مضر گوشت قرمز (میوگلوبین، چربی اشباع شده، آهن هم، سدیم، ترکیبات N-nitroso و آمین‌های آروماتیک) که در اثر پختن در دمای بالا ایجاد می‌شود از عوامل خطر اصلی گوشت قرمز در بروز سرطان هستند.

میزان مواد مضر موجود در گوشت قرمز که باعث سرطان می‌شود بیشتر از گوشت سفید است؛ بنابراین گوشت طیور در مقایسه با سایر انواع گوشت دارای مقدار کمتری میوگلوبین است. از این رو مصرف مکرر گوشت قرمز احتمال بروز سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، در حالی که مصرف گوشت مرغ ارتباط منفی با ایجاد سرطان در قسمت‌های مختلف بدن انسان دارد که شامل سرطان کبد، تومور تخمدان، سرطان ریه و سرطان مری است.

ارتباط منفی بین مصرف مکرر گوشت مرغ و خطر ابتلا به سرطان مری نیز وجود دارد. نشان داده شده است که ایجاد سرطان سینه در زنان با سابقه مصرف گوشت مرغ آنها ارتباط معکوس دارد؛ به طوری که جایگزینی مقدار مساوی از مصرف روزانه گوشت قرمز با گوشت طیور می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را ۱۷ تا ۲۴ درصد در زنان کاهش دهد و خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، مصرف گوشت طیور به عنوان بخشی از غذای گیاهی با کاهش خطر اضافه وزن و چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ همراه است. علاوه بر این، گوشت سفید (بویژه طیور) نسبت به خطر سرطان (سرطان دستگاه گوارش و سرطان سینه) نسبتاً محافظ یا خنثی در نظر گرفته می‌شود. اهمیت گوشت طیور برای انسان توسط نهادها و جوامع مختلف بین المللی به رسمیت شناخته شده است، که این غذای نسبتا در دسترس را بویژه در کشورهای کم درآمد مهم می‌دانند؛ جایی که می‌تواند به رفع کمبود مواد مغذی مهم کمک کند.

اما مرغ سالم چه ویژگی‌هایی دارد؟

_ استخوان سینه آن بدون شکستگی، بیرون‌زدگی و ضرب خوردگی است.

_ پوست آن تازه، درخشنده، بدون تورم، خون مردگی، چروکیدگی و پارگی است.

_ ماهیچه‌های ران و ساق و گوشت سینه مرغ برجسته و محکم است.

_ در هیچ قسمت آن خون‌مردگی وجود ندارد.

_ بوی نامطبوع نداشته باشد، هنگام خرید مرغ قسمت شکمی و زیر بال مرغ را بو کنید تا این قسمت‌ها بوی تعفن و گندیدگی ندهد.

_ پوست و بدن آن به رنگ زرد کهربایی است.

_ درون شکم مرغ فاقد ته روده، تخمدان، دل، جگر و طحال باشد. رنگ حفره شکمی باید به رنگ سفید یا متمایل به زرد و شفاف باشد. رنگ حفره شکمی در مرغ کهنه و فاسد متمایل به آبی و سبز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha