یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 360599

در ترکیه، دانشگاه‌های بسیاری وجود دارند که امکان تحصیل در رشته‌ی پرستاری را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. دوره‌های تحصیل پرستاری در ترکیه علاوه بر زبان ترکی، به زبان انگلیسی هم در دسترس‌اند؛ و همین موضوع این کشور را به مقصدی نوظهور برای تحصیل در رشته پرستاری تبدیل کرده است. تا سال ۲۰۲۲، ۲۶۰۲۸۹ دانشجوی بین‌المللی در این کشور در حال تحصیل بوده‌اند که این رقم قطعا تا به الان افزایش یافته است.

تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه

هدف دانشگاه‌های پرستاری در ترکیه، تربیت دانشجویان به عنوان پرستارانی شایسته است که برای انجام وظایف بالینی و غیر بالینی به خوبی آموزش دیده‌اند. اگر علاقه‌مند به تحصیل رشته پرستاری در ترکیه به زبان انگلیسی هستید، در ادامه توضیحات و اطلاعاتی شامل برنامه‌های پرستاری در ترکیه، بهترین دانشگاه‌های پرستاری و همچنین هزینه‌ها و شرایط ورودی ارائه داده شده که می‌تواند برایتان مفید باشد.

چرا تحصیل پرستاری در ترکیه را انتخاب کنیم؟

از سال ۲۰۱۰ ترکیه در جهت بین‌المللی شدن کار کرده‌ است. پس از متوقف کردن سیستم پذیرش مرکزی اکنون دانشگاه‌ها می‌توانند خودشان معیارهای پذیرش خود را تعیین کنند. این امر باعث شده که بسیاری از دانشجوهای بین‌المللی از گوشه و کنار جهان به تحصیل در ترکیه علاقه نشان دهند.

یکی از بهترین دلایل برای تحصیل در ترکیه، معاهده بولونیا است. بر اساس این معاهده در سال ۲۰۰۲، دانشجویانی که از ترکیه فارق‌التحصیل می‌شوند می‌توانند در بیش از ۴۰ کشور اروپایی مشغول به کار شوند.

سطح کیفی آموزش پرستاری در ترکیه با بسیاری از کشور های توسعه یافته هم‌تراز است. ترکیه به عنوان کشوری با اقتصاد در حال توسعه، زیرساختی قوی برای آموزش جهانی، مانند کشورهای آمریکا یا انگستان را دارا است. این برنامه برای پرستاری و سایر رشته‌های پیراپزشکی و دیگر رشته‌ها نیز صادق است.

علاوه بر همه‌ی این‌ها هزینه زندگی در ترکیه بسیار مقرون به صرفه است و دانشجویان می‌توانند با هزینه‌های معقول به تحصیل بپردازند. با این حال، دولت ترکیه به دانشجویان بین‌المللی بورسیه تحصیلی نیز ارائه می‌دهد و همه‌ی این‌ها یک مزیت بزرگ برای هر دانشجو محسوب می‌شود.

دوره‌های تحصیل پرستاری در ترکیه به چه صورت است؟

دوره‌های پرستاری در ترکیه به صورت دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌شود. دوره لیسانس پرستاری یا BSc درست مانند تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه یک دوره‌ی چهار ساله و دارای هشت ترم است. ترکیه این دوره‌ها را به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه می‌دهد.

به طور معمول، رشته‌ی پرستاری در مقطع کارشناسی در ترکیه، دروس زیر را پوشش می‌دهد.

  • آناتومی

  • فیزیولوژی

  • اصول و شیوه های پرستاری

  • اخلاق

  • بیوشیمی

  • میکروبیولوژی

  • فارماکولوژی

  • آسیب شناسی

  • پرستاری (سلامت روان، سلامت زنان، بهداشت عمومی، جراحی، بیماری‌های داخلی و بیماری‌های خونی)

همچنین دانشگاه‌ها بخشی از برنامه درسی را به زبان ترکی ارائه می‌دهند زیرا دانشجو برای داشتن تعامل با بیمار در مراحل آموزش عملی باید با زبان ترکی آشنایی داشته باشد. علاوه‌براین، کارآموزی بخشی از دوره‌های تحصیل پرستاری است. دانشجویان این فرصت را دارند که از طریق کارآموزی در بیمارستان با محیط کار آشنایی یابند و به تجربیات عملی دست پیدا کنند.

اما متاسفانه مدرک کارشناسی ارشد پرستاری یاMSc که دوره‌ای دو ساله است، به زبان انگلیسی در بسیاری از دانشگاه‌ها تدریس نمی‌شود. در حال حاضر فقط دو دانشگاه در ترکیه وجود دارند که مدرک کارشناسی ارشد پرستاری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

شرایط پذیرش پرستاری در ترکیه چیست؟

اکثر دانشگاه‌ها در ترکیه برای پذیرش دانشجویان به این صورت عمل می‌کنند. دانشجویان ابتدا باید در چندین آزمون شرکت کنند که شامل آزمون‌های SAT/ACT/TOFEL/YOS و غیره هستند. البته، متقاضیان می‌توانند به جای شرکت در آزمون تافل در آزمون زبان انگلیسی‌ای که توسط خود دانشگاه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

سایر شرایط و مدارک مورد نیاز برای پذیرش پرستاری در ترکیه به شرح ذیل است.

  • گواهی متوسطه عالی

  • ریز نمرات تحصیلی

  • نمره آزمون YOS حداقل 60 از 100 (الزامی در برخی از دانشگاه‌ها)

  • نمرات SAT (الزامی در برخی از دانشگاه ها)

  • نمرات تافل (iBT 72) یا آزمون مهارت زبان اجرا شده توسط دانشگاه

  • مدرک مهارت زبان ترکی تا B2 (الزام برخی از دانشگاه‌ها)

  • انگیزه نامه

  • توصیه نامه

  • کپی پاسپورت

  • عکس‌های پاسپورتی

آینده شغلی پرستاری در ترکیه

تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

همانطور که قبلا گفته شد، مدارک تحصیلی ترکیه در تمام ۴۰ کشوری که در فهرست معاهده بولونیا ذکر شده؛ معتبر است. برخی از این کشورهای حاضر در این لیست شامل : دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، اسپانیا، سوئد، سوئیس، انگلستان، جمهوری چک و... هستند.

دانشجویان پرستاری در ترکیه تحت یک فرآیند آموزشی فشرده آموزش می‌بینند و برای کار در محل‌های کاری مختلف آماده می‌شوند. برخی از این محل‌ کارها شامل: بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، مراکز بهداشت خانواده و جامعه، مراکز توانبخشی، ادارات بهداشت و ایمنی شغلی، خانه‌های سالمندان، دانشگاه‌ها و مدارس متوسطه، شرکت‌های دارویی، شرکت‌های هواپیمایی، سازمان‌های تحقیق و توسعه و... است.

میانگین حقوق ملی پرستاران در ترکیه 76000 لیر یا 4077 دلار آمریکا است. (مبلغ لیر ترکیه با 1 TRY = 0.054 USD به USD تبدیل می‌شود. لطفا توجه داشته باشید که نرخ ارز ممکن است به صورت دوره‌ای تغییر کند.)

دانشجویان در صورت علاقه می‌توانند پس از فارق التحصیلی برای گرفتن حقوق بالاتر، به کار در سایر کشورها بپردازند.

شهریه‌ی تحصیل در رشته‌ی پرستاری در ترکیه

همانطور که در ابتدا گفته شد، دانشجویان بین المللی می‌توانند در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ترکیه در رشته پرستاری تحصیل کنند. گزینه‌های زیادی برای تحصیل در رشته پرستاری در مقطع کارشناسی وجود دارد زیرا بسیاری از دانشگاه‌ها کارشناسی پرستاری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. با این حال، تنها دو دانشگاه کارشناسی ارشد در رشته پرستاری را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. شهریه‌های کارشناسی پرستاری از 5000 تا 10000 دلار در سال متغیر است و همچنین شهریه‌ی پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد 2000 دلار در سال است.

شما می‌توانید در رشته پرستاری در ترکیه به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی تحصیل کنید. فرآیند پذیرش برای موسسات خصوصی نسبتا ساده است زیرا آنها امتحانات ورودی را سازماندهی نمی‌کنند و می‌توانند نمرات آزمون های ورودی متعددی را که در سراسر جهان استفاده می‌شود مانند SAT، ACT، IB و غیره را بپذیرند. دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند نیز حتما باید در آزمون ورودی YOS شرکت کنند.

تحصیل پرستاری در ترکیه با مهاجردانش

تحصیل پرستاری در ترکیه، یکی از پرمتقاضی‌ترین گزینه‌هاست. پس از آنجا که رقابت برای اخذ پذیرش در این رشته زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم حتما از یک تیم متخصص و حرفه‌ای برای مشاوره‌ی تحصیلی کمک بگیرید. ما در اینجا به شما، شرکت مهاجرتی مهاجردانش را معرفی می‌کنیم. این موسسه متشکل از بهترین دانش‌آموختگان و متخصصان دانشگاه‌های ایران، ترکیه و روسیه است. این متخصصان، با تمام دانش و مهارت خود در مهاجرت تحصیلی، به متقاضیان مختلف که تمایل به مهاجرت تحصیلی در ترکیه دارند کمک می‌کند تا به هدف خود، یعنی اخذ پذیرش و اقامت دائم این کشور دست پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha